گزارش ویژ ه؛

چه سریال‌هایی برای پخش در ایام نوروز مناسب هستند؟

۱۳۹۹/۱۲/۱۵ - ۰۹:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۴۸۰
چه سریال‌هایی برای پخش در ایام نوروز مناسب هستند؟
هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز بحث اکران نوروزی و سریال‌های نوروزی مطرح می‌شود که رسانه ملی در حوزه تولید سریال‌های سرگرم‌کننده برای پخش در روزهای نوروز معمولاً سریال‌های متعددی در نظر می‌گیرد که بعضاً این آثار حتی بسیار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند و ساخت آن‌ها در فصل‌های بعدی هم ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار برنا، با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا قطعاً پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده و جذاب می‌تواند در اولویت رسانه ملی قرار بگیرد و جذاب بودن آثار اهمیت ویژه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت مخاطبان دارد انتظارات بیشتری از رسانه ملی برای تدارکات نوروز می‌رود.

طی روزهای اخیر اخباری درباره سریال‌های نوروز پیش رو مطرح شده است که ترکیب بسیار متفاوت‌تری را شاهد هستیم و به نوعی تعداد آثار طنز به حداقل رسیده است و در بین این آثار دو سریال هستند که فصل اول یا حتی دومشان پیش‌تر پخش شده و مخاطب شناختی نسبت به آن‌ها دارد.

در گفت‌وگو با دو منتقد این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

جبار آذین: «گاندو» هیچ ربطی به نوروز ندارد

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: یکی از مناسبت‌های مهم، ملی و تأثیرگذار کشور ما در عرصه‌های فرهنگی و ارتباط‌های اجتماعی و خانوادگی ایام نوروز است که در راستای پاسداری از سنت‌های ملی و ایرانی در این ایام آیین‌هایی نیز وجود دارد که ایرانی‌ها معمولاً به این آیین‌ها و رسوم توجه ویژه‌ای دارند.

آذین خاطرنشان کرد: فضای نوروز و ویژگی‌هایی که این مناسبت برای مردم ما دارد برنامه‌سازان عرصه فرهنگ و هنر باید با توجه به خواست، نیاز و سلیقه مخاطبان و از طرفی  وفاداری به آیین‌های کشور برای نوروز تدارک ببینند. مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های نوروزی این است که این آثار باید سرگرم‌کننده و طنازانه باشند به گونه‌ای ککه مخاطب در روزهای تعطیل نوروز بتواند بخشی از اوقات فراغت خود را با این آثار بگذراند.

او افزود: سال‌هاست که به دلیل دور شدن برخی افراد حرفه‌ای از تلویزیون که در حوزه طنز آثار درخشانی دارند، ما شاهد تولید آثار مناسب طنز و کمدی در ایام نوروز نیستیم و با توجه به نیاز مردم به امید و شادمانی در این ایام باید این نوع تولیدات در اولویت قرار بگیرند اما این اتفاق به دلیل همین مسئله و البته بدسلیقگی مدیران تلویزیون رخ نداده است و به تبع آن برای نوروز سال 1400 هم دست‌های تلویزیون خالی است. تلویزیون در طول سال مجال و فرصت این را داشت که برای نوروز سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های مناسب و شایسته تولید کنند اما این اتفاق رخ نداده و آنچه در خبرها می‌شنویم به نظر می‌رسد سریال شبه طنز «نون خ 3» تنها سریالی است که فضای مفرحی دارد و سریال دیگری که مطرح شده به نظر فصل دوم سریال خوب و بامحتوای «گاندو» است که با توجه به قصه و فضایی که این سریال دارد، هیچ ربطی بین آن و ایام نوروز نمی‌توان پیدا کرد و به نظر می‌رسد سریال بعدی که در این ایام پخش می‌شود هم یک سریال جدی است.

این منتقد در پایان گفت: در ایام نوروز مردم ترجیح می‌دهند با آثار طنز خود را سرگرم کنند و سریال‌های دیگر که جدی هستند دافعه ایجاد می‌کنند و کمتر کسی به سراغشان می‌رود. کم‌کاری تلویزیون زمینه را برای سوءاستفاده شبکه‌های ماهواره‌ای فراهم می‌کند و آن‌ها با پر رنگ کردن برنامه‌های سطحی و بی‌محتوای خود سعی می‌کنند نظر مخاطبان ایرانی را به خود جلب کنند که ضربه‌ای سخت و جبران‌ناپذیر فرهنگی را متوجه ما می‌کند که قطعاً سیاست‌گذاران فرهنگی و تلویزیون باید پاسخگوی این اتفاق باشند.

سید رضا اورنگ: اگر قرار است «گاندو 2» دیده شود نوروز اصلاً زمان مناسبی نیست/ مردم در ایام نوروز حوصله دیدن سریال سیاسی امنیتی را ندارند

سید رضا اورنگ منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: طبیعی است که در ایام نوروز سریال‌های تلویزیون بیشتر در قالب طنز تعریف شوند ولی به این معنی نیست که همه آثار طنز باشد چرا که حجم زیاد طنز را مخاطب پس می‌زند و باید همه ذائقه‌ها را مدنظر داشت اما در این آثار هم باید جنبه لذت‌بخش بودن و مفرح بودن را در نظر داشت.

اورنگ خاطرنشان کرد: از آنجا که همه سریال‌های تلویزیون در یک ساعت پخش نمی‌شوند و کنداکتور تلویزیون به شکلی تعریف شده که شبکه‌های مختلف با هم تداخل نداشته باشند نمی‌توان رقابت چندانی احساس کرد ولی قطعاً در ایام نوروز آثار طنز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند ولی لازم است در کنار این آثار، فیلم‌ها و برنامه‌های جذاب در قالب‌های متفاوت نیز پخش شوند.

او افزود: متأسفانه سریال‌های تلویزیون طی سال‌های اخیر کیفیت چندان خوبی نداشته‌اند و کمتر نشانی از خلاقیت و ذوق در آن‌ها دیده می‌شود. زمانی در ایام نوروز برنامه‌ای چون «نوروز 72» پخش می‌شد که یک جُنگ بود و بسیاری از هنرمندان خوب امروز تلویزیون در این برنامه مطرح شدند و جذابیت آن به حدی بود که بسیاری از برنامه‌سازها تصمیم گرفتند از آن تقلید کنند. «نوروز 72» را می‌توان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران دانست اما امروز برنامه‌های زنده نوروزی تقریباً تکراری شده‌اند که این تکراری بودن آن‌ها را غیر قابل تحمل کرده و متأسفانه مدت‌هاست ایده جدیدی را شاهد نیستیم چرا که دیگر انسان خوش‌فکر و خلاقی وجود ندارد.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: متأسفانه برخی مدیران تازه به دوران رسیده که پست مدیریت را به تازگی کسب کرده‌اند، چارچوب را نمی‌شناسند و به همین دلیل آنقدر عرصه را تنگ می‌کنند که افراد خودشان حاضر به همکاری با تلویزیون نیستند و در نهایت اینگونه مطرح می‌کنند که این افراد خودشان از تلویزیون رفته‌اند و ما مشکلی با آن‌ها نداریم. تلویزیون نیاز به یک تفاهم با هنرمندان دارد و باید شرایطی را فراهم کند که از هنرمندان باتجربه کمک بگیرد تا بتواند آثار جذاب و سرگرم‌کننده بسازد. باید از فکر و ایده این افراد استفاده کرد ولی متأسفانه برخی مدیران تلویزیون هیچ شناختی حتی نسبت به الفبار کار ندارند.

اورنگ در ادامه درباره پخش سریال «گاندو 2» در ایام نوروز گفت: «گاندو» حتی آن زمان که پخش شد سریال جذابی نبود و تنها با جنجال‌های خبری توانست سر زبان‌ها بیفتد. اگر قرار است فصل دوم سریال «گاندو» دیده شود نباید در ایام نوروز پخش شود چرا که مردم در این ایام اصلاً سریالی با این موضوع را دنبال نمی‌کنند و اصلاً حوصله دنبال کردن مسائل امنیتی را ندارند. مردم در روزهای نوروز بیش از هر چیز ترجیح می‌دهند تفریح کنند و سرگرم باشند و سریال «گاندو» با موضوع و قصه‌ای که دارد هیچ ربطی به نوروز و حال و هوای آن ندارد. احتمالاً مدیران تلویزیون نیز این مسئله را می‌دانند اما برایشان مهم نیست و چون سریالی آماده پخش ندارند فقط به فکر پر کردن آنتن تلویزیون هستند.

این منتقد تأکید کرد: ساخت سریال طنز کاری بسیار سخت‌تری از ساخت سریال جدی است و شکل‌گیری فضا و فرم مورد نیاز در یک اثر طنز کار سختی است، سریالی مثل «زیر آسمان شهر» وقتی پخش شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت، پس از آن مدیران تصمیم گرفتند این سریال در فصل بعدی ادامه داشته باشد که فصل بعد چندان مورد توجه قرار نگرفت و بعد فصل سوم ساخته شد که به طور کل فاجعه بود و همه را از این سریال متنفر کرد. مشخص نیست چرا مدیران همچنان اصرار دارند سریال‌هایی که شاید کمی موفق بوده‌اند در فصل‌های بعدی ادامه داشته باشند و به نظر می‌رسد تلویزیون با کمبود فیلمنامه‌نویس مواجه است که همان معدود فیلمنامه‌نویس‌هایی که کار می‌کنند هم توانایی چندانی ندارند و معمولاً کپی‌کار هستند.

او افزود: سریالی مثل «پایتخت» که در فصل‌های مختلفی ساخته شده است هم چنین وضعیتی دارد. من به عنوان یک منتقد می‌توانم متوجه شوم که این سریال فیلمنامه ندارد و هر آنچه که شاهد هستیم به نوعی آب بستن به قصه‌ای کوتاه است که در موقعیت‌هایی قصد دارد مخاطبش را بخنداند. متأسفانه شناخت چندانی از چارچوب طنز در تلویزیون وجود ندارد و در این بین افرادی سوءاستفاده‌گر از این وضعیت هستند که هر آنچه مدیران دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند را مطرح می‌کنند و مورد تشویق آن‌ها هم قرار می‌گیرند. ما هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در تولیدات مناسبتی خود نداریم و فقط وقتی نزدیک نوروز، ماه رمضان و دیگر مناسبت‌ها می‌شود به این فکر می‌کنیم که الان باید یک برنامه یا سریال داشته باشیم و خیلی عجولانه دست به کار می‌شویم.

این منتقد در پایان تأکید کرد: اگر قرار است تولیدات خوب و باکیفیتی را شاهد باشیم بهتر است بعد از نوروز 1400 خیلی زود در همان روزهای ابتدایی سال به فکر ساخت سریال‌های نوروز سال آینده باشیم. ما نوروز را هر سال داریم و واقعاً اتفاق غیر قابل پیش‌بینی نیست که نتوانیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. تنها با آسیب‌شناسی درست و کارشناسانه می‌توان مشکلات را کنار زد و به تولیدات با کیفیت فکر کرد.

............................................................................................................

با توجه به مسائل مطرح شده درباره لزوم پخش آثار طنز و سرگرم‌کننده می‌توان برنامه‌ریزی تلویزیون برای سریال نوروز سال 1400 را نسبتاً ضعیف دانست چرا که به عقیده منتقدان مردم در ایام نوروز قطعاً ترجیح می‌دهند سریال‌هایی را ببینند که فضای نسبتاً شاد یا مفرح و در واقع سرگرم‌کننده دارند. با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تلویزیون همین سریال‌های معرفی شده را پخش خواهد کرد یا خیر چرا که در هر صورت بارها تجربه شده که در لحظات آخر سریال‌ها تغییر پیدا کرده و آثار دیگری پخش شده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز