در برنامه «جوانه ها» رادیو فرهنگ؛

نگاهی به تاریخچه معرق کاری در ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۱۲:۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۱۴۵۱۵۹
برنامه جوانه ها دوشنبه ۱۱ اسفندماه با موضوع معرفی تاریخچه معرق کاری از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا،برنامه جوانه ها دوشنبه ۱۱ اسفندماه با موضوع معرفی تاریخچه معرق کاری  از رادیو فرهنگ پخش  می شود.

معرق به معنای وصله، تکه و رگه می باشد. هر کار رگه داری را معرق (mosaic) نامید.معرق کاری نوعی اثر هنری است که تکه های ریز چوب، فلز، پارچه،کاشی و... به زیبایی و در شکل های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند. معرق کاری ایجاد طرح و نقش با استفاده از خرده های ریز بر روی صنایع دستی است. معرق کاری از هنرهای زیبایی است که در دوره سلجوقیان به اوج خود رسید. آثار به جای مانده از قرن ششم هجری به خوبی ظرافت های معرق کاری سلجوقی را نشان می دهد.در قرن هشتم هجری می توان خارق العاده ترین معرق ها را توسط هنرمندان ایرانی دید. ایرانیان توانستند این هنر کهن را با زیباترین اشکال هندسی و با به کارگیری علم ریاضی ایجاد کنند در این برنامه تاریخچه ی معرق کاری در ایران به طور مختصر بیان می شود.

شنوندگان مجله رادیویی جوانه ها این‌هفته در بخش گردشگری از طریق امواج سری به «قلعه ی فلک الافلاک»می زنند ‌ ، همچنین شنوندگان در بخش معرفی بازی بومی محلی با طاق یا جفت ، از بازی های استان فارس ،شهرستان آباده آشنا می شوند.

در بخش معرفی کتاب این مجله رادیویی داستان کتاب «شکارچی کوسه ی کر»نوشته «عباس عبدی»معرفی می شود، «شکارچی کوسه ی کر» داستان اسماعیل و خانواده‌اش است که در روستای سلخ در جزیره قشم زندگی می‌کنند و شغل مردان خانواده صیادی است. کاری که گاهی خطر مرگ دارد.اسماعیل مجبور می‌شود مدرسه را رها کند تا در صیادی به پدر و پدربزرگش کمک کند. آن‌ها یک شب به شکار کوسه کر یا وال کوسه که بزرگ‌ترین کوسه و بزرگ‌ترین ماهی دنیاست می‌روند تا بتوانند از روغن آن برای ساخت لنج استفاده کنند. اما طی حادثه‌ای قایق آن‌ها در هم می‌شکند و پدر و پدربزرگ اسماعیل غرق می‌شوند و از آن زمان کینه کرکوسه به دل اسماعیل می‌افتد. تمامی سال‌های بعد را اسماعیل به دنبال کردن کر کوسه‌ها و کشتن آن‌ها می‌گذراند. اما به تدریج با اتفاقاتی که در زندگی‌اش می‌افتد میل به انتقام در او فروکش می‌کند. در کنار داستان اسماعیل و تبدیل شدنش به یک ناخدا و صیاد موفق، رسم و رسوم اهالی روستایی سلخ، سدشکنی فاطمه خواهر اسماعیل برای خواندن درس بهورزی و تاسیس مرکز بهداشت در روستا و قصه زندگی دیگر صیادان و اهالی روستا نیز کمابیش روایت می‌شود.نویسنده برای آن‌که متن کتاب «شکارچی کوسه ی کر» برای خوانندگان غیر قشمی نیز قابل فهم باشد، زبان مکالمه‌ها را ساده کرده و تنها از برخی کلمات و اصطلاحات زبان قشمی استفاده کرده است. برخی کلمات در متن کتاب با ستاره مشخص شده‌اند و در انتهای کتاب شرح داده شده‌اند.

ما میتوانیم نیز بخش دیگری از این برنامه است که به موضوع«مهارت نه گفتن »اختصاص دارد ودر بخش آموزش آواز نیز گوشه ی خسرو و شیرین در آواز ابوعطا از متعلقات دستگاه شور معرفی می شود.

معرفی مشاهیر بخشی است که این هفته به معرفی محمد رضا سرشار   اختصاص یافته است.

برنامه جوانه ها به تهیه کنندگی مریم قاسمی دوشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز