هادی مرزبان ؛ به بهانه بازگشایی تماشاخانه‌ها در ساعات اداری:

بازگشایی تماشاخانه‌ها در ساعات اداری نتیجه تصمیم‌گیری‌های فله‌ای است / این تصمیم‌ها بازی گرفتن اهالی تئاتر است

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۱۸۲
بازگشایی تماشاخانه‌ها در ساعات اداری نتیجه تصمیم‌گیری‌های فله‌ای است / این تصمیم‌ها بازی گرفتن اهالی تئاتر است
هادی مرزبان با انتقاد از بازگشایی تماشاخانه‌ها در ساعات اداری و تعطیلی آن‌ها از ساعت 18 به بعد، تأکید کرد که این اتفاق نتیجه تصمیم‌گیری‌هایی است که همه مشاغل را به صورت فله‌ای در یک دسته‌بندی قرار داده و برای همه یک شرایط در نظر گرفته می‌شود.

هادی مرزبان کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متأسفانه مسئولان ما عادت دارند در تصمیم‌گیری‌هایشان مربوط به هر چیز فله‌ای تصمیم بگیرند. مسئولان بهتر است این را بدانند که هر چیز جای خود دارد و برای تئاتر هم باید با توجه به شرایط مربوط به آن تصمیم‌گیری شود.

مرزبان خاطرنشان کرد: به یاد دارم استاد من دکتر ممنون به ایران آمده بود و من آن زمان نمایشی در تالار وحدت روی صحنه می‌بردم که ساعت 18 اجرا می‌شد و دکتر ممنون با من تماس گرفت و گفت با سه مهمان خارجی می‌خواهد به دیدن نمایش بیاید. من به آقای ممنون زمان اجرای نمایش را گفتم و ایشان شب با من تماس گرفت و گفت: «من ساعت 6 بعد از ظهر اصلاً نمی‌توانم تئاتر ببینم.»

او افزود: تئاتر جایگاه، زمان و موقعیت خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را در یک دسته‌بندی با دیگر مشاغل در نظر گرفت. همه می‌دانیم که ما امروز در شرایط ویژه‌ای هستیم و ویروس کرونا به همه مشاغل به خصوص تئاتر آسیب زده چرا که تئاتر یک هنر زنده است که باید با مخاطبش ارتباط زنده داشته باشد اما تصمیم‌هایی که برای بهتر شدن وضعیت در این شرایط گرفته می‌شود به هیچ‌وجه منطقی نیست.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: من با رئیس اداره هنرهای نمایشی صحبت کردم و آقای آشنا از پیشنهاد من برای اهالی تئاتر در این شرایط بسیار استقبال کرد. به نظر من در این شرایط تنها پخش تله‌تئاترها از تلویزیون می‌تواند تا حدی به بهتر شدن وضعیت تئاتر کمک کند. تلویزیون قبلاً تله‌تئاترهای بسیار خوبی پخش می‌کرد و این آثار با استقبال هم مواجه می‌شدند اما متأسفانه امروز هیچ توجهی به این مسئله ندارد. مطمئن هستم آقای آشنا از پیشنهاد من استقبال کرده و پیگیری کرده‌اند و نمی‌دانم چرا تلویزیون هیچ علاقه‌ای به پخش تله‌تئاتر ندارد.

مرزبان خاطرنشان کرد: همه اهالی تئاتر آمادگی دارند که کار کنند ولی شرایط نه در تئاتر و نه برای ضبط تله‌تئاتر فراهم نیست و بیکاری مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. تلویزیون که سریال‌های متعددی پخش می‌کند می‌تواند با بودجه یک سریال چندین تله‌تئاتر پخش کند و از همین طریق مشکل بیکاری هم تا حدی حل شود اما پیشنهاداتی مثل بازگشایی تماشاخانه‌ها و اجرای نمایش در ساعات اداری به نوعی بازی گرفتن همه اهالی تئاتر است.

او افزود: در مدت بیش از 50 سالی که بازیگر و کارگردان تئاتر هستم حتی یک نمونه هم به یاد ندارم که نمایش‌ها در ساعات اداری اجرا شوند. نمایش‌های کودک استثنائاً این امکان را دارند اما برای همه اهالی تئاتر چنین تصمیمی اشتباه است. به نظر من عدم بازگشایی تماشاخانه‌ها تصمیم درست‌تری از این تصمیم است چرا که کرونا در همان ساعات روز هم می‌تواند منتقل شود و نمی‌دانم چه منطقی پشت این تصمیم وجود دارد که فکر می‌کند باید برای جلوگیری از شیوع کرونا از ساعت 18 به بعد مشاغل تعطیل باشند.

این کارگردان تئاتر در ادامه تصریح کرد: اهالی تئاتر بسیار ماخوذ به حیا هستند و باور کنید که 90 تا 95 درصدشان با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند و نمی‌خواهند مدام از وضعیت بدی که وجود دارند گلایه و  به آن اعتراض کنند؛ مسئولان خودشان باید این مسائل را در نظر گرفته و به مشکلات اهالی تئاتر بپردازند.

مرزبان در پایان درباره پیشنهاد پخش تله‌تئاترها در فضای مجازی و پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، گفت: باور کنید که هنوز متوجه نشدم چرا تلویزیون میلی به پخش تله‌تئاتر ندارد. این مشکل مربوط به امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که تلویزیون چنین سیاستی دارد و از طرفی فضای مجازی را به هیچ‌وجه برای پخش تله‌تئاتر مناسب نمی‌دانم. تئاتر حرمت دارد و خود یک مراسمی است که آداب و رسوم مخصوص به خودش را دارد؛ حتی آن‌هایی که می‌خواهند در خانه به تماشای یک تله‌تئاتر بنشینند باید آمادگی دیدن یک نمایش را داشته باشند. من همیشه از دوستانم که یک نمایش تله‌تئاتر از آثار خودم را به آن‌ها می‌دهم تا تماشا کنند، خواهش می‌کنم که برای دیدن نمایش آمادگی داشته باشند. دیدن یک نمایش ضبط شده در فضای مجازی این امکان را برای مخاطبش ندارد و می‌بینم بسیاری افراد فیلم‌ها و ویدئوها را در هر شرایطی با موبایلشان می‌بینند که به نظرم نوعی حرمت‌شکنی به تئاتر حساب می‌شود که ورود آن به فضای مجازی اصلاً پسندیده نیست. امیدوارم دست‌اندرکاران تلویزیون ما را باور داشته باشند و بدانند که با تئاتر جوامع اصلاح می‌شوند و حتی می‌توان با آثار نمایشی مشکلات بسیاری در کشور را حل کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز