سبحان اکرامی:

مشکل برنامه‌های ورزشی محدودیت تلویزیون نیست، تفکر پشت برنامه‌ها مشکل‌ساز است

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۸۸۲
مشکل برنامه‌های ورزشی محدودیت تلویزیون نیست، تفکر پشت برنامه‌ها مشکل‌ساز است
سبحان اکرامی با اشاره به فضای بازتر تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته تأکید کرد که تفکر پشت برنامه‌ها بیش از هر عامل دیگری منجر به ضعف و مشکل در برنامه‌های ورزشی شده است.

سبحان اکرامی کارشناس ورزشی و گوینده رادیو ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در نگاهی کلی به برنامه‌های ورزشی صداوسیما در سال‌های اخیر باید بگویم که این برنامه‌ها کیفیت لازم را ندارند و به لحاظ محتوایی نیز آثار بسیار ضعیفی هستند.

اکرامی تصریح کرد: یک برنامه ورزشی تلویزیون را باید از دو منظر محتوا و اجرا مورد بررسی قرار داد. محتوا از این منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید مشخص شود برنامه چه موضوعی را می‌خواهد دنبال کند و چه چیزی می‌خواهد بگوید یا به طور کل چه هدفی دارد و اجرا از این منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد که برنامه محتوای خود را چگونه مطرح می‌کند و در چه ساختاری روی آنتن می‌رود.

این مجری در ادامه گفت: امروز متأسفانه برنامه‌های تلویزیونی در اجرا و تحلیل وضعیت خوبی ندارند و هر آنچه که به عنوان تحلیل اخبار در برنامه‌ها می‌شنویم اطلاعاتی است که در لحظه مجری‌ها و کارشناس‌ها در اینترنت جستجو کرده و همان را به مخاطب ارائه می‌دهند. تحلیل‌ها در برنامه‌های ورزشی دیگر هیچ جذابیتی ندارند و به ساده‌ترین شکل ممکن ارائه می‌شوند.

او افزود: متأسفانه هیچ‌یک از مجری‌های تلویزیون به غیر از تعداد معدودی مثل پیمان یوسفی برای این کار مناسب نیستند. اجرا در برنامه‌های ورزشی همیشه یکی از اصلی‌ترین مشکلات بود و در حوزه تحلیل نیز مثل اجرا تعداد افراد کارکشته و کاربلد بسیار اندک بودند و اکثر تحلیل‌گران نیز صاحب فکر نبودند.

اکرامی درباره برنامه‌های ورزشی موفق تلویزیون گفت: برنامه «ورزش و مردم» یک سال پیش از فوت آقای بهرام شفیع برنامه‌ای دیدنی بود و برنامه «دیدار در وقت اضافه» هم با اجرای آقای منصوریان برنامه خوبی بود چرا که مجری، ورزش را می‌شناخت و کارش تنها اجرا و حرف زدن و روی آنتن رفتن نبود. از طرفی باید بپذیریم که خبرگزاری‌های ما هم خبر زده شده‌اند و تحلیل درستی در آن‌ها دیده نمی‌شود. به نظر من رادیو هم در شرایط ایده‌آل قرار ندارد و برنامه‌های آن هم برنامه‌های چندان خوبی نیست اما در قیاس با دیگر رسانه‌ها فکر می‌کنم رادیو و به خصوص رادیو ورزش که نگاهی تخصصی به این موضوع دارد، وضعیت بهتری را در نقد و تحلیل ورزش نسبت به دیگر رسانه‌ها دارد.

او تصریح کرد: وضعیت اجرا در تلویزیون به قدری بد و مجری‌ها نامتخصص هستند که حتی برخی مواقع کارشناسی که در برنامه حاضر می‌شود سواد بالایی دارد اما مجری نمی‌تواند از سواد او استفاده کرده و اطلاعات خوبی از کارشناس به مخاطب ارائه دهد.

این کارشناس ورزشی با اشاره به اسپانسرمحور شدن برنامه‌های ورزشی تلویزیون، اظهار داشت: به نظر من اسپانسر می‌توانست بر خلاف وضعیتی که امروز شاهدش هستیم به کیفیت بیشتر برنامه‌های کمک کند اما متأسفانه مثل همیشه ما از یک اتفاق که می‌توانست نتایج مثبت بسیاری برایمان داشته باشد به نحوی استفاده کرده‌ایم که مخرب شده است وگرنه در دیگر کشورها که اتفاقاً برنامه‌های ورزشی خوبی هم دارند اسپانسرهایی در برنامه وجود دارد که بودجه برنامه را تأمین می‌کند.

اکرامی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً این بضاعت در تلویزیون ما وجود دارد که برنامه‌های ورزشی‌اش بتوانند تأثیرگذار و سازنده در حوزه ورزش باشند. امروز محدودیت‌های تلویزیون به نظر من نسبت به قبل کم‌تر شده و به نظر من تفکر موجود در برنامه‌ها است که مانع کیفیت بالا و تأثیرگذاری می‌شود. ما متأسفانه سعی داریم در هر کاری ایده‌های سطحی خود را اعمال کنیم و بومی‌سازی‌های ما از نسخه‌های خارجی به شکل غلطی صورت می‌گیرد. به نظر من مشکل اصلی برنامه‌های تلویزیونی تفکری است که پشت برنامه وجود دارد. در سازمان صداوسیما افراد باتجربه و کاربلدی حضور دارند که هنوز هم می‌توانند این روند را به شکل درستی اصلاح کنند و برنامه‌های بهتری را روی آنتن بفرستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز