مدیرحوزه هنری دیجیتال خبر داد:

تازه‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری دیجیتال متناسب با نیاز روز

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۹:۵۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۷۶۱۶۳
تازه‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری دیجیتال متناسب با نیاز روز
امین نادری با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری دیجیتال گفت: در دنیای امروز دیگر ورود به فضای مجازی و بهره‌برداری از امکانات و زیرساخت‌های آن حکم انتخاب یا اختیار نیست،‌ بلکه ورود به فضا امروز کاملا ضروری و واجب است.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، امین نادری، در مورد تازه‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری دیجیتال گفت: در فصل جدید فعالیت‌های حوزه هنری دیجیتال دو زمینه اصلی و ضروری مورد توجه قرار گرفت. یکی از این فعالیت‌ها توسعه زیر ساخت‌های لازم برای حضور در فضای مجازی است که در پی آن چند وب‌سایت، پلتفرم و مارکت‌پِلِیس در مرحله نهایی بهره‌برداری با گونه‌ها و شکل‌های گوناگون خود متناسب با نیازمندی‌های روز مراکز مختلف حوزه هنری هستند. به این ترتیب در حال توسعه این بسترها هستیم تا به زودی خبرهای خوبی از بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها منتشر شود.

نادری افزود: بهره‌بردای از زیرساخت‌های موجود در فضای مجازی یکی دیگر از فعالیت‌های فصل جدید حوزه هنری دیجیتال است. در این راستا پی‌گیری‌های موفقی را با مجموعه‌های گوناگون از جمله روبیکا داشته‌ایم و به زودی با این مجموعه به تفاهم نهایی خواهیم رسید تا محتوای حوزه هنری در فضای مجازی سهم قابل قبولی را پیدا کند.

وی ادامه داد: ارتقای دانش سازمانی در فضای مجازی و دانش دیجیتال یکی دیگر از فعالیت‌های ما در حوزه هنری دیجیتال است. با توجه به اینکه در یک سازمان نسبتا سنتی کار می‌کنیم و قرار است به همراه متولیان و دست‌اندرکاران همین سازمان ورود موفقی را به فضای مجازی داشته باشیم. پس برای این کار باید مجموعه فعالیت‌هایی را در راستای افزایش دانش کارکنان حوزه هنری به یک سطح مشخصی به کار گیریم. این کار به این معنی انجام می‌شود تا  از مفاهیم و تعاریف برداشت‌های یکسان و درستی را پیدا کنیم. برای این کار اسناد، مطالعات و پژوهش‌هایی در زمینه دانش فضای مجازی صورت گرفت که در اختیار همکاران قرار گرفت. همچنین نشست‌های متنوعی در سطوح مختلف طراحی شده است تا به موضوعات روز در حوزه فضای مجازی پرداخته شده و در اختیار مدیران مراکز ستادی و استانی قرار بگیرد. به این ترتیب این مراکز می‌توانند با مطالعه این اسناد و ارائه آنها به بخش‌های زیرمجموعه خود دانش خود از فضای مجازی را افزایش دهند.

نادری با اعلام خبر برپایی یک برنامه‌ هفتگی گفت: در ادامه فعالیت‌های فصل تازه حوزه هنری دیجیتال، کنفرانس‌های هفتگی با عنوان «دوشنبه‌های دیجیتال» را راه‌اندازی کرده‌ایم که با توجه به شرایط دشوار ناشی از شیوع ویروس کرونا از اجتماع با تعداد زیاد شرکت‌کننده اجتناب کرده‌ایم و به صورت زنده جلسه را برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذاریم. همچنین ویدیو‌هایی که از هر جلسه استخراج می‌شود را در فضای مجازی به صورت گسترده نشر می‌دهیم تا در اختیار همه علاقه‌مندان قرار گیرد. این کنفرانس‌ها با موضوعات نیاز روز ما به فضای مجازی فعلا با ارائه توسط مشاوران و کارشناسان حوزه هنری دیجیتال انجام می‌شود تا زمانی شکل‌گیری کامل و جامع خود را به دست بیاورد؛ البته کمی هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در برپایی گسترده آن احتیاط کرده‌ایم تا شرایط مناسبی برای افزایش تعداد شرکت‌کنندگان از سازمان‌های مختلف در این برنامه فراهم شود.

مدیر حوزه هنری دیجیتال ادامه داد: در دنیای امروز دیگر ورود به فضای مجازی و بهره‌برداری از امکانات و زیرساخت‌های آن برای حوزه هنری حکم انتخاب یا امر مستحبی ندارد؛ به ویژه شرایطی را که کرونا در ایران و جهان به وجود آورد، عادات مصرف‌کننده از محتوای فرهنگی و هنری را تغییر داده و ما به عنوان یک سازمان محتوایی دیگر امکان بهره‌مندی از مکتوبات و رسانه‌های سنتی برای ارتباط‌گیری با مخاطبانمان را نداریم و باید برای رفع این محدودیت‌ها از زیرساخت‌های رسانه‌ای روز دنیا استفاده کنیم. مخاطب به دنبال محتوای با کیفیت و نابی است که در بسیاری از مراکز و دفاتر حوزه هنری تولید می‌شوند، اما این هنر ماست که رسانه‌های نوین و جدید خلق کنیم و در اختیار مخاطبان خود بگذاریم.

وی افزود: نکات ذکر شده در سال‌های گذشته بارها در حوزه هنری مطرح، ضرورت‌‌های آن مشخص و تصمیماتی هم برای آن گرفته شده است، اما به دلایل مختلف بسیاری از آنها به سرانجام نرسیده است. این در حالی‌است که اتفاق‌های خوبی هم شکل گرفته و برخی از گونه‌های محصولات و محتواهای تولیدی حوزه هنری امروزه سهم خوبی از ویترین فضای مجازی پیدا کرده‌اند و برخی آثار تولیدی حوزه هنری به خوبی در فضای مجازی دیده و از سوی مخاطبان دست به دست می‌شوند.

نادری در پایان گفت: همچنان در برخی شاخه‌های فضای مجازی ضعف‌هایی وجود دارد که زیرساخت‌های لازم آنها در کشور وجود ندارد تا بخواهیم از آنها استفاده کنیم، به این ترتیب ما در حوزه هنری به عنوان یک نهاد حاکمیتی در تلاش هستیم تا این زیرساخت‌ها را تسهیل کنیم. رویکرد ما در این کار به‌جای افزایش کارمند و گسترش مساحت اداری خود در حوزه هنری دیجیتال، همکاری و مشارکت با یک‌سری تیم‌های استارت‌آپی است. به این ترتیب بهره‌بردای و ایجاد این زیرساخت‌ها صرفا با توان تیم‌های استارت‌آپی است که تا کنون با دو تیم استارت‌آپی هم مشارکت خود را آغاز کرده‌ایم. امیدواریم تا ضمن تعامل با این تیم‌های بتوانیم در راستای تحقق اهداف حوزه هنری فعالیت نماییم.

گفتنی است، تا کنون سه نشست از سلسله نشست‌های «دوشنبه‌های دیجیتال» با موضوعات روز فضای مجازی در کشور برپا شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز