محمد مهدی خاتمی در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

جشنواره تئاتر ویترین تولیدات ایران است/ جشنواره کم جان! اما امید بخش است/روایتگر زندگی خانواده ایرانی با «سه شنبه های لعنتی»

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۱۹۴
جشنواره تئاتر ویترین تولیدات ایران است/ جشنواره کم جان! اما امید بخش است/روایتگر زندگی خانواده ایرانی با «سه شنبه های لعنتی»
محمد مهدی خاتمی نمایشنامه‌نویس ، کارگردان و داستان نویس است. این هنرمند نمایش ‌های «مرا فریاد کن»، «شبهای حرم»، «مهتابی»، «دورترین مرغ جهان می‌خواند»، «مردی دیگر»، «عروس»، «شب»، «گلایه» را در سالهای متمادی در ایران اجرا و کارگردانی کرده است و در حال حاضر نیز با نمایش «سه شنبه های لعنتی» در سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.

محمد مهدی خاتمی نمایشنامه‌نویس، کارگردان، داستان نویس است. او در عرصه‌های مختلف تئاتر حضوری پررنگ داشته و بارها در عناوین مختلف در جشنواره درخشیده است.

«مرا فریاد کن»، «شبهای حرم»، «مهتابی»، «دورترین مرغ جهان می‌خواند»، «مردی دیگر»، «عروس»، «شب»، «گلایه»، «روزگاران»، «شما نگران نباشید»، «به آسمان نگاه کن» و... نمایشهایی است که او طی این سالها در کارنامه خویش به همراه دارد.

محمد مهدی خاتمی با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با نمایش «سه شنبه های لعنتی» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارم.

خاتمی درباره داستان نمایش و سبک آن بیان کرد: این نمایش در فضایی کاملا رئالیستی است که ۶ سه‌شنبه از زندگی یک خانواده محترم ایرانی را به تصویر می‌کشد. این خانواده در طول یک مقطع زمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که این مسایل به دلیل بنیان‌های بیمار اقتصادی که در جامعه وجود دارد، شکل می‌گیرد و باعث بروز فاجعه و از هم پاشیدن خانواده‌ می‌شود. خانواده‌های ایرانی با این مشکلات به خوبی آشنا هستند و هر کدام کم و بیش با آنها برخورد داشته‌اند از همین رو این نمایش می‌تواند ارتباط مناسبی با تماشاگران برقرار کند. اتفاقاتی که در این نمایش روایت می‌شود رخدادهایی واقعی مربوط به سال ۹۶ هستند که در نمایش نیز روی این مقطع زمانی تاکید زیادی می‌شود.

این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه خواهد بود بیان کرد: به علت کسالتی که در این چند وقت داشتم نتوانستم به جشنواره بروم اما آن چیزی که من شنیدم تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و اجرا ها در حال انجام شدن هستند. به نظرم در این شرایط کرونایی و با توجه به تعطیلی بلند مدت تئاتر، برگزاری جشنواره با همین شکل کم جان خودش نیز می تواند اتفاق خوب و امید بخشی برای اهالی تئاتر و هنردوستان باشد.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره هست یا خیر تصریح کرد: جشنواره یک رسم و قاعده است. در واقع جشنوراه ویترینی برای تولیدات برگزیده یک ساله تئاتر ایران است.امسال شرایط خاص و به شدت سخت است. به اعتقاد من همین که دبیر جشنواره توانست در این شرایط جشنواره را برگزار کند اقدام پسندیده ای بوده است و امیدوارم سال آینده اینگونه نباشد و ما بتوانیم سالن های پر ازدحام و شور و شوق جشنواره را پیش رو داشته باشیم.

خاتمی با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: ما اجرای عموم را پشت سرگذاشته ایم و در بهمن ماه پارسال بخشی از اجرای خود را روی صحنه بردیم ولی متاسفانه با ورود ویروس کرونا مجبور به توقف اجرا شدیم و بخش دیگر را هنگام بازگشایی سالن ها در ماه مرداد روی صحنه بردیم. اگر شرایط مناسبی برایمان فراهم شود مجددا اجرای عموم خواهیم داشت اما همه چیز بستگی به این دارد که چه پیش خواهد آمد.

کارگردان «سه شنبه های لعنتی» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: جشنواره تقریبا به گروه ها کمک هزینه می دهد تا بتوانند نمایش خود را آماده حضور در جشنواره کنند یعنی نیازهای اولیه را تامین می کنند تا گروه ها بتواند کار خود را ارائه کنند و بخت خود را آزمایش کنند. اما به طور کل در طول این سال ها به تئاتر توجهی نشده است ولی امیدواریم در سال های آینده اتفاق خوبی بیفتد که تئاتری ها حد اقل به حق مالی خودشان برسند.

محمد مهدی حاتمی در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: بسیاری از بچه های تئاتر آماده ی اجرا بودند اما به محض اینکه خواستند اثر خود را به نمایش بگذارند کرونا وارد کشور شد و توقف ایجاد کرد و الان یک سال می شود که کارهایشان عقب افتاده است. اگر شرایطی ایجاد شود که سالن ها برای اجرای عوامل تئاتر آماده شوند و اجرا ها از سر گرفته شوند بخشی از خسارت گروه های حرفه ای تئاتر جبران می شود اگر چه یک سال عقب افتاده اند ولی به هر حال همین امر کمک زیادی به گروه ها می کند.

P25+(2)+copy

نظر شما