جزئیات برگزاری دومین جشنواره استیکر تشریح شد / استقبال خوب هنرمندان از این رویداد

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۳:۴۶:۱۸
کد خبر: ۱۱۱۷۷۴۸
جزئیات برگزاری دومین جشنواره استیکر تشریح شد / استقبال خوب هنرمندان از این رویداد
صبح امروز نشست خبری دومین جایزه سال استیکر با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جایزه سال استیکر، میثم عسگری مدیر مالی آی گپ و بهرام عظیمی رئیس هیئت داوران جایزه سال استیکر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار برنا، در ابتدای این نشست مسعود شجاعی با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد هنری گفت: هدف از برپایی این رویداد، طراحی استیکر بر اساس فرهنگ بومی ایران در سه بخش شخصیت‌های ایرانی، موضوعات نوستالژیک و آزاد و همچنین طراحی استیکر متحرک بر اساس فرهنگ بومی ایران است.

شجاعی ادامه داد: دومین دوره جایزه سال «استیکر» با توجه به استقبال هنرمندان از دوره پیشین این رویداد، توسط شبکه اجتماعی تمام خدمات آیگپ با همکاری رسانه‌ای سایت روز رنگ و همراه اول برگزار شد.

شجاعی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۰ استیکر ثابت انتخاب و در حقیقت ۵۰ بسته ۲۰ تایی فراهم شد. نحوه فراخوان دوره اول نیز به این صورت بود که هنرمند باید ۵ استیکر را طراحی می‌کرد و در نهایت پس از داوری نهایی آثار انتخاب شدند. سال گذشته بازخورد خوبی گرفتیم و آیگپ اجازه داد که این استیکرها در دیگر شبکه‌های مجازی نیز استفاده شود.

دبیر این رویداد هنری تصریح کرد: در این اتفاق توانستیم با شرکت آی گپ اولین استیکر را ثبت کنیم. در دوره گذشته ۵۰ استیکر بسته‌ای که نسبت به دیگر آثار برتری داشتند، انتخاب شدند. این استیکرها در میان کاربران پیام رسان‌هایی مانند آی گپ بازخورد خوبی داشتند.

وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته کارگاه‌های آموزشی ثابت و متحرک متعددی برگزار کردیم و عزیزانی مثل رادمند و اعتمادی در زمینه استیکر متحرک آموزش‌های خوبی انجام دادند. تا به امروز مرحله اول داوری انجام شده است. ۲۰۲ هنرمند در این رقابت شرکت کردند که در بخش متحرک هم ۷۸ اثر دریافت کردیم. ۸۱ نفر در بخش استیکر ثابت و ۱۳ نفر در بخش استیکر متحرک حضور داشتند. هنرمندان باید ۵ حالت مثل خنده و غم و عشق و غیره را به تصویر بکشند که نفر اول ۱۳ میلیون، نفر دوم ۱۰ میلیون و نفر سوم ۸ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند.

شجاعی در پایان سخنان خود با اشاره به این مطلب که دستگاههای مختلف باید با این رویداد هنری همکاری داشته باشند، گفت: اگر وزیر جوان وزارت ارتباطات در این دوره فقط در یک فضای جشنواره تمرکز می‌کردند، شرایط بهتر از این می‌شد اما متاسفانه وی در هیچ زمانی پاسخگو مسئولان جایزه استیکر نبودند

در بخش دیگری از این نشست میثم عسگری مدیرعامل پیامرسان آی گپ با اشاره به برگزاری جشواره استیکر گفت: یکی از دغدغه‌های ما این بود که همیشه با کاراکترهای غربی و شرقی مواجه هستیم پس با مسعود شجاعی طباطبایی سال گذشته برای اولین دوره جایزه سال استیکر ارتباط گرفتیم و زیرساخت‌های فنی را نیز فراهم کردیم تا بتوانیم در راه فرهنگ قوم برداریم.

وی ادامه داد: همه ما با پیام رسان لاین آشنا هستیم. این پیام رسان سال گذشته ۲۷۰ میلیون دلار درآمد در حوزه استیکر داشت و یک فرهنگ سازی را در این خصوص آغاز کرد. اسنپ چت در ۳ سال گذشته یک استیکر را صد میلیون دلار خریداری کرده است.

عسگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که استیکر می‌تواند در ایجاد کسب و کار دیجیتال نقش مهمی ایفا کند، افزود: سال گذشته سال افزایش کیفیت تولید استیکر بود. تجربه و مفهوم جدیدی در این زمینه به وجود آمد. سعی داریم در گام بعدی استیکر های موشن را با افکت‌های صدا تولید کنیم. یکی از معضلات فرهنگی ما این است که بعضی اپراتورها اسپانسر مسابقات فوتبال می‌شوند، اما اسپانسر یک کار فرهنگی نمی‌شوند.

در ادامه این نشست بهرام عظیمی رئیس هیئت داوران جایزه سال نیز نقدهایی را به جشنواره استیکر ارائه کرد و گفت:

بهرام عظیمی رییس هیات داوران جایزه سال استیکر نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: افراد با سابقه‌ای  از اصحاب رسانه امروز اینجا هستند که مایه خوشحالی است. من با یک انتقاد نسبت به جشنواره صحبت‌هایم را شروع کنم. جوایز این جشنواره نسبت به  سال گذشته تغییر نکرده است و این درست نیست. جوایز به نظر من کم است چراکه اوضاع کشور مثل سال گذشته نیست و ای کاش مقدار جوایز بیشتر می‌شد. البته به نظر من آیگپ مقصر نیست چراکه دوستانی که وظیفه‌شان این است که حمایت کنند، پای کار نیامدند، به دلیل اینکه چنین ایده‌ای به ذهن خودشان نرسیده است و استارت کار را نزدند، پس به دنبال این کار نمی‌روند. جالب اینجاست که بدانید بدشان نمی‌آید این جشنواره در دوره دوم یا سوم افت کند اگرچه در دوره مدیریت خودشان این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ما عادت داریم جشنواره را به صورت ملی برگزار و در دوره‌های بعد آن را تبدیل به بین‌المللی کنیم اما عنوان بین‌المللی برای برخی از جشنواره‌ها مناسب نیست. لازم است مثال بزنم که دوسالانه کاریکاتور ایران واقعا بین‌المللی است و افراد افسانه‌ای کاریکاتور و بزرگ‌ترین کاریکاتوریست‌های جهان به ایران می‌آیند. این جشنواره آیگپ هم می‌تواند بین‌المللی باشد اما در صورتی که از هنرمندان خارجی بخواهیم درباره فرهنگ خودمان استیکر طراحی کنند.

رییس هیات داوران تاکید کرد: ما می‌توانیم این جشنواره را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم و دستمان باز است که از آن‌ها بخواهیم که در این جشنواره شرکت کنند و به آن‌ها بگوییم آن چیزی که مدنظر ماست طراحی کنند. اینگونه رقابت بهتر شکل می‌گیرد و جشنواره شاید جذاب‌تر برگزار شود.

مدیرعامل آیگپ ضمن تشکر از فرهنگسرای اندیشه عنوان کرد: امسال یک صحبت‌هایی با رییس فرهنگسرای اندیشه داشته‌ایم و دوستان آمادگی خود را اعلام کردند که کار را به صورت مستمر و حرفه‌ای‌تر انجام دهند.

وی درباره اسامی هیات داوران گفت: بهرام عظیمی رییس هیات داوران و علی رادمند، مسعود شجاعی طباطبایی، امیرحسین ایماغیان و امیرحسین یاسمنی اعضای هیات داوران هستند.

عسگری درباره اطلاع‌رسانی و تبلیغات گفت: ما سال گذشته انتظار نداشتیم که این جایزه پرمخاطب شود. البته اتفاقات کشور نیز باعث شد تبلیغات آن قدر دیده نشود اما امسال با اعلام فراخوان تبلیغات محیطی و تولید محتوا آغاز شد. در اختتامیه سال گذشته نیز بنده اعلام کردم که همه پیام‌رسان‌های ایرانی و کاربرها حق استفاده از استیکرها را دارند. در حال حاضر کتاب سال گذشته در سایت‌های مختلف موجود است و خروجی استیکرها قابل ارائه در پلتفرم‌ها است.

او افزود: درباره بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات من باز هم باید از نهادهایی نام ببرم که همه آن‌ها رسانه و ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند از این جایزه حمایت کنند چراکه ما درباره فرهنگسازی و فضای مجازی صحبت می‌کنیم پس انتظار می‌رود که با حمایت دولتی این اتفاق زودتر رقم بخورد.

شجاعی طباطبایی نیز درباره این موضوع گفت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر از این کتاب استفاده کرده‌اند و این کتاب با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت پیدا می‌شود. هیچ حمایتی از سمت و سوی نهادهایی که انتظار می‌رفت، صورت نگرفت و نیاز است این استیکرها با حمایت‌های بیشتر دیده شوند.

رییس جایزه سال استیکر در پایان اظهار کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا مانند سال گذشته نمی‌توانیم مراسم اختتامیه‌ای داشته باشیم و احتمالا اختتامیه این جشنواره را در یک برنامه تلویزیونی شاهد خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز