به مناسبت سالروز تولد زنده یاد علی حاتمی منتشر شد

عکسهای کمتر دیده شده از سعدی سینمای ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۲:۴۷:۳۳
کد خبر: ۱۰۴۳۴۴۰
عکسهای کمتر دیده شده از سعدی سینمای ایران
علی حاتمی کارگردان صاحب نام سینمای ایران که او را سعدی سینمای ایران نیز می نامند در 23 مرداد 1323 دیده به جهان گشود. عکسهای کمتر دیده شده این کارگردان مطرح سینمای ایران خالی از لطف نیست.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، زنده یاد علی حاتمی که در 14 آذر 1375 درگذشت، دانش‌آموخته از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر بود. حاتمی ۱۴ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته است.

او از فیلم‌سازان پیشروی نسلی به‌شمار می‌رود که پیشگامان فصل جدید سینمای ایران از اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به بعد از میانش برخاسته، از جمله ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، فریدون گله و داریوش مهرجویی.

اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمه‌تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند.

پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم‌مسیحی (به نام‌های کمیتهٔ مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.

به مناسبت سالروز تولد این سینماگر مطرح سینمای ایران موزه سینمای ایران با اتکا به منابع تاریخی خود تصاویر کمتر دیده شده ای از این کارگردان در پشت صحنه آثارش منتشر کرده است که در ادامه مشاهده می کنید: 

نظر شما
پرونده ویژه