گفت وگوی هفته با بازیگر نقش شهریار به مناسبت روز شهریار؛

اردشیر رستمی: شهریار یک نابغه بود / او به مسائل روز دنیا شناخت کافی داشت

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۳۱۸
اردشیر رستمی: شهریار یک نابغه بود / او به مسائل روز دنیا شناخت کافی داشت
اردشیر رستمی که شهریار شناس است وسابقه بازی در این نقش را برای سریال کمال تبریزی دارد معتقد است شهریار یک نابغه بوده که در زمینه‌های مختلف علمی تبحر داشته و همیشه با شناخت کامل نسبت به مسائل روز دنیا و جامعه در آثار واکنش نشان می‌داد.

اردشیر رستمی بازیگر، کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه‌ساز، معمار، طراح لباس و شاعر که در مجموعه تلویزیونی «شهریار» نقش استاد شهریار شاعر فقید معاصر را بازی کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش از ایفای نقش شهریار شناخت خوبی نسبت به این شاعر داشتم و شعرهای ترکی و فارسی او را خوانده بودم اما پس از بازی در این سریال دوباره آثار او را دنبال کردم و بیشتر به عظمت این شخصیت پی بردم.

رستمی خاطرنشان کرد: درک ابعاد مختلف وجوه هنری یک شخصیت بزرگ برای یک نفر در طول زمان اتفاق می‌افتد و طبیعی است که یک فرد در سنین مختلف درک‌های مختلفی از یک هنرمند داشته باشد و من پس از سریال «شهریار» با مرور دوباره آثار او و دنبال کردن دیگر آثارش به درک بیشتری از هنر استاد شهریار دست پیدا کردم و واقعاً به نابغه بودن این شاعر پی بردم.

او افزود: معرفت، عرفان و دانش شهریار واقعاً مثال زدنی است. علم و دانش او محدود به یک موضوع نبود و دانش او در زمینه‌های مختلف از جمله ادبیات، پزشکی، جغرافیا و... بسیار زیاد بود و این ویژگی برای یک شاعر بسیار مهم است. شهریار به اتفاقات روز دنیا آشنا بود و اخبار را به خوبی دنبال می‌کرد و این آشنایی و اطلاعات در آثارش نیز دیده می‌شود. او نسبت به اتفاقات بسیاری در جهان با زبان شعر واکنش نشان داده که از جمله آن‌ها می‌توان به فجایع جنگ جهانی دوم اشاره کرد. شهریار هنرمندی بود که نسبت به مسائل اجتماعی کشور خودمان نیز بی‌تفاوت نبود و واکنش‌هایی نسبت به اتفاقات مهم داشت که در شعرهایش می‌توان به وضوح دید.

بازیگر فیلم سینمایی «نارنجی‌پوش» در ادامه اظهار داشت: پس از اینکه شهریار شعر «مولانا در خانقاه شمس» را سرود استاد جمال‌زاده در نامه‌ای برای شهریار نوشت: «پس از قرن‌ها شما آمدید و به زبان فارسی اعتبار دادید.». همین نامه به جایگاه ویژه شهریار در ادبیات فارسی تأکید دارد. ما صدها سال بود که شاعری چون شهریار نداشتیم و شعرهای او تنها مربوط به این سال‌ها نیست، تا صدها سال می‌توان شعرهای او را خواند و لذت برد.

رستمی در پایان درباره مجموعه تلویزیونی «شهریار» گفت: پیش‌تر چند فیلم و سریال درباره شهریار ساخته شده است که این آثار چندان مورد توجه قرار نگرفت و دیده نشد اما سریال «شهریار» خوشبختانه به خوبی دیده شد و شخصیت این شاعر بزرگ را تا حدی به مردم کشورمان معرفی کرد. البته نمی‌توان به این سریال نمره کامل و عالی داد و قطعاً ضعف‌هایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را طبیعی دانست اما به طور کل نویسندگی و کارگردانی «شهریار» نسبت به دیگر آثاری که درباره این شاعر ساخته شده‌اند بهتر بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز