شفیعی کارشناس رسانه در گفت و گو با ما خواستار شد:

تاکتیک مدیریت رسانه را به غرب بازگردانید

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۰۲:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۶۶۲
تاکتیک مدیریت رسانه را به غرب بازگردانید
غرب آسیا طی دهه های اخیر با چالش های عجیب و تحولات غریبی مواجه بوده که بسیاری از آنها فراتر از مسائل داخلی یا قدرت تاثیرگذاری نیروهای بومی بوده است. اینکه چه قدرت هایی با چه رویکردهایی عامل این فجایع هستند یک روی ماجراست و نحوه تاثیرگذاری بر مردم این سرزمین ها روی دیگر.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سید محمدحسن شفیعی با تبحری که در مسائل روز منطقه دارد و استفاده از تجربه اش در عرصه رسانه و تسلط به زبان های انگلیسی و عربی در گفت و گوی مبسوطی نحوه استفاده از رسانه برای تحقق برنامه های ضد انسانی قدرت هایی مانند انگلیس را برای ما تشریح کرد. بخش هایی خلاصه شده از این مصاحبه تقدیم دیدگان شما می شود.

مهمترین تاکتیک رسانه ای کشورهایی مانند انگلیس برای تحقق اهداف شان در کشورهای خاورمیانه چیست؟

تاکتیک مدیریت ادراک  (Perception management )  یکی از قدیمی ترین و موثرترین تاکتیک ها در نبرد رسانه ای است که برای زمینه سازی اقدامات نظامی و اشغال و ضربه زدن به یک کشور استفاده می شود. در واقع نیروی متخاصم برای مشروعیت بخشی به اقدامات و یا تسهیل در اجرای منویاتش، ابتدا افکار عمومی را از حقیقت دور می کند.

سپس  به مسیری که خود می خواهد هدایت می نماید که ممکن است اهدافی کاملا غیر انسانی باشد. در واقع تغییر مسیر فکر و حتی تغییر ذائقه مردم از جمله نتایج مدیریت ادراک است و لذا مردم به جای اینکه به دنبال نیازها و خواسته های اصلی خود باشند، آنچه را به ایشان القا شده ، مطالبه می کنند.

ویژگی مهم مدیریت ادراک اینست که بدون اعمال زور و خشونت، مردم به ظلم، جور و فساد تن می دهند. نمونه های مختلفی از مدیریت ادراک امروزه توسط هژمونی رسانه ای غرب علیه ایران، عراق، سوریه لبنان و غیره صورت می گیرد که اتفاقات اخیر آبان ماه در ایران و همزمان در عراق و لبنان از نتایج مدیریت ادراک است. حتی جریان افراطی و تکفیری از همین تاکتیک برای فریفتن افراد و اقناع ایشان برای ارتکاب جنایاتی هولناک که شاهد آن بودیم، استفاده کردند.

این تاکتیک رسانه ای مربوط به قرن حاضر است یا قبلا هم وجود داشته؟

نظیر این مطلب در زمان جنگ امیرالمومنین علیه السلام و معاویه رخ داد. معاویه برای اینکه بتواند مردم را علیه خلیفه زمان بشوراند لازم بود تا ابتدا به لحاظ عقیدتی ایشان را با خود همراه سازد لذا با استفاده از ابزارهای رسانه ای آن روز یعنی افراد صاحب نام و شایعه پراکنی پرحجم و پر تکرار در گروه ها و جمعیت های انسانی و اقدامات فریبنده، امیرالمومنین علی علیه السلام را به گونه ای معرفی نمود که مردم علیه ایشان به لشکر وی بپیوندند و بر ضد خلیفه رسول الله نبرد کنند. به عنوان نمونه در جنگ صفین، سربازی از شام از سوی لشکر معاویه به سمت سپاه امام حمله کرد و یکی از دلایل شرکت خود را در نبرد با امام علی(ع) بی‌نماز بودن امام(ع) و یارانش بیان ‌کرد. سخن آن فرد شامی این بود:

((من با شما از آن‌رو پیکار می‌کنم که بر اساس گزارشی که به من رسیده است، فرمانده شما نماز نمی‌گزارد و شما نیز نماز نمی‌گزارید))

این همان مدیریت ادراک بوده که امروزه این تاکتیک با ابزارهای مختلف و رسانه های دیداری و شنیداری، شبکه های اجتماعی و با هزاران روش و ترفند انجام می شود.

در تقابل با این هجمه حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «رُدُّوا الْحَجَرَمِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّرُّ» ((سنگ را از جائى که آمده، به همان جا برگردانید، زیرا شر را جز شر از بین نمى برد.)) امام (ع) اشاره دارند به اینکه در  مقابله با فتنه و شر باید همان نقطه را هدف گرفت و از همان ابزار بهره جست. یعنی برای مقابله با هژمونی و سلطه گری رسانه ای باید همان وسیله را با همان ابزار رسانه ای هدف گرفت.

چه می توان کرد؟

 ویژگی هژمونی رسانه ای به اختصار عبارتند از: 1- انحصار مبادی و مجاری اصلی 2- تعدد زیر شاخه ها 3- تاکید و تکرار یک مطلب  4- استمرار  5- استفاده از آخرین شیوه ها و استراتژی های جنگ روانی که در مبارزه با آن باید از همین خصایص بهره جست.

ما و شبکه های برون مرزی مان نظیر پرس تی وی، العالم و .... هم باید به همان شکل و با رعایت موارد مذکور با همان ابزارها اقدام نماییم. با این تفاوت که آنها به دروغ پردازی و ایجاد هراس و... متوسل می شوند ولی ما می توانیم با شفاف سازی و بیان حقایق پرده از ماهیت وابستگان به انگلیس برداریم. در این خصوص دو روش دفاعی و شیوه تهاجمی، وجود دارد که که هردو ضروی است.

در شیوه دفاعی بعد طرح شبهه از سوی رسانه های غربی ما باید به پاسخ، رفع اتهام و شفاف سازی بیپردازیم. این شیوه البته ضروریست ولی نواقصی دارد. برای مثال باتوجه به اینکه ایجاد شبهه و دروغ خیلی ساده تر از اثبات حقیقت و پاسخ به شبهه است همیشه دست برتر با دروغ پردازان خواهد بود. دیگر اینکه با توجه به امکاناتی که در اختیار غول های رسانه ای غربی وجود دارد رساندن پاسخ ما به همه مخاطبان، دشوار است.

در شیوه تهاجمی ما به همان شکل به طرح مشکلات و نقاط تاریک در جوامع غربی و سیاست های غرب می پردازیم.

شبکه پرس تی وی دقیقا چه کاری می تواند در این خصوص انجام دهد؟

اقدام به مقابله به مثل و طرح شبهه در مورد غرب و نظام سرمایه داری. این شکل از فعالیت رسانه ای از طریق پرس تی وی و العالم که در مناطق تحت پوشش خود از مخاطب قابل توجهی برخوردارند بسیار مفید و موثر است. مضافا با استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی  در مقیاس گسترده و حتی از طریق متحدان و همفکران در کشورهای هدف می توانیم در واقع با همان تاکتیک، ادراک و افکار مردم در جوامع غربی را مهندسی و مدیریت نماییم.

 البته نباید هرگز از ظرفیت دینداران جهان و علاقمندان به انقلاب اسلامی غافل شد. در دل تمدن غرب افرادی هستند که پتانسیل و ظرفیت های رسانه ای خوبی دارند و در واقع سرپل های بومی ارتباط با مجامع انسانی و مردمی هستند.

می توانیم همین محتوای آماده شده در این شبکه ها را در شکل های مختلف علاوه بر انتشار از مبادی رسمی، از طریق این افراد نیز در بدنه جوامع غربی تزریق نماییم و در این راه استفاده از همه ظرفیت ها در زمینه شیوه ها و ابزارها ضروری خواهد بود.

این تاکتیک رسانه ای منجر به تحولات خاصی در منطقه ما شده است؟

بله پس از بیرون راندن شوروی تاکتیک ایجاد طالبان و القاعده در افغانستان نتیجه عکس داد  و آنها آمریکا را دشمن اعلام کردند، واشنگتن با همین تاکتیک مجددا به تغییرات ایدئولوژیک در تفکرات گروه های سلفی دست زد. رمز عملیات این بار «دشمن دور و دشمن نزدیک» بود به این معنی که البته که کشورهای غیر مسلمان کافر و دشمن هستند ولی دشمن دور هستند.

در حالیکه مسلمانان غیرسلفی و شیعیان که از دید گروه های تکفیری، کافر قلمداد می شوند دشمن نزدیک اند و برای حمله در اولویت قرار دارند، لذا با حمایت غرب این تفکر به پی ریزی گروهک داعش از دل القاعده منجر شد. اگر نبود سیاست قوی جمهوری اسلامی در پی ریزی یک ارتش مردمی بین المللی با عنوان جبهه مقاومت در عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان و لبنان توسط سردار  لایقی چون شهید والامقام قاسم سلیمانی، معلوم نبود امروز چه بر سر مسلمانان می آمد.

در حال حاضر  این تاکتیک رسانه ای در منطقه ما چه تاثیر بارزی داشته است؟

رسانه های غربی و سعودی با هدایت انگلیسی و صرف هزینه های هنگفت از تاکتیک مدیریت ادراک بهره جسته و البته در مواردی توانسته اند موفقیت هایی را نیز کسب نمایند. به طور مثال در عراق در زمانی که در اشغال نظامی نیروهای آمریکایی قرار دارد، نفت آنها در حال غارت شدن است، مراکز و NGOهای بیشمار آمریکایی در عراق تاسیس شده و درحال فعالیت است و در عین حال بدنه سیستم اداری و دولتی از فساد و سوء استفاده لبریز شده، با القای شبهات و وارونه جلوه دادن حقایق کاری می کنند که عده ای به جای مطالبه اخراج نیروهای اشغالگر، به سفارت ایران حمله می کنند. این رسانه ها با همان سیاست کهنه روباه پیر یعنی «تفرقه بینداز و حکومت کن» که از جلوه های بارز تاکتیک مدیریت ادراک است، با ایجاد درگیری های نژادی نظیر عرب و عجم و یا مذهبی شیعه و سنی باعث درگیری داخلی در عراق شده و خیلی برنامه ریزی شده اهداف پلید خود را در سایه غفلت عمومی پیش می برند و سرمایه اجتماعی ایشان را غارت می کنند.

نظیر این اتفاق در سوریه هم افتاد. زمانی که مردم مشغول درگیری با دولت بودند، نیروهای تکفیری معارض سوری ابتکار عمل را به دست گرفتند و مردم نیز غرق در شادی از این گروه ها حمایت کردند و البته کمی دیر متوجه شدند که در دام داعش افتاده اند و حوادث تلخی را که همه شاهد آن بودیم، تجربه کردند. مشابه این وقایع نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ در تمام جبهه های نبرد حق و باطل اتفاق افتاده است. بسیار جای تاسف است که این تاکتیک با پول سعودی و مدیریت غربی کار را به جایی رساند که گروه های مسلمان همه با نیت قرب الهی دست به جنایت و کشتار سایر مسلمانان می زنند. در این شرایط نقش شبکه های برون مرزی ایران نظیر پرس تی وی، العالم و ... بسیار مهم و حیاتی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز