خانواده ی هنر درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه گفتند؟

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۰۸۸
خانواده ی هنر درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه گفتند؟
نوزدهم دی ماه سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از مهم‌ترین چهره‌های عرصه سیاست در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش برنا، آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی چهارمین رئیس‌جمهور ایران، اولین رئیس مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ که در طول هشت سال دفاع مقدسبه عنوان نماینده رهبر در شورای عالی دفاع، فرماندهی نیروهای مسلح را برعهده داشت. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا سال 1395، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت. او در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استان تهران در آن را بر عهده داشت و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، دومین رئیس مجلس بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

بدون شک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان یکی از مهم‌ترین چهره‌های عرصه سیاست در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست، او در 19 دی ماه سال 1395 در سن 82 سالگی درگذشت. نگاه ویژه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به عرصه فرهنگ و هنر باعث شده تا در بین برخی از هنرمندان نیز شخصیتی محبوب به حساب آید.

به مناسبت چهارمین سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با چند تن از اهالی سینما و هنر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

اردشیر رستمی: آیت‌الله هاشمی تمامیت‌خواه و ضد مردم نبود / جای خالی او در عرصه سیاست به شدت احساس می‌شود

اردشیر رستمی بازیگر، شاعر و مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: جای خالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز در کشور ما احساس می‌شود، ایران در شرایط امروز به شخصیت ایشان نیاز دارد، او سرد و گرم چشیده سیاست بود و می‌توانست منشأ خیر باشد.

رستمی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تمامیت‌خواه نبود، از ایدئولوژی‌های تک محوری فاصله گرفته بود، ضد مردم نبود، به شعور و انتخاب مردم خیلی نزدیک بود و به خصوص در اواخر عمر شخصیت آیت‌الله رفسنجانی بزرگ‌تر از قبل شده بود و واقعاً به مردم نزدیک‌تر از همیشه بود.

او افزود: برای مثال گفته‌های اخیر اردوغان در آذربایجان را مطرح می‌کنم، او شعری احساسی خواند که هر کسی می‌تواند این شعر را بخواند، اصلاً مهم نیست که او چه می‌گوید و واکنش ما به این رفتار مهم است و متأسفانه دیدیم با بی‌تدبیری مجلس شورای اسلامی و سیاستمدارهای ما از یک موضوع ساده یک مسئله جدی و تنش‌زا ساخت در حالیکه به اعتقاد من آقای رفسنجانی اگر بودند با یک لبخند به گفته ساده‌لوحانه اردوغان واکنشی منطقی‌تر داشت. این موضوع را به عنوان مثال مطرح کردم تا بگویم که ایشان جایگاه ویژه‌ای داشتند و در جهان سیاست وزنه بزرگ و امتحان پس داده‌ای بودند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «شهریار» تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همیشه می‌توانست نظر کشورهای پیرامون ما را در عرصه‌های مختلف پیرامون مسائل هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر با ما همراه کند اما متأسفانه امروز تمامیت‌خواهان که تعدادشان اندک است اما قدرت زیادی به دست آورده‌اند مانع از این گشایش‌ها می‌شوند.

این بازیگر در ادامه با اشاره به ساخت مستند تبلیغاتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 1384 گفت: 80 درصد دیالوگ‌هایی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این فیلم می‌گوید نوشته من است و برای من جالب بود که ایشان حتی برخی جملات که شاید انتظار نداشتم خوانده شود را خواندند. در این فیلم من دیالوگی نوشته بودم که گفته می‌شود "خداوندا اگر کسی اشتباه کرد امکان جبران خطا را به او بده چرا که اگر این امکان را به او ندهی به برزخ تو گرفتار می‌شود". اینکه یک سیاستمدار در جایگاه ایشان چنین جمله‌ای را می‌گوید نشان از پختگی او دارد، ایشان کسی بود که می‌پذیرفت انسان می‌تواند مرتکب اشتباه شود و در عین حال می‌تواند تغییر کند؛ این نشان از متکامل شدن شخصیت یک انسان دارد، من در این مورد اصلاً کاری به جایگاه سیاسی ایشان ندارم و می‌خواهم بگویم پذیرش اشتباه از سوی یک انسان یک قدم به جلو است و این منش و دیدگاه آیت‌الله رفسنجانی در این سن نشان می‌دهد که او در تمام دوره‌های سنی‌اش رو به رشد و تکامل بوده و هیچ‌گاه مثل انسانی ساده که معمولاً از 40 یا 50 سالگی اصطلاحاً درجا می‌زند، اینگونه نبود؛ ایشان دیگر آن شخصیت 40 یا 50 سال پیش نبود.

او در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نشانه‌ها که تأکید دارد شخصیت ایشان درجا نزده، این بود که آیت‌الله رفسنجانی حتی در سن بالا می‌توانست یاد بگیرد و بیاموزد، این نشانه شخصیتی که یک انسان بتواند در این سن بیاموزد یک مشخصه شخصیتی بسیار ارزشمند و مبارک است و اگر این شخصیت جایگاهی سیاسی اجتماعی داشته باشد، وجودش برای جامعه هم مبارک است. این ویژگی در شخصیت مرحوم هاشمی من را یاد این شعر از مهرالنساء می‌اندازد که می‌گوید "خودسازی پیران، بُوَد افزون ز جوانان / تعمیر ضرورست، بناهای کهن را.

رضا رویگری: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بارها موجب بهتر شدن روابط ما با همسایگانمان شده بود

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سیاست‌مدارانی است که شخصاً او را دوست دارم و شاید بعضاً با برخی سیاست‌هایی که داشتند مخالف باشم اما چند باری که با او دیدار داشتم فردی باهوش، دوست داشتنی و خوش اخلاق بود.

رویگری در ادامه گفت: به نظر من آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سیاستمدارهایی بود که به مردم نزدیک‌تر بود و در بسیاری مواقع مسائلی را مطرح می‌کرد که شاید از دید برخی شخصیت‌های سیاسی ما پنهان مانده اما او با دقت و توجه نکاتی مهم و حیاتی در سیاست، اقتصاد و جامعه را در بسیاری مواقع می‌دید که شاید اگر امروز بودند هم بسیاری از موارد مغفول مانده‌مان را ایشان می‌توانست گوشزد کند.

او افزود: قطعاً آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت‌های مهم انقلاب اسلامی است و کسی است که سیاست را می‌فهمید و می‌دانست در این عرصه باید چه مسیر و هدفی را پیش گرفت؛ او کسی بود که واقعاً می‌دانست چه جایگاهی دارد و در جهان سیاست چه هدفی را دنبال می‌کند در حالیکه شاید بسیاری از سیاستمداران ما  اصلاً نمی‌دانند چرا در این عرصه حضور دارند.

این بازیگر در پایان گفت: بارها شاهد این بودیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تدبیر و درایت موجب بهتر شدن روابط ما با همسایه‌‌هایمان شده‌اند، تا زمانی که او در قید حیات بود ما روابط بهتری داشتیم و به نظر من بسیاری از سیاست‌مداران ما امروز می‌توانند با الگو قرار دادن او عملکرد بهتری داشته باشند، هر چند که نباید این نکته را هم فراموش کنیم که خیلی از چهره‌های سیاسی امروز ما به نوعی سیاست را از او آموخته‌اند.

رامین راستاد: همیشه آرزو داشتم نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را بازی کنم

رامین راستاد بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی ایفای نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سریال «راز ناتمام» را بر عهده گرفته در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های سیاسی محبوب من است، این شخصیت آنقدر برای من محبوب است که سال‌ها پیش گفته بودم آرزو دارم روزی نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را بازی کنم.

راستاد خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی بود که سیاست را به خوبی می‌شناخت و در دوره ریاست جمهوری‌اش که ما روزهای جنگ تحمیلی را می‌گذراندیم مدیریتی داشت که مردم در زندگی‌شان دچار معضلات چندانی نشدند و تورم در آن زمان به اندازه‌ای که این روزها شاهد هستیم زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار نداده بود.

او افزود: قطعاً می‌شود عملکرد هر دولتی را مورد انتقاد قرار داد و دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم از این قاعده مستثنی نیست اما در یک نگاه کلی می‌توان به این نتیجه رسید که در زمان او تدبیر و درایت در سیاست‌ ما بیشتر به چشم می‌خورد و از همه مهم‌تر مردم آن زمان به اندازه‌ای که امروز می‌بینیم غم نان نداشتند و باید این نکته را هم در نظر بگیریم که این شرایط در حالی حاکم بود که ما درگیر جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بودیم و در شرایط جنگ مدیریت کشور کار هر کسی نیست.

این بازیگر در ادامه گفت: امروز جای خالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سیاست ما کاملاً احساس می‌شود؛ قطعاً همچنان سیاست‌مدارانی هستند که حضورشان در عرصه سیاست برای کشور ما حیاتی است اما آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی ما هستند که نبودشان قطعاً آسیب‌‌های بسیاری به ما زده است.

راستاد درباره علاقه‌اش به ایفای نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: سال‌ها پیش ایفای نقش ایشان در سریال «معمای شاه» به من پیشنهاد شد که متأسفانه این امکان فراهم نشد که من در نقش آیت‌الله هاشمی در این سریال بازی کنم اما همان زمان برای کسب تکلیف خدمت ایشان رفتیم و در دیداری صمیمانه انگشتری هم به من هدیه دادند. آن روز عکس‌هایی که از تست‌های گریم بازیگران شخصیت‌هایی مثل شهید بهشتی، شهید مطهری، شخصیت‌هایی از حکومت پهلوی و... گرفته شده بود را هم تهیه‌کننده و کارگردان «معمای شاه» به ایشان نشان دادند که با دیدن هر عکس خیلی ظریف و طنازانه نکته‌هایی به ما می‌گفت که برایمان جالب و جذاب بود. یکی دیگر از نکات جالب آن روز شکل پذیرایی ساده و به دور از تجملات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» در پایان گفت: خوشبختانه امروز برای بازی در سریال «راز ناتمام» شانس ایفای نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را دارم، در این مدت کتاب زندگینامه ایشان را هم مطالعه کردم و دلم می‌خواهد به همه علاقه‌مندان به این شخصیت بزرگ عرصه سیاست این قول را بدهم که در این سریال با جنبه‌های مختلفی از شخصیت ایشان آشنا خواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز