شکر خدا گودرزی:

چرخه حمایتی در کشور ما ناقص است / پخش تئاترهای آنلاین و تلویزیونی نجاتبخش نیست اما کمک می‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۶۵۵
چرخه حمایتی در کشور ما ناقص است / پخش تئاترهای آنلاین و تلویزیونی نجاتبخش نیست اما کمک می‌کند
شکر خدا گودرزی معتقد است پخش تئاترهای آنلاین در فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند نجاتبخش باشد اما می‌توان به عنوان یک گزینه کمکی از آن استفاده کرد.

شکر خدا گودرزی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پخش تله‌تئاتر از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند برای تئاتر نجاتبخش باشد اما قطعا می‌تواند به نجات این هنر و هنرمندانش در این وضعیت وحشتناک کمک کند.

گودرزی تصریح کرد: اهالی تئاتر قشر عظیمی از جامعه هستند که تعدادشان اندک نیست، این افراد تا 6 ماه پیش با فعالیت تماشاخانه‌ها در شرایط عادی از طریق کار تئاتر امرار معاش می‌کردند و امروز تلویزیون و شبکه نمایش خانگی با پخش تئاترهای تلویزیونی نمی‌تواند همه را پوشش و به نوعی همه را از بیکاری نجات دهد.

او افزود: شکل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه تئاترها مثل کنسرت‌های آنلاین اجرا شوند و به صورت آنلاین در شبکه نمایش خانگی پخش شوند. هر چند که این ایده برای سینما جوابگو نبود و دیدیم که فیلم‌ها یا قاچاق شدند یا استقبالی از آن‌ها نشد، به احتمال زیاد برای تئاتر هم ثمره‌بخش نخواهد بود و تئاتر را به نتیجه خاصی نخواهد رساند. به نظر من مسئولان باید پیش از ارائه این ایده‌ها برای اهالی تئاتر حمایت‌هایی در نظر بگیرند. ماهی‌هایی که از آب بیرون افتاده‌اند را در ابتدا با فراهم کردن آب نجات می‌دهند و بعد به فکر خوراک و محیط زندگیشان می‌افتند.

این کارگردان در ادامه گفت: تئاتر هنری است که با مخاطب در تعامل است و ارتباطی مستقیم با تماشاگر دارد، وقتی مخاطب در سالن نمایش حضور نداشته باشد انگیزه‌ای برای بازیگران باقی نمی‌ماند و باید تمهیداتی هم برای اجرا در شرایطی ایمن وجود داشته باشد تا برای تماشاگران هم این اطمینان به وجود آید که با آمدن به تئاتر خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «شب دهم» تصریح کرد: متأسفانه وزارت ارشاد هم برای این مشکلات برنامه‌ای ندارد، اگر از دولت خواستار حمایت از تئاتر شویم قطعاً به اولویت‌های دیگر مثل مسکن و... اشاره می‌کند اما اهالی تئاتر هم قشری از این جامعه هستند و باید به آن‌ها توجه شود. امروز در شرایط کنونی خانواده تئاتر به شدت آسیب دیده و در خطر جدی است.

گودرزی اظهار داشت: بخش حمایتی باید وارد کار شود و دست اندرکاران تئاتر، اندیشمندان تئاتر، سیاستگذاران این عرصه باید در جلسات مختلف راه‌های حمایت از این هنر را مورد بررسی قرار داده و فکری برای نجات تئاتر در این بحران بکنند. مشکلات بسیاری وجود دارد و متأسفانه در حوزه حمایتی هم شفافیتی دیده نمی‌شود. دولت می‌گوید که رقمی بزرگ برای کمک به مطبوعات به این حوزه تزریق کرده اما در نهایت شاهد تعطیلی مطبوعات هستیم و کسی نمی‌پرسد پس این رقم بزرگ کجا رفت و چه شد؟

او در پایان افزود: متأسفانه چرخه حمایتی به شدت ناقص است و در این چرخه ناقص هر ایده حمایتی در مراحل ابتدایی‌اش متوقف و منجر به مرگ می‌شود. متأسفانه ما در این موضوع فکر نشده عمل می‌کنیم و جلو می‌رویم و در نهایت هیچ اتفاق مثبتی برایمان رخ نمی‌دهد.

نظر شما
پرونده ویژه