«معاود» رنجنامه ایرانیان رانده شده از عراق

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۹:۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۹۶۴۹۱
«معاود» رنجنامه ایرانیان رانده شده از عراق
مستند «معاود» کار جدید محمد امین بوعلیزاده، به تهیه‌کنندگی امور بین‌الملل دفتر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در عراق، به رغم مشکلات دوران کرونا در پاییز 1399 ساخته شد و متقاضی حضور در یازدهمین دوره جشنواره عمار است.

به گزارش برنا، محمدامین بوعلیزاده پس از تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه رئال- انیمیشن قلقله‌زن، منتخب جشنواره استیف ایتالیا، در تازه‌ترین اثر خود در بخش کارگردانی، مستندی 52 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی امور بین‌الملل دفتر نمایندگی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در عراق به موضوع رانده شدن مهاجران ایرانی و شیعی از این کشور می‌پردازد.

این مستندساز که در کارنامه خود تجربه کارگردانی و تهیه‌کنندگی آثار متعددی از تولیدات برنامه‌های تلویزیونی، مستند و همکاری در تولیدات فیلم سینمایی را دارد، درباره پروژه مستند «معاود» گفت: طرح اولیه این مستند سیاسی و اجتماعی با مشاوره‌های متعددی که با سید مصطفی موسوی مدیر محترم دفتر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در عراق انجام شد، شکل جامع‌تری به خود گرفت و در نهایت، مراحل ساخت این مستند به قلم شیوای دکتر محسن سوهانی پژوهشگر، نویسنده و مشاور کارگردان کلید خورد.

وی در ادامه افزود: مستند «معاود» تلاش می‌کند تا تصویری از زندگی هزاران انسان بیگناه و رانده‌شده از عراق را به تصویر بکشد؛ افرادی شیعه و ایرانی‌الاصل که سالیان سال در جوار حرم امام حسین(ع) و امیرالمومنین(ع) در کشور عراق زندگی کرده و برخی حتی اقامت آن کشور را داشتند. این جمعیت که بالغ بر یک میلیون نفر بودند در دو مرحله، یکی دوران حکومت ستمشاهی پهلوی و دیگری در زمان جنگ تحمیلی با رژیم بعث، توسط حسن البکر و صدام حسین، به شیوه‌ای غیر انسانی و تنها به جرم ایرانی و شیعه بودن، طی 24 ساعت از عراق اخراج و به سمت مرز ایران رانده شدند.

بوعلیزاده با اشاره به انجام تحقیقات و پژوهش عمیق و گسترده برای ساخت این مستند افزود: همانگونه که در مستند «معاود» مشاهده خواهید کرد، رانده‌شدگان در دوران طاغوت به مدت یک سال در چادر و بدون هیچ رسیدگی و حمایتی از سوی حکومت پهلوی و گرفتار در سیل و طوفان روزگار خود را سپری کردند و پس از گذشت سال‌ها در محله‌ای به نام دولت‌آباد در تهران سکنی گزیدند و توانستند در سایه حکومت جمهوری اسلامی ایران به رؤیاهای خود برای زندگی بهتر دست یابند.

محمدامین بوعلیزاده در مستند «معاود» تلاش کرده با انجام مصاحبه با معاودین و استفاده از تصاویر آرشیوی مرتبط با آن دوره، با هنرمندی مسعود ساعت‌ساز در نقش تدوینگر و دستیار تولید، چگونگی زندگی این افراد را در آن روزهای سخت و همچنین در حال حاضر پس از گذشت نیم قرن از زبان خود آنها روایت ‌کند.

پوستر مستند معاود جدید01

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز