در نشست خبری مجازی رییس سازمان سینمایی مطرح شد:

حمایت سازمان سینمایی برای پرداخت بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها / هنوز تکلیف برگزاری جشنواره فجر مشخص نیست!

۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ۱۶:۰۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۴۱۵۲۴
حمایت سازمان سینمایی برای پرداخت بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها / هنوز تکلیف برگزاری جشنواره فجر مشخص نیست!
نشست خبری مجازی رییس سازمان سینمایی ظهر یکشنبه 19 مرداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی گفت: تجربه جدیدی که شرایط این روزهای کشورمان، مشکلی که ماه هاست درگیر آن هستیم ما را به اینجا رساند تا به بهانه روز خبرنگار به شکل مجازی در خدمت آقای انتظامی باشیم.

او ادامه داد: برخی از خبرنگاران به شکل مکتوب سوالاتشان را برای ما ارسال کردند و برخی از دوستان درخواست داشتند به روی خط بیایند و به شکل شفاهی سوالاشان را مطرح کنند. لیست اسامی تمامی خبرنگارانی که درخواست پرسش سوال دارند روی سایت سازمان سینمایی منتشر شده است.

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: از همه خبرنگارانی که در رسانه‌ها در جهت روشنگری تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. معمول این جلسات این است که با صحبت‌هایی شروع شود، ولی من ترجیح می‌دهم از همین ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود.

احتمال برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه و مستند به صورت آنلاین

انتظامی در پاسخ اظهار داشت: ما با دبیران 5 جشنواره جلسه‌ای برگزار کردیم، هر جشنواره بخش‌‌های مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن را می‌توان بخش رقابتی دانست. نمایش فیلم‌ها، آموزش و برگزاری بازار نیز بخش‌های مهم یک جشنواره هستند؛ بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی می‌کنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنواره‌ها را باید به شکل آنلاین برگزار کرد. امیدوار هستیم به زودی به یک جمع‌بندی برسیم؛ شاید در نهایت جشنواره فیلم کوتاه و مستند به صورت آنلاین برگزار شوند.

شورای پروانه ساخت به کار خود ادامه می‌دهد

انتظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیشنهاد حذف پروانه ساخت گفت: همه موظف به اجرای قوانین و مقررات بالا دستی هستند، حتی اگر با آن موافق نباشند. بحث‌های دیگری مثل نوع مقررات گذاری و سیاست گذاری در این چارچوب به سیاست‌های روز برمی‌گردد و شورای پروانه ساخت فعلاً به کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر گفت : در فناوری‌های نو پدید نیازمند تعریف جدید در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که این شورای مجازی و انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کنند تا بعد از جمع‌بندی، مبنای همه‌ جواب‌ها قرار بگیرند.

انتظامی در ادامه پاسخ شفافی به دلیل واگذاری صدور مجوزهای شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نداد و در پاسخ به پرسشی درباره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه کشور تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقا این شورا کاملاً صنفی است و همه کسانی که در آن حضور دارند در اکران ذی نفع هستند. یعنی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. یکی از صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کنند، سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کرونا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند. 

مجوز عرضه فیلم «رستاخیز» صادر شده است

رئیس سازمان سینمایی درباره اکران آنلاین فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: مجوز عرضه این فیلم در سال 1398 صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و اکران آن به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.

حسین انتظامی در ادامه در پاسخ به انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی نسبت به وفور فیلم‌های مبتذل و سطحی گفت: سیاست‌های موجود در عملکرد هر دستگاه مشخص است، اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند توجه من به فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی است، این اثر خودش را در سیاست‌ها و بودجه‌های حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران نشان می‌دهد. به عنوان مثال از سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی بحث فیلم‌های کم بودجه مطرح شد. امسال هم این موضوع خیلی جدی مطرح است و مطابق این سیاست 300 میلیون تومان وام بلاعوض به 10 فیلمساز داده می‌شود که الان با توجه به گزراشی که هفته پیش به من دادند، مراحل آن در حال جلو رفتن هست که به تدریج اطلاع رسانی می‌شود. مرکز گسترش دارد در حمایت از اکران فیلم‌های هنری و تجربی کمک می‌کند تا این فیلم‌ها دیده شوند.

او ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی تا اواخر خرداد ماه 30 فیلمنامه را انتخاب کردند و تاکید کردند که تهیه‌کننده‌ای باید متقاضی ساخت آن باشد تا از طرف فارابی مورد حمایت قرار بگیرد و حتی رایت آن خریده شود. این حمایت به کارگردان حرفه‌ای و 18 تا به کارگردان‌های اول است. در سال گذشته در این دوره زمانی که ما 10 جلسه داشتیم، جمعا 66 پروانه ساخت صادر شده است که حدود 26 مجوز برای فیلم‌های کارگردانان اول بوده است. این نشان می‌دهد که حضور کارگردانان جوان و فیلم اولی پررنگ‌تر شده است. در انجمن سینمای جوان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ رشد هفت برابری داشته‌ایم. ما این سیاست را داشتیم که ایران تهران نیست. امسال شش هفتم این اعتبار برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی به منظور استعدادیابی می‌شود. نظامات اکران را صرفاً این سیاست‌ها تعیین نمی‌کند، می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی در آن‌ها کمتر است در شوراها دیده شود.

انتظامی در ادامه اظهار داشت: نظام‌نامه تهیه‌کننده‌های اول که عمدتا جوانان هستند را فراهم کردیم. مثلا در انجمن سینمای جوان در سال 98 نسبت به 97 یک رشد 7 برابری داشتیم. اینکه به فیلمسازان جوان توجه شود. همراه با این سیاست دیگری اجرا شد که ایران، تهران نیست. سال گذشته 5 هفتم و امسال 6 هفتم برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی این بودجه صرف می‌شود. البته نظامات اکران را صرفا این سیاست‌ها تعیین نمی‌کند، طبیعتا می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی آن کمتر است، اجرا کرد.

برگزاری جشنواره فجر به صورت آنلاین خطر سرقت فیلم‌ها را بالا می‌برد

رئیس سازمان سینمایی درباره حضور استعدادهای تازه در عرصه‌های مختلف فیلمسازی و حواشی مرتبط با صدور پروانه کارگردانی برای یک چهره اینستاگرامی اظهار داشت: اصرار داریم نوبت‌ها هم به شکل شفاف منتشر شود. همه می‌دانند چه کسانی تهیه‌کنندگی، کارگردانی و چه پروانه‌هایی بررسی شود که منجر به صدور یا عدم صدور شود خود این به ما کمک می‌کند که شفاف‌تر باشیم. کمک می‌کند در شرایط مساوی اگر حق کسی به آن بی‌توجهی شده، به آن دوباره توجه شود. چون من دیدم که برخی از درخواست‌کنندگان با کارنامه پرباری در دوره‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. شما در دوره‌های قبلی جشنواره هم دیدید که جوانان بیشتر مورد توجه مردم و داوران بودند. جوانان خودشان را نشان دادند بنابراین ما باید سیاست‌هایمان را براساس حمایت از آن ها داشته باشیم.

انتظامی درباره امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین گفت: بخشی از برگزاری جشنواره‌ها به تعداد تولیدات برمی‌گردد، دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم ها هنوز فراهم نشده است و طبیعتا برای آن‌ها امکان حضور نیست و البته تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد. ما در حال بررسی راه‌کارهای احتمالی هستیم و از همکارانم خواسته‌ام که این موضوع را بررسی کنند ولی در جشنواره فیلم کوتاه باتوجه به اینکه 7 هزار فیلم خارجی و حدود 500 فیلم کوتاه داخلی آماده است که چون جنبه تجاری ندارند می‌توانند به صورت آنلاین اکران شوند.

حمایت سازمان سینمایی برای پرداخت بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها

انتظامی در پاسخ به پرسشی مربوط به بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا تصریح کرد:‌ تعداد قابل توجهی از سینما در مالکیت حوزه هنری است و در ناوگان سینمایی قدر قابل توجهی دارند و البته تصمیماتی برای سینماها و مالکان فیلم‌ها در نظر گرفته شده که اعلام هم شد. ما فرقی بین دولتی‌ها و غیردولتی‌ها نگذاشته‌ایم، تجهیز سینماها از دیگر سیاست‌های ما بوده است. یکی از مسائل اصلی بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلم‌ها بود که مربوط به اکران سال گذشته میشد، در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد می‌کنیم. در هفته پیش، در جلسه ای مطرح شد که 17 میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته وام 4 درصدی در اختیار سینماها قرار می گیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلم‌ها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند. تجهیز سینماها که یکی از سیاست‌های موسسه سینما شهر است برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است از طرف موسسه سینما شهر تامین می‌شود که باز حوزه هنری جزو مشمولان ما است.

انتظامی در پاسخ به ورود سینمای ایران به بورس گفت: اینکه محصولات فرهنگی وارد بورس شوند مورد استقبال همه قرار می‌گیرد، چون رقابت مثبتی ایجاد می‌کند و در این شرایط سرمایه ایجاد می‌شود اما درباره لیست گواهی هم باید بگویم مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی داده‌اند و این مجوز برای آنها صادر شده نه همه فیلم‌ها.

همکاران من اعلام کردند از این به بعد، مالکیت فیلم‌ها دائمی است و دیگر نیاز نیست که هر دو سال مراجعه کنند. در تغییرات بعدی، رایت‌های مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده می‌شود. آنچه که مجوزها و برنامه‌ها و گواهی‌ مالکیت‌های جدید سازمان صادر می‌شود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی که در این لیست نیستند، چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند در سایت سازمان سینمایی مورد تایید قرار می‌گیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد می‌تواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفته‌اند تا اگر کسی اعتراضی دارد در آن زمان مراجعه کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره بودجه جشنواره‌های منحل شده گفت: مطابق روال دیوانی برای ردیف‌های مختلف قانونا نهادها حق ندارند که اگر اعتباری برای تولید هست برای اکران خرج کنند این یک قاعده است و جابجا کردن ردیف‌ها نوعی تخلف به حساب می‌آید. خیلی وقت‌ها سوءاستفاده مالی نشده بلکه مدیر به تشخیص خود اعتبارات را جا به جا می‌کند.

او افزود: حتی اگر فرض بر این باشد که جشنواره‌هایی برگزار نشود، نمی‌توانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات صورت بگیرد مطابق اسناد جشنواره‌های سال گذشته بخش قابل توجهی از بودجه جشنواره‌ها از حامیان مالی جذب شده و این روال رو به افزایش است و سهم سازمان سینمایی قابل توجه نیست، ولی امید داریم جشنواره‌ها را برگزار کنیم.

توقف کامل اکران آسیبی جدی به سینما وارد می‌کند

او در پاسخ به اینکه چه اصراری به باز بودن سالن های سینمایی هست وقتی مخاطب ندارند و چرا از اکران آنلاین بیشتر حمایت نمی‌شود؟ بیان کرد: اصراری که سینماداران دارند بخاطر نیروهایی است که در این سینماها کار می‌کنند و اگر اکران کاملا متوقف شود آسیب جدی وارد می‌شود. البته مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینماها کاملا داوطلبانه است، اما در عین حال باید سیاست‌هایی داشته باشیم تا از اکران آنلاین بیشتر استقبال کنیم.

انتظامی در پاسخ به پرسشی مربوط به رعایت پروتکل‌های اجتماعی گفت: ستاد کرونا یک پروتکل تولیدی را اعلام کرد، ما از یک طرف تاکید داریم که جریان تولید و نمایش باید کار خود را انجام دهد و با کرونا زندگی کند. چون همه شما در جریان هستند چنانچه تولید متوقف شود، اکران متوقف می‌شود. علاوه بر تبعات فرهنگی و اجتماعی، خیلی از سینماگران با مشکل مواجه می‌شوند. از یک طرف اصل ما ادامه داشتن تولید و اکران است ولی از طرف دیگر حفظ جان انسان‌ها بسیار مهم و قابل تاکید است. ما از کسانی که در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنم اگر تخلفی دیدند به ما اعلام کنند تا برخوردهای لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان سینمایی درباره شائبه ممیزی‌های بیشتر در اکران آنلاین که از سوی چند فیلمساز مطرح شده، گفت: کاش فیلمسازان معترض مصادیق را می‌گفتند. چون ما چند ماهی است که برای کسانی که پروانه نمایش صادر می‌کنیم، دیگر دوباره برای نمایش خانگی از ما مجوز دریافت نمی‌کنند. با همان پروانه می‌توانند اکران آنلاین هم داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه در شرایط فعلی آیا تولید پروژه‌های سینمایی بر خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا نیست؟ بیان کرد: اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود و اصل دیگر این است که به سلامتی انسان‌ها توجه شود. سلامتی جزو حقوق اعضای پروژه است و اعضای گروه باید حقوق خود را بدانند و در صورت خطا به ما اعلام کنند تا رسیدگی شود.

او در ادامه اظهار داشت: ستاد کرونای سازمان سینمایی برای آغاز تولید یک فازبندی در نظر گرفت؛ در فاز اول اعلام شد تنها پروژه‌هایی که تنها چند جلسه از آن‌ها باقی مانده کار را آغاز کنند و بعد اعلام شد فیلم‌هایی که در مرحله پیش تولید هستند کارشان را کلید بزنند. این ملاحظات از سوی ما وجود داشته است.

انتظامی درباره اکران فیلم‌های توقیفی مثل «گزارش یک جشن» گفت: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد که  فیلم‌های متقاضی اکران برای بررسی مجدد درخواست دهند و شورای پروانه نمایش این بررسی را در دستور کار خود قرار دهد.

اختصاص 30 درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها

انتظامی با بیان اینکه امسال 30 درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است، توضیح داد: تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

او گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر  تدابیری در این زمینه داشته است.

رئیس سازمان سینمایی درباره تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق به قانون گفت: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضات جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر ۱۳۰ مجوز داشتیم که به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالا دستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی می‌خواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه‌ این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این‌ مجوزها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند و که بخش های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.

انتظامی در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه های گذشته هر روز کمتر از قبل شده است. مشارکت ما در سال 98 که حدود 100 فیلم تولید شدند، حداکثر 20 تا 25 درصد است و این در حالی است که دو دهه قبل این رقم بسیار بالاتر بود.

نظر شما
پرونده ویژه