عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه "یه روز تازه" مطرح کرد؛

زمستان سیاه در کمین مردم ایران/ مبتلایان تا ۱۰۰ روز می‌توانند ناقل باشند

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۰:۲۲:۰۶
کد خبر: ۱۰۹۰۹۱۳
زمستان سیاه در کمین مردم ایران/  مبتلایان تا ۱۰۰ روز می‌توانند ناقل باشند
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، تنها راه رهایی از کمین بیماری کرونا را استفاده از ماسک و رعایت توصیه‌های بهداشتی دانست.

به گزارش برنا؛ دکتر مجید مختاری در برنامه امروز "یه روز تازه" گفت: اگر اصول را رعایت نکنیم روزهای سختی را پیش‌رو خواهیم داشت، از نظر تعداد مبتلایان در یک میلیون جمعیت، ایران باز هم در رده چهارم قرار می‌گیرد که اول آمریکا، انگلستان، آلمان و بعد ایران است. اما مجددا می‌بینیم که تعداد مرگ و میرهای ما بعد از انگلستان، از همه کشورها بالاتر است.

وی با اشاره به شیب صعودی بیماری ادامه داد: اگر نمودار کرونا را یک خط در نظر بگیریم، می‌بینیم که در اردیبهشت کجا بودیم و چطور این شیب صعودی همینطور ادامه پیدا کرده است. 516 کشته در یک میلیون، بسیار آمار بالا و نگران‌‌کننده‌ای است. متاسفانه در هفته اخیر در تعداد مبتلایان از 90 هزار نفر عبور کردیم و تعداد مرگ و میرها هم بیش از 3000  نفر بود.

مختاری بیان کرد: 80 درصد دچار کووید خفیف هستند، از این تعداد حتی ممکن است 25 درصد ندانند که بیمار هستند. اگر این گروه در منزل بمانند و فواصل اجتماعی را رعایت کنند ما می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم. کمااینکه در ابتدا توانستیم اینکار را انجام دهیم. 15 درصد از مبتلایان بیماری‌شان پیشرفت می‌کند و 5 درصد هم به سمت مراقبت‌های ویژه می‌روند.

وی افزود: پادتن‌هایی که در بدن افراد بهبودیافته ایجاد می‌شود، اولا اینطور نیست که کاملا ما را حفظ کند و دوما معلوم نیست که چقدر در بدن می‌ماند؛ بیشترین زمانی که می‌تواند در بدن بماند و ما را نجات دهد بیشتر از دو نیم یا سه ماه نیست. افرادی که مبتلا شده‌اند می‌توانند تا 100 روز ناقل باشند، بنابراین زدن ماسک و رعایت فواصل اجتماعی، بسیار مهم است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه علائم آنفولانزا و کرونا کاملا شبیه هم هستند اظهار کرد: تفاوت این دو این است که علائم کرونا حادتر است، تغییر یا از دست دادن حس بویایی و چشایی و یا انتقال بسیار سریع‌تر و دوره کومون طولانی‌تر دارد و همچنین شدت مرگ و میر آن بیشتر است و ضمن اینکه هیچ درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد. علائم عصبی کرونا هم بسیار زیاد و ناشناخته است. یکی از علائم تشخیص کرونا در سنین بالا مخصوصا بالای 80 سال، گیج شدن و عدم تعادل و سطح هوشیاری است.

مختاری درخصوص ارتباط آلودگی هوا در افزایش کرونا و مرگ و میر در سطح جامعه گفت: 78 درصد هوانیتروژن، 21 درصد اکسیژن و درصدی هم ذرات معلق هستند. درپی پدیده وحشتناک وارونگی و ترافیکی که ما ایجاد می‌کنیم، هوای گرم بالا می‌ماند و سرما پایین می‌آید. اولین‌بار در انگلستان متوجه شدند که آلودگی هوا در یک ماه 12 هزار نفر را کشت. مخاطره‌های آلودگی هوا بسیار بالاست؛ مجاری بالای تنفسی، تورم و پایین آوردن سیستم ایمنی بدن. مجاری پایین تنفسی، حمله‌های آسم، سکته‌های قلبی، لخته‌ها، سرطان‌ها. ضمن اینکه آلودگی هوا روی سیستم عصبی هم بسیار تاثیر می‌گذارد.

وی در پایان تاکید کرد: هیچ راه دیگری غیر از پیشگیری برای مقابله با کرونا وجود ندارد. باوجود کووید 19، آنفولانزا و آلودگی هوا، اگر رعایت نکنیم زمستان سیاهی را پیش‌رو خواهیم داشت.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 10 صبح روی آنتن می‌رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز