اسکندر کوتی:

برنامه‌های ورزشی تلویزیون مردم را ساده‌انگار تلقی می‌کنند/ هرکس که در پرسپولیس یا استقلال بازی کرده کارشناس فوتبال نیست

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۸:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۳۲۹
برنامه‌های ورزشی تلویزیون مردم را ساده‌انگار تلقی می‌کنند/ هرکس که در پرسپولیس یا استقلال بازی کرده کارشناس فوتبال نیست
اسکندر کوتی با اشاره به لزوم آموزش در برنامه‌سازی تأکید کرد که امروز مجری‌ها و کارشناسان برنامه‌های ورزشی تلویزیون سواد کافی ندارند.

اسکندر کوتی، گزارشگر، مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متأسفانه مسائل روز ورزش ما در برنامه‌های ورزشی تلویزیون مطرح نمی‌شوند چرا که مجری‌ها و برنامه‌سازها دغدغه و تخصص این کار را ندارند.

کوتی تصریح کرد: دلیل عدم تخصص در حوزه برنامه‌سازی ورزشی این است که ما به آموزش در جهت ساخت برنامه‌های تلویزیونی با ساختارهای جدید توجه نکردیم و امروز برنامه‌ای وجود ندارد که بتواند معضلات ورزش ما را مطرح کند. متأسفانه برای برنامه‌های تلویزیونی ما مخاطب ارزشی ندارد.

این تهیه‌کننده با اشاره به ضعف‌های بسیاری در برنامه‌های ورزشی تلویزیون گفت: هر بار که این برنامه‌ها را دیدم ترجیح دادم که وقتم را تلف نکنم چرا که آن‌ها آنچه که من به عنوان مخاطب به آن نیاز دارم را مورد بررسی قرار نمی‌دهند و متأسفانه مردم را ساده‌انگار تلقی می‌کنند و سطح توقع مردم را پایین آورده‌اند. گزارشگری که یک مسابقه فوتبال را گزارش می‌کند باید از کاری که انجام می‌دهد لذت ببرد اما عدم علاقه به این کار باعث شده تا این احساس به مخاطب نیز منتقل شود.

او افزود: هر کس که 40 صفحه اطلاعات از جستجو در اینترنت جمع کرده را نمی‌توان مجری یا کارشناس فوتبال دانست. این افراد همان اطلاعات موجود در اینترنت را در گزارش‌هایشان به مخاطب ارائه می‌دهند و ما هیچ چیز جدیدی از آن‌ها دریافت نمی‌کنیم. زمانی که عادل فردوسی‌پور فوتبال گزارش می‌کرد و برنامه روی آنتن می‌برد وضعیت بهتر بود و با حذف او امروز وضعیت برنامه‌های فوتبالی به مراتب بدتر از گذشته شده است. فردوسی‌پور بارها مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه ورزش کشور را در برنامه‌اش مطرح می‌کرد و امروز خبری از این مسائل در تلویزیون نیست.

تهیه‌کننده برنامه «جنگ فوتبال اروپا» در ادامه اظهار داشت: اوایل دهه 1360 تا دهه 1370 و حتی اوایل دهه 1380 وضعیت برنامه‌های تلویزیونی به مراتب بهتر بود اما پس از حذف برنامه‌های محبوبی چون «ورزش از نگاه دو»، «ورزش و مردم» و «نود» که نگاهی جدی به ورزش و فوتبال داشتند تلویزیون روند نزولی در کیفیت برنامه‌های ورزشی خود طی کرد و از مخاطب دور شد.

کوتی تصریح کرد: به نظر من یکی از مشکلات اصلی به برنامه‌سازها برمی‌گردد که آموزش ندیده‌اند و هر کس شناخت و علاقه‌ای سطحی داشته به این عرصه ورود کرده است و با 4 مصاحبه فکر می‌کند باید برنامه ورزشی اجرا کند. در برنامه «ورزش از نگاه دو» ما اتاق فکری داشتیم که نظارتی دقیق بر اتفاقات داشت و هر مسأله‌ای که باید مطرح می‌شد در این اتاق فکر مورد بررسی قرار می‌گرفت و این باعث می‌شد ما به عنوان مجری و کارشناس به مطالعه کردن و داشتن اطلاعات بیشتر مجبور شویم اما متأسفانه مشخص است که امروز چنین نظارتی وجود ندارد و هر چند وقت یک بار یک نفر به مجری‌ها و تهیه‌کننده‌های برنامه‌های ورزشی اضافه می‌شود.

این تهیه‌کننده در پایان اظهاراتش، گفت: البته من مخالف ورود جوانان به این عرصه نیستم، قطعاً پیشکسوتان باید عرصه را به جوانان بسپارند اما باید برای مجری و کارشناس اهمیت قائل شد و هر کس را در این سمت قرار نداد. هر کس که در پرسپولیس و استقلال بازی کرده کارشناس فوتبال نیست و برای کارشناسی لازم است که فرد جامعه‌شناسی بداند و درس خوانده باشد. با این سبک و سیاق در برنامه‌سازی مطمئناً نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را متصور شد و اگر برنامه‌ها به همین شکل برای ارتباط با مخاطب ساده‌ترین راه را انتخاب کنند نمی‌توانیم به بهتر شدن سطح کیفی این آثار امیدوار بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز