عبدالله اسفندیاری:

همان معضل اکران سینماها در اکران آنلاین هم وجود دارد/ پلتفرم‌ها لزومی به تبلیغ فیلم‌هایی مثل «نرگس مست» احساس نمی‌کنند

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۵۳۶
همان معضل اکران سینماها در اکران آنلاین هم وجود دارد/ پلتفرم‌ها لزومی به تبلیغ فیلم‌هایی مثل «نرگس مست» احساس نمی‌کنند
عبدالله اسفندیاری با اشاره به اینکه اکران آنلاین می‌تواند اتفاق خوبی در سینمای ایران باشد تأکید کرد که همان معضل اکران سینماها در اکران آنلاین هم وجود دارد و برای تبلیغات هیچ فضایی در اختیار فیلم‌های فرهنگی قرار نمی‌گیرد.

عبدالله اسفندیاری نویسنده و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اکران آنلاین به خودی خود اتفاق بسیار خوبی در سینمای ایران است چرا که در اکران آنلاین تهیه‌کننده لحظه به لحظه به شرط اینکه پلتفرم‌ها مبالغ فروش را به موقع پرداخت کنند شاهد بازگشت سرمایه‌اش است و از طرفی محدودیت‌های سالن را ندارد و هر زمان در هر مکانی که یک نفر بخواهد فیلم را مشاهده کند، می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد علاقه‌ای به سینما رفتن ندارند اما می‌خواهند فیلم‌های روز را هم مشاهده کنند. اکران آنلاین قطعاً اتفاق خوبی در سینمای ایران به حساب می‌آید اما نباید قطعاً سینما رفتن و فیلم دیدن در سالن‌های سینما تجربه‌ای منحصر به فرد است که جزو تفریحات میدانی محسوب می‌شود و به لحاظ اجتماعی خاصیت‌هایی دارد که باید به عنوان یک فرهنگ حفظ شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نرگس مست» در ادامه اظهار داشت: متأسفانه همان مشکل که در اکران سینما وجود دارد در اکران آنلاین نیز دیده می‌شود. تبلیغات در سینما بیشتر به فیلم‌هایی اختصاص داده می‌شود که مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند و برای فیلم‌های خاص و آثار فرهنگی این امکان وجود ندارد و یا در محدودیت اتفاق می‌افتد. فیلم «نرگس مست» به تهیه‌کنندگی من که به صورت آنلاین اکران شد از کمترین تبلیغات هم در بین رسانه‌ها برخوردار نبود و همه توجه‌ها به فیلم‌های پر سر و صدا و بعضاً کمدی بود.

او افزود: حتی در سایت پلتفرم‌هایی که این فیلم اکران شد هم خبری از تبلیغ «نرگس مست» نبود و آن‌ها بیشتر تمایل داشتند کمدی‌های سطحی یا فیلم‌های معروف را تبلیغ کنند. این وضعیت از عدم شناخت فرهنگ می‌آید وگرنه ما برای تقویت بنیادهای فرهنگی یک ملت به اینگونه آثار که ریشه‌های علم، هنر و سیاست را معرفی می‌کنند نیاز داریم. فیلم‌هایی که به این نکات مهم در فرهنگ یک کشور توجه دارند باید مورد توجه و حمایت قرار بگیرند اما متأسفانه در کشور ما خبری از این مسائل نیست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ستاره‌ها ۳: ستاره بود» در ادامه گفت: حتی پس از اکران آنلاین وقتی فیلم در VODها پخش شد هم خبری از تبلیغ نبود و فیلم «نرگس مست» در بدترین شرایط برای تبلیغات به فروش خود در اکران آنلاین و پخش در VODها ادامه داد. متأسفانه فرهنگ ما به شدت تحت تأثیر پول قرار گرفته و حتی در کشور ما برای انجام یک کار خیر هم به دنبال سود آن هستند. این نگاه نئولیبرالیسم است که بزرگ‌ترین آفت روزگار ما به حساب می‌آید.

اسفندیاری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که «نرگس مست» اکران شد و با توجه به فضای زمانه و تبلیغ نکردن فروش خوبی را شاهد بودیم و البته بازخوردهای بسیار خوبی هم داشتیم. تقریباً بالای 90 درصد نقدهایی که بر این فیلم نوشته شد در تأیید آن بود و من تماس‌های تلفنی بسیاری داشتم که از کیفیت بالای فیلم می‌گفتند و بسیاری از دوستان که این فیلم را دیده بودند به طور معمول به این نکته که در این وانفسای سطحی‌نگری فیلمی اینچنین فرهنگی ساخته می‌شود اشاره می‌کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز