چهره ها و اخبار فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت:

دست رد کارگردان بوی کافور عطر یاس بر سینه کرونا/ بازیگر شایعه ساز مهاجرت کرد / کرونا هنرمندان را به جان هم انداخت

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۹۲۲
دست رد کارگردان بوی کافور عطر یاس بر سینه کرونا/ بازیگر شایعه ساز مهاجرت کرد / کرونا هنرمندان را به جان هم انداخت
هفته گذشته اهالی فرهنگ و هنر همچنان چالش های متعددی را پشت سر گذاشتند، از اعتراض بسیاری از خانواه هنر به وضعیت معیشتی در روزگار کرونایی تا از دست دادن هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون در اثر ابتلا به بیماری کرونا و حواشی رخ داده برای عوامل سریال جشن سربرون و اعتراض سیمین سینمای ایران که چهره های پرسروصدای اخبار فرهنگ و هنر کشور بودند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اتفاقات پر سروصدایی اخبار حوزه فرهنگ و هنر کشور را تحت الشعاع قرار داد. از نقد و بررسی سریال 021 جواد رضویان و سیامک انصاری تا اعتراض لاله اسکندری به وضعیت تولیدات تلویزیونی در شرایط کرونایی و نامه ها و یادداشت های پی در پی خانواده تئاتر و دیگر هنرهای متضرر از وضعیت کرونا، ماجرای پر حرف و حدیث ریحانه پارسا گرفته تا بهمن فرمان آرا که خبر داد به زودی کرونا را شکست می دهم و سریالم را کلید می زنم.

محبوب هفته؛ کریم اکبری مبارکه

هفته گذشته با اعلام خبر درگذشت کریم اکبری مبارکه بر اثر کرونا موجی از همدلی ها در جامعه هنری ایران به راه افتاد،  از آن جا که بازیگر نقش مشهور ابن ملجم در سریال امام علی در طول تصویربرداری پروژه جشن سربرون به همراه چند تن دیگر از عوامل سریال مانند لاله اسکندری بیمار و بستری شده بود، یک بار دیگر مبحث ایمن سازی سینما در میان اهالی هنر داغ شد. گروهی تعطیلی پروژه ها را بهترین راهکار جلوگیری از این اتفاقات دانستند و مخالفان این نظر از ورشکستگی سینما و فقیرتر شدن افرادی حرف زدند که ارتزاق شان در تولید فیلم و سریال است. 

در گذشت اکبری مبارکه پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون یک بار دیگر  افکار عمومی را متوجه آسیب پذیری این قشر فرهیخته و زحمتکش کرد و همچنان این حرف حاج کاظم در فیلم آزانش شیشه ای به ذهن می آید که «گوشت قربونی عباسه»!!

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با ابراز تاسف از درگذشت این هنرمند گرامی از خداوند برای بازماندگان صبر مسالت داشته و امیدوار است مرگش همچون زندگی اش دری بر مشکلات اهالی سینما را بازکند.

سرکش هفته؛ ریحانه پارسا

مهاجرت ریحانه پارسا بعد از حواشی  رخ داده که در جداشدنش از مهدی کوشکی رسانه ای شد، با یک حاشیه جدید مواجه شد. گفت و گوی لایو ریحانه پارسا با مسیح علینژاد در خصوص وضعیت زندگیش و نوع رابطه او با مهدی کوشکی در دو روز گذشته جزو پر بازدیدترین ویدیوهای فضای مجازی بود که اتفاقا با واکنش های مختلف خانواده هنر و اهالی فرهنگ و بخصوص مردم عادی همراه شد،  ریحانه پارسا در این گفت و گو اعلام کرد که من و مهدی کوشکی بدون عقد و ازدواج رسمی زندگی مشترکی را پشت سر گذاشتیم.

نکته جالب اینکه صحبت های ریحانه پارسا با واکنش های برخی از هنرمندان از جمله بهنوش بختیاری و نیوشا ضیغمی مواجه شد که به پربازدیدهای شبکه های اجتماعی تبدیل شد.

گاو هفته؛ گاو آمریکایی

در اوج بحران کرونا و اخبار منفی پی در پی، این  آسمان طوسی بود که همچنان با فیلم «گاو امریکایی» در سراسر دنیا گردش می کند. این فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره های مختلف  امریکا، داکا، ایتالیا و... تحسین شد.

جوایز گاو آمریکایی در سراسر دنیا نشان داد تا چه اندازه بسترفضای بکر وبومی کشورمان برای مستند سازان مهیای ایده پردازی است و می شود از این بستر بکر  برای فتح دنیای تصویر استفاده کرد.

گاو آمریکایی که به عشق یک کودک و نیاز خانواده اش به گاو آمریکایی پرداخته در لحظاتی خلاقانه از عشق کودک به حیوانش می گوید که علیرغم مشکلات زندگی در شهر بوشهر، نگاهی رمانتیک به رابطه انسان و حیوان دارد. خود آسمان طوسی اعتقاد دارد  تجربه زیستی، شرایط محیطی و جغرافیایی سوژه‌های قابل توجه‌تربرای مخاطبان است. همچنان برای این فیلمساز جوان آرزوی موفقیت کرده وامیدواریم فیلسمازان و مستندسازان جوان همچنان در عرصه های بین المللی بدرخشند.

شکست ناپذیر هفته؛ بهمن فرمان آرا

بهمن فرمان آرا فیلمساز پیشکسوت و کارگردان بزرگ کشورمان این بار با ابتلا به کرونا خبرساز شد. او که کم کم وارد دهه 80 زندگیش می شود  از شکست کرونا و بازگشت به صحنه سینما صحبت می کند. و از بیمارستان لاله در پیامی برای طرفدارانش  نوشت: " دوستان عزیز خوبم و پوز کرونا را میزنم.»

از این همه محبت و عشق شرمنده ام کردید. بزودی سریال  (شبکه خانگی) "داستان جاوید" را شروع خواهم کرد."

به نظر می رسد فرمان آرا بعد از موفقیتش در ساخت فیلم «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری این بار سراغ اسماعیل فصیح رفته و بنا دارد تا «داستان جاوید» یکی از معروف ترین داستان های این نویسنده را جلوی دوربین ببرد. داستانی که به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی اول بازمی گردد و در فضای پر تنش آن دوران ایران زندگی پسری زرتشتی را دستخوش تغییرات اساسی قرار می دهد.

پیام فرمان آرا نشان می دهد که این پیر سینمای کشور همچنان هوای جنگیدن و جوانی را دارد و به این زودی ها میدان را واگذار نمی کند.

معترض هفته؛ فاطمه معتمد آریا

سیمین سینمای ایران یک بار دیگر با اعتراض به بی تفاوتی مسئولان در برابر مرگ هنرمندان خبرساز شد. فاطمه معتمد آریا  که چهار سیمر غ بلورین جشنواره فجر را در کارنامه خود دارد و در جشنواره مونترال نیز جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورده، نسبت به فضای فرهنگی کشور حساسیت هایش را باصدای بلند می گوید و بادرگذشت  مرحوم اکبری مبارکه تنها به تسلیت اکتفا نکرد و در پیام تسلیتش گفت: «درگذشت کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر فهیم صبور و انسانی شریف و فرهیخته را به خانواده محترم ایشان و مردم هنر دوست تسلیت می گویم. و آرزو می کنم به بهای سنگین جان باختن هنرمندان تکرار ناشدنی تیٔاتر و سینما، تدابیری فوری و موثر برای دور کردن سایه شوم و مرگ بار این بیماری از محیط کاری بازیگران اندیشیده شود.»

معتمد آریا همچنان قرار است تادر پروژه روزی روزگاری آبادان به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و تهیه کنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی در کنار محسن تنابنده ایفای نقش کند و شاید اعتراضش باعث شود تا  تهیه کنندگان این فیلم متوجه باشند که معتمد آریا تمام پروتکل های بهداشتی را در طول برداشت های این فیلم زیر نظر دارد و باید حواسشان را جمع کنند. علیرغم تمام مشکلاتی که امرز سینماگران با آن درگیر هستند معتمد آریا برای ساخت مستند پرتره‌ای از زندگی محمود بردک نیابا نام مستند «سبالو» دست به جیب شده و تهیه کنندگی زندگی آخرین بازمانده از نسل منحصر به فرد سیاهان مهاجر بوشهر را بر عهده گرفته است. البته نام معتمد آریا همواره در سینمای کشور پولساز بوده است که از جمله می توان به فروش بنفشه افریقایی در شرایط بحران کرونا اشاره کرد که تنها در طول یک ماه بیش از۷۶۶ میلیون فروخت. فروشی که می شود به عنوان یک رکورد در شرایط بد سینما دانست.

غمخوار هفته؛ منوچهر هادی

به نظر می رسد منوچهر هادی نویسنده و کارگردان  پرکار کشورمان یکی از چهره های اصلی خبرگزاری برنا شده این بار به عنوان غمخوار هفته پا به میدان گذاشته تا از غم نان عوامل تولید حرف بزند و با تعطیلی پروژه های سینمایی مخالفت کند. او که اکنون مجموعه گیسو را برای شبکه نمایش خانگی می سازد در صفحه اینستاگرامش نوشت:از گوشه و کنار صحبت از تعطیلی پروژه های سینمایی، نمایش خانگی و تلویزیونی می‌شود. به بهانه دلسوزی و نگرانی برای اهالی فیلم و سریال.کسانی که توصیه میکنندکارها متوقف شود، آیا تمهیدی برای معیشت عوامل سینما و... هم در نظر گرفته اند؟

آیا فکر می‌کنید ما نگران جان و سلامتی خود نیستیم. آیا از سینماگران اگر کسی مبتلا به کرونا شده و یا از دنیا رفته او را به زور سر کار آورده اند یا تهدید شده اند؟

نخیر همه این عزیزان عقل و شعور دارند و به خواست و میل خودشان هست که کار می‌کنند و اکثر آنها مجبورند برای گذران زندگی و معیشتشان در این شرایط هولناک سلامت خودشان را به خطر بیندازند و کار کنند.

عزیزان دلسوز اول مسایٔل مالی هنرمندان حوزه تصویر را حل کنید بعد پیشنهاد تعطیلی پروژه ها را بدهید. البته که این وظیفه دولت و مسیٔولین هست ولی از آنجا که ایشان هیچ مسیٔولیتی جز توصیه به زدن ماسک ندارند، که آن را هم باید خودمان خریداری کنیم بیخیالشان می‌شویم، یعنی شدیم، مدتهاست. پس ما را به حال خودمان بگذارید اگر هم عمرمان به دنیا نبود، نبود مگر مهم است؟ »

به نظر می رسد هادی علاقه وافری به هنرمندان و اهالی هنر تصویری دارد به طوری که حضور شمسی فضل الهی در پروژه گیسو را با عبارت «مگه خوشگلتر از شما بازیگر داریم» اعلام کرد. و زمانی که سعید راد از سریال دل انتقاد کرد او را سعید جون صدا کرد و تمام کاستی ها را بر گردن گرفت. منوچهر هادی این بار هم تمام قد به دفاع از این قشر برخاسته است و نام خودش را به عنوان غمخوار و عاشق سینمایی ها مطرح می کند.

فاش کننده هفته؛ آیدا کیخایی

آیدا کیخایی بازیگر تئاتر و همسر محمد یعقوبی این هفته فاش کرد که به بیماری سرطان مبتلا شده و پی بردن به این بیماری زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است. او که سال های زیادی را بر صحنه تئاتر گذرانده و در این عرصه جوایز زیادی را از آن خود کرده به نظر می رسد تلاش دارد تا با به اشتراک گذاشتن نگرانی اش در مورد بیماری به نوعی به خودش آرامش دهد و در چنین فضایی از اطلاعات نمونه های مشابه با بیماری اش کمک بگیرد. گروه فرهنگ و هنر برنا برای این بازیگر خوش قریحه آرزوی سلامتی و طول عمر دارد.

تعویض هفته؛ پژمان بازغی

با انتشار خبر حضور حمید گودرزی به عنوان مجری کودک شو پژمان بازغی تعویض هفته لقب گرفت چرا که بعد از اجرای 5 فصل موفق از کودک شو در شبکه نسیم تغییر او جسارت و جرات زیادی می خواست که به نظر می رسد برنامه سازان این مسابقه تلویزیونی این جسارت را داشته اند و حتی شاید پای ریزش مخاطبانشان ایستاده اند. اما حمید گودرزی هم در اجرای مسابقات تلویزیونی چندان بی تجربه نیست و از او مسابقه 5 ستاره شبکه پنج را دیده ایم. گودرزی این بار از شبکه 5 مهاجرت کرده و به مسابقه پربیننده دیگری پا گذاشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز