علی‌اکبر ثقفی:

هزینه برگزاری جشنواره فجر می‌تواند برای حل مشکلات معیشتی قشر ضعیف سینما در نظر گرفته شود

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۴۰۷
هزینه برگزاری جشنواره فجر می‌تواند برای حل مشکلات معیشتی قشر ضعیف سینما در نظر گرفته شود
علی‌اکبر ثقفی با اشاره به اینکه لزومی به برگزاری جشنواره فجر در این شرایط احساس نمی‌شود

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در شرایط فعلی و وضعیتی که امروز ویروس کرونا در کشور ایجاد کرده است به نظر من برگزاری جشنواره نمی‌تواند تصمیمی منطقی باشد. وقتی سینماها تعطیل هستند و اکثر مشاغل هم به همین شکل تعطیل شده‌اند نمی‌دانم برگزاری جشنواره چه لزومی دارد.

ثقفی تصریح کرد: برگزاری جشنواره به شکلی که هر سال برگزار می‌شد مثل این است که بگویند مسابقات فوتبال هم با تماشاگر برگزار شوند و این به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد. بسیاری از فیلمسازان در این مدت فیلم ساخته و آماده نمایش دارند که شاید جشنواره برایشان امیدی بوده که اگر برگزار نشود برای آن‌ها بسیار ناراحت‌کننده است اما برگزاری جشنواره ارزش این را ندارد که حتی یک نفر به دلیل آن به کرونا مبتلا شود و از دنیا برود.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین گفت: به نظر من جشنواره‌ای که آنلاین برگزار شود را دیگر نمی‌توان جشنواره دانست. جشنواره‌هایی که آنلاین برگزار شدند هیچ بازخوردی نداشتند و فکر می‌کنم جشنواره فجر هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود و در واقع جشنواره آنلاین مخاطبی هم نخواهد داشت. وقتی مسابقات ورزشی مهم و جشنواره‌های سینمایی مهم در سراسر دنیا لغو می‌شوند ما نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم. در حال حاضر باید اولویت برای همه ما حفظ جان و نابودی ویروس کرونا باشد.

او افزود: اگر اصرار بر برگزاری جشنواره وجود دارد باید وزارت بهداشت برگزاری آن را تأیید کند و تضمینی برای حفظ سلامت افراد حاضر در جشنواره ارائه دهد. ما وقتی اصرار داریم جشنواره برگزار شود باید هزینه‌ای که صورت می‌گیرد توجیه داشته باشد و با توجه به هزینه صورت گرفته بازخوردی شاهد باشیم. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه بازخوردی داشته و چند کودک و نوجوان از برنامه‌های این جشنواره بهره‌مند شدند؟ من فکر می‌کنم اگر هزینه برگزاری این جشنواره را صرف سینمای کودک می‌کردند یا حتی با بودجه آن برای کودکان بی بضاعت در شهرستان‌ها تبلت خریده می‌شد، اتفاقات بهتری رخ می‌داد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روسی» در ادامه تأکید کرد: من با جشن و جشنواره مشکلی ندارم، قطعاً برگزاری جشن و جشنواره همیشه اتفاقی مثبت است و در وضعیتی که مردم شرایط روحی مساعدی ندارند اتفاقاتی از این دست می‌تواند به روحیه مردم کمک کند اما وقتی خطر جانی مطرح می‌شود و امکان اینکه برخی افراد با برگزاری این جشنواره جان خود را از دست دهند مطرح است، لزومی ندارد که جشنواره برگزار شود.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: در حال حاضر وقتی سالن‌های سینما تعطیل هستند و بالای 150 فیلم در صف اکران قرار دارد ما اولویت‌های دیگری در سینما داریم که باید آن‌ها را دنبال کنیم. برگزار نشدن جشنواره اتفاقی ناراحت‌کننده است اما ما چاره‌ای نداریم؛ در یک سال اخیر مشکلات بسیاری در سینمای ایران به وجود آمده، ماه‌هاست سینماگران بسیاری بیکار هستند و این بیکاری مشکلات بسیاری در امرار معاش برای آن‌ها به وجود آورده که می‌توان هزینه برگزاری جشنواره را برای حمایت از این سینماگران در نظر گرفت تا بیشتر از این تعطیلی سینما زندگی و معاش آن‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز