شهرام خرازی‌ها:

سینمای ایران با «خورشید» مجیدی در اسکار نمی‌درخشد

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۲۷۵
سینمای ایران با «خورشید» مجیدی در اسکار نمی‌درخشد
شهرام خرازی‌ها فیلم سینمایی «خورشید» را فیلمی تاریخ مصرف گذشته می‌داند که نمی‌تواند در آکادمی اسکار درخشان ظاهر شود.

شهرام خرازی‌ها منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: با توجه به حمایت های مشهود از فیلم سینمایی «خورشید» و نگاه بشدت سیاست زده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تولیدات داخلی، انتخاب این فیلم به آکادمی اسکار اصلا تعجب برانگیز نیست.

خرازی ها ضمن تاکید بر عدم شایستگی «خورشید» برای ارائه به آکادمی اسکار، یادآور شد: از همان زمان برگزاری مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که مجید مجیدی بسیاری از عوامل «خورشید» را بدون اجازه مجری مراسم به روی سن برج میلاد و مقابل دوربین های تلویزیون آورد و تریبون جشنواره را در اختیار نابازیگران فیلمش قرار داد، معلوم بود که این فیلم به صورت فرمایشی و از پیش تعیین شده راهی مراسم اسکار خواهد شد.  

این منتقد سینما معتقد است: در چنین شرایطی اصلا نیاز به تشکیل هیئت معرفی فیلم ایرانی به اسکار نیست. چرا باید عده ای هنرمند را به عنوان اعضای هیات  انتخاب دور هم جمع کنند و احیانا مبلغی هم بابت بررسی و گزینش فیلم ها به آن ها پرداخت نمایند تا فیلم سفارشی «خورشید» راهی آمریکا شود؟ وقتی همه چیز از قبل مشخص است دیگر چه نیازی به تشکیل هیات و صرف بودجه است؟ آن هم در شرایطی که مملکت با مشکلات اقتصادی متعدد دست و پنجه نرم می کند!!

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران یادآور شد: «خورشید» با برجسته کردن موضوعاتی مثل کودکان کار، مشکلات مهاجرین،تبعیض و بهره کشی اقتصادی ظاهری موجه برای خود ساخته است اما همین فیلم علی الظاهر موجه سرشار از نیش و کنایه های سیاسی و اجتماعی فراوان به جامعه فعلی است؛ پیرمرد و پسر بچه سمبل نسل دیروز و امروز ایران پس از انقلاب هستند که غرق در تباهی تصویر شده اند.مدرسه چرک و رو به ویرانی فیلم نیز نماد ایران امروز است که رو به اضحملال می رود.

خرازی ها ضمن اشاره به یکی از سکانس های فیلم گفت: همزمانی جشن مدرسه با حفر زمین حاکی از این نکته است که همچنان که مملکت در ظاهر امن و امان و غرق در شادی و سرور است از درون در حال فروپاشی و ویرانی است. این معادل سازی ها به ضرر کشور است و چنین نکاتی از چشم داوران خارجی دور نمی ماند.

این کارشناس ارشد مدیریت رسانه اظهار داشت: با معرفی فیلم «خورشید» به اسکار دوباره به همان مسیر سیاه نمایی دهه‌های گذشته باز گشتیم همان دورانی که فیلم های چرک و فقرزده تصویری تیره و تار از ایران را به فستیوال های فرنگی هدیه می کردند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: انتخاب فیلم سفارشی «خورشید» نشان داد که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این محتوا و ساختار فیلم نیست که اهمیت دارد بلکه ایدئولوژی سازنده آن است که شرط لازم و کافی برای اخذ تائیدیه های رسمی است.

خرازی ها در ادامه افزود: اسکار فرصت بسیار مناسبی برای ارائه دستاوردهای فرهنگی درخشان کشوری است که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلابش می گذرد اما ما با نگاهی ایدئولوژی زده این فرصت را می سوزانیم گاه حتی این فرصت را به تهدید بدل می کنیم مثل همین مورد «خورشید» که تابلویی واژگون و عقب مانده از ایران به نمایش می گذارد و از لحاظ ساختار سینمایی یک فیلم از پیش بازنده در اسکار است.   

این منتقد سینما در بخش پایانی گفت و گو از «خورشید» بعنوان فیلمی تاریخ مصرف گذشته  یاد کرد که کارکردش در حد رقابت با فیلم های خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر است و اظهار داشت: دوران این گونه فیلم ها به پایان رسیده است. اگر حمایت های دولتی و تبلیغات صدا و سیما نبود، فیلم های مجید مجیدی فروشی در حد متوسط داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز