رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در وبینار "مردم‌سالاری محلی"مطرح کرد:

واژه مردم سالاری مورد بهره برداری‌های مثبت و منفی قرار گرفته است

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۷:۵۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۵۴۷۲
واژه مردم سالاری مورد بهره برداری‌های مثبت و منفی قرار گرفته است
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در وبینار رونمایی از کتاب "مردم‌سالاری محلی" در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ بر اصول راهبردی تحقق مردم سالاری در جامعه تاکید کرد و گفت: همواره واژه مردم سالاری مورد بهره برداری‌های مثبت و منفی قرار گرفته است.

به گزارش برنا، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب گفت: نخستین پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 9 اردیبهشت ماه سال ۵۸ ارائه شد بر شکل گیری شوراها تاکید شده بود و بنا بر این اصل، مردم خود باید نمایندگان شهر را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: آنچه موجب شد قانون تشکیل شوراها اجرایی شود، توجه به این مهم بود که عنوان می‌شد تمرکز قدرت، فساد آور است و برای جلوگیری از فساد، قدرت حکومت ملی باید توزیع شود. دومین مسئله تاثیرگذار در تشکیل شوراها این بود که مردم باید احساس کنند اگر نقیصه ای در مدل زندگی و یا شرایط زیست آنها وجود دارد، خود مقصر آن هستند و می‌توانند با مشارکت مشکلات موجود را رفع کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآورشد: نخستین شوراهای شهرها با این بحث شروع شد که انتخابات گزینشی برگزار شود به این صورت که در ابتدا در چند شوراهای اسلامی تشکیل شود اما اراده رئیس جمهور وقت این بود که در تمام شهرها باید این قانون اجرایی شود و در طول این مسیر مشکلات برطرف خواهد شد.

بروجردی با اشاره به تغییرات قانون اساسی در دو دهه اخیر در حوزه مردم‌سالاری محلی و تشکیل شوراها بیان کرد: تغییرات انجام شده در قانون اساسی با این پشتوانه فکری بود که مساله اختیارات حکومت های ملی کم شود و تمرکز در حکومت‌های محلی در اداره شهرها ایجاد شود.

وی اظهار داشت: سال 1380 دستورالعملی از سوی رئیس جمهور اعلام شد تا استانداران وظایف قابل واگذاری به شوراها را احصاء و مصوبات لازم را برای واگذاری آن دریافت کنند. این روند ۶ ماه طول کشید تا بالاخره آنها به ۲۳ وظیفه قابل واگذاری به حکومت‌های محلی رسیدند این در حالی بود که بیش از ۱۰۰ وظیفه از دولت قابل واگذاری به شوراها و مجموعه مدیریت شهری بود.

بروجردی ادامه داد: رویکرد ایجاد مدیریت یکپارچه شهری تا به امروز دچار افت و خیز‌های بسیاری بوده است و عده ای بر آن بودند تا به گونه‌های مختلف قدرت از دست بدنه جامعه گرفته شود تا در نهایت مردم احساس استقلال در تصمیم گیری‌های محلی نکنند.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ به رغم اینکه قرار بود راه اندازی شوراها به صورت هرمی از شوراهای محلی تا شورای عالی استان‌ها انجام شود، اما این مدل تقطیع شد و در یک مرحله با مصوبه‌ای قسمت مداخله مردم به عنوان شوراهای محلی قطع شد. شورای شهر و روستا ایجاد شد که از دل آن شورای استان و در نهایت شورای عالی استان‌ها بیرون آمد.

وی تصریح کرد: در زمان شکل گیری نخستین شوراهای شهر و روستا نیروهای خوش فکر و خلاق حضور داشتند که بیشتر آنها در وضع قانون شوراها حضور داشته و یا حامیان این قوانین بودند. این افراد وقتی دیدند قانون اجازه راه اندازی شوراهای محلی را نمی‌دهد تا از داخل آن  شوراهای شهرستان و شهر بیرون آید، شورایاری‌ها را تشکیل دادند.

بروجردی گفت: تشکیل شوراها نشان داد برای توزیع قدرت مشارکت مردم مهم است و طبیعی است در هر کار جدید یکسری آسیب‌هایی وجود دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از موضوعاتی که در کتاب مردم‌سالاری محلی به آن اشاره شده در کشور اجرا شده است و می‌توان ادعا کرد که شوراها می‌تواند در اداره شهرها نقش کلیدی ایفا کند به شرطی که نقص‌ها برطرف شود و مردم احساس مشارکت جمعی داشته باشند.

لازم به توضیح است وبینار رونمایی از کتاب مردم‌سالاری محلی با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ایران، محمد حسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، محمود صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، علی اعطا عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا شمسا مدیر گروه سیاست داخلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نسیم چالاکی مدیر پژوهش‌های راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز