مهدی چمران با حضور در برنامه «یه روز تازه» مطرح کرد؛

پویش در کنار لبنان کمک به ایران است

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۱۴:۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۵۱۶۷۲
پویش در کنار لبنان کمک به ایران است
مهدی چمران در برنامه «یه روز تازه» گفت: قطعا اولویت اصلی ما کمک به کشور است و این کمک به لبنان علاوه بر انسان‌دوستی کمک به کشورمان است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مهدی چمران در برنامه «یه روز تازه» گفت: لبنان خط‌مقدم مقاومت است و آنها سپر بلای نه تنها کشور ما بلکه امت اسلامی در مقابل تجاوزات اسرائیل از نیل تا فرات هستند اما الان مجبور شده‌ خودش را در اسرائیل غصب شده محاصره ببیند و هر روز هم دیوارهایش را بلندتر کنند. شرایط خاصی در آنجا حاکم است و بعد از رفتن سعدالحریری و کنار کشیدن او شرایط خاصی به وجود آمد و فشارها به لبنان شروع شد.

وی تصریح کرد: از آن زمان در لبنان شرایط اقتصادی به هم ریخته و بانک‌ها، پول‌های مردم را نمی‌دهند و شرایط سختی به وجود آمده است. ما قبل از حادثه انفجار در گمرک بیروت هم قصد کمک به مردم لبنان را داشتیم اما می‌دیدیم که شرایط در کشور خودمان به گونه‌ای نیست که بخواهیم این کار را بکنیم. کسب و کارها و مشکلات اقتصادی در کل کشور به گونه‌ای نیست که بشود. ولی انفجار بندر بیروت که حادثه دهشتناک عجیبی بود و مانند زلزله تا قبرس نیز حس شد این نیاز را بیشتر کرد که به کمک مردم لبنان بشتابیم.

چمران افزود: موج تخریب این حادثه به گونه‌ای بود که توانست تا کیلومترها به خانه‌ها آسیب برساند و زندگی مردم را دچار مشکل کند و الان شرایط در این کشور نامناسب است و در این شرایط هر انسانی با هر دین و شرایطی که باشد انسان‌دوستی‌اش گل می‌کند و می‌بایست کمک‌ شود مانند 65 کشور دنیا که آمدند و کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی کشور بنگلادش که خودش پر از مشکلات است برای کمک به لبنان پای کار آمد. هلال‌احمر کشورمان نیز برخی از وسایل را به صورت محدود ارسال کرد. اما حدود 7 بیمارستان بزرگ توسط برخی از کشورهای دیگر بنا شد اما حجم تخریب آنها گسترده است و هنوز نیاز به کمک دارند. ارتباط ما و لبنان با ارتباط با اوکراین قابل قیاس نیست. لبنان کشوری است که بسیاری از کتاب‌های اهل تشیع در آن کشور نوشته شده و ارتباط عاطفی بین ما و لبنان با دیگر کشورها فرق می‌کند. الان همبستگی ما و لبنان برادرانه و بر پایه اخوت اسلامی است و جوانمردی نیست در این شرایط هر چقدر شرایطمان نامساعد باشد به آنها کمک نکنیم.

وی افزود: الان عده‌ای از کارخانه‌دارها کمک می‌کنند تا اجناس ایرانی برای لبنانی‌ها بفرستیم. ما از اجناس خودمان برایشان تهیه می‌کنیم و صاحبان کالا و کارخانجات دست بالا زدند و همکاری را آغاز کردند. ما دو نشست با اتاق بازرگانی و اصناف داشتیم. مردم هم اگر بخواهند می‌توانند با واریز وجه به شماره  6037997900002040 و یا کد دستوری #۲۴۰8878 در این پویش شرکت کنند.

چمران در پایان گفت: کسانی که در این مسیر هستند عموم مردم هستند؛ مثل امام جمعه موقت تهران حاج‌آقا ابوترابی، حاج حسین یکتا، میرمحمد صادقی و به دستگاه دولتی کاری نداریم. قطعا اولویت ما کشور خودمان است اما اولویت ما این است صد متر جلوتر دفاع کنیم. اگر لبنان دچار آسیب بشود ما هم می‌شویم برای همین به جز مسایل عاطفی برای دفاع از خودمان این کار را می‌کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز