گزارش هفته؛

نوروز با تلویزیون یا بی تلویزیون؟!

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۶:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۴۹۳
نوروز با تلویزیون یا بی تلویزیون؟!
همه ساله تلویزیون تلاش می کند همزمان با شروع تعطیلات نوروزی با ساخت برنامه های مطرح و سریال های متنوع همنشینی مناسب برای عموم کشور باشد. حال با گذشت بیش از یک سال از همه گیری ویروس کرونا و الزام مردم برای ماندن در خانه این موضوع به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می کند.باید دید مسئولان این رسانه چه تمهیداتی برای نگه داشتن مردم در خانه ها و سرگرم کردن آن ها اندیشیده اند. از چند تهیه کننده و کارگردان در حوزه راهکار های موثر در برنامه سازی در شرایط کنونی پرسیده ایم که در ادامه می خوانید.

بهروز مفید: اقتضای نوروز تولید سریال های طنز است/دورهمی و خندوانه امتحان خود را پس داده اند/وظیفه تلویزیون جذب مخاطب است!

بهروز مفید، تهیه کننده، کارگردان سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه»، سریال تلویزیونی «محکومین» و سریال تلویزیونی «سر گذشت» فعالیت داشته است.

بهروز مفید کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1384 در سریال «پای پیاده» به کارگردانی اصغر توسلی به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی اش مانند سریال «هشت و نیم دقیقه»، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای بهروز مفید محسوب می‌شود.

این تهیه کننده و کارگردان  علاوه‌بر سریال «هشت و نیم دقیقه»، سال 1396 در سریال «کوبار» نیز فعالیت داشته است. با اینکه بهروز مفید را بیشتر به عنوان تهیه کننده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. بهروز مفید علاوه‌بر تهیه کننده به‌عنوان کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر بهروز مفید در حرفه‌ی کارگردان، فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» است.

بهروز مفید با توجه به این سوال که تلویزیون برای نوروز 1400 چه تدارکی ببیند؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تمامی عوامل مربوط در حال تلاش هستند و برای نوروز سه الی چهار سریال خواهیم داشت و به نظر تعداد سریال ها تا حدودی زیاد هم هست و این برای سرگرمی مردم کافی است.

او در پاسخ به این سوال که شکل سریال سازی در عید باید به چه شکلی باشد آیا طنز باشد یا جدی؟ بیان کرد: اقتضای سال نو این است که سریال ها بیشتر طنز باشد ولی در سریال سازی پازل تولیداتمان باید از همه نوع شکل مانند «درام»، «طنز»، «اجتماعی» و... باشد. اما منطقی این است که در ایام عید گرایش بیشتری سمت فضای شاد و طنز داشته باشیم.

در این خصوص که چه برنامه های تلویزیونی ساخته شود تا مردم تمایل داشته باشند تلویزیون نگاه کنند خاطرنشان کرد: هر برنامه ای که ساخته می شود باید از جذابیت بالایی برخوردار باشد در واقع مهم این است که برای مخاطب حرفی برای گفتن داشته باشد. ولی باید به این توجه داشت که ما مخاطبانمان طیف گسترده ای را تشکیل می دهند  و حتما باید برای بخشی از جامعه کار های وزین تر و طناز تر انجام داد.

به هر حال وظیفه تلویزیون این است که در برگیری گسترده ای داشته باشد.

این تهیه کننده در این خصوص که تلویزیون به برنامه هایی چون خندوانه و دور همی برای نوروز احتیاج دارد یا خیر گفت: به نظر من این برنامه ها موفق بوده اند و حضور دوباره آن ها به دلیل اینکه امتحان خود را پس داده اند نقطه قوت است اما اگر این ها عملی نشدند برنامه هایی نظیر این ها در تلویزیون برای عید نیاز است.

بهروز مفید در پایان و در این خصوص که تلویزیون چه کمکی می تواند به حال و هوای مردم در عید می کند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سینما در این شرایط نمی تواند مانند سال های گذشته وقت مردم را پر کند به نظرم در یکی دو سال اخیر نقش تلویزیون پر رنگ تر شده است. به نظرم اگر سرمایه گزاری خوبی صورت بگیرد تا از این طریق بتواند در جذب مخاطب موفق و موثر باشد انشالله می تواند رضایت عمومی را جذب کند.

امیر پور رحمانی: فقط به سریال پایتخت وابسته نباشیم/ رسانه ملی به برنامه ریزی دراز مدت نیاز دارد/شتابزده عمل نکنیم!

امیر پور رحمانی، تهیه کننده سینما و تلویزیون، در آثار تلویزیونی همچون «آسمان همیشه ابری نیست»،  «بی قید و شرط» و «پرگار» فعالیت داشته است.

امیر پور رحمانی در این خصوص که تلویزیون برای نوروز 1400 چه تدارکی ببیند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: برنامه سازان و مدیران هر شبکه باید از قبل برای نوروز برنامه ریزی می کردند چرا که الان وقت و زمان فیلم و سریال سازی نیست. اگر هم با عجله شروع به کار کند قطعا مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. به نظر من صدا و سیما یک حلقه گمشده از آثار طنز دارد که باید بیشتر به این نوع ژانر توجه شود.

او در این باره که اگر قرار بر سریال سازی باشد، به چه سبک و ژانری باید توجه بیشتری نشان دهند بیان کرد: به نظر هر نوع سبکی باید وجود داشته باشد و در فیلم و سریال ها از ژانر ملودرام بیشتر بهره ببرند. درواقع ما این نوع سبک را نداریم یا کاملا تلخ تلخ هستیم یا طنز طنز که این اصلا خوب نیست و باید تعادل رعایت شود. در واقع باید سریال ها ترکیبی باشد و از سوژه های مختلف و همین طور بازیگران جدید استفاده کنند تا مردم لذت ببرند. ما باید آنقدر قوی و غنی عمل کنیم که مخاطب به سمت ماهواره ها گرایش پیدا نکند.

این تهیه کننده با اشاره به این سوال که علاوه بر سریال چه برنامه هایی ساخته شود تا مردم تمایل داشته باشند پای تلویزیون بنشینند بیان کرد: طبق گفته های قبلی ام تولیدات تلویزیونی باید تنوع زیادی داشته باشد ولی متاسفانه در قالب های گوناگون برنامه ها تنوع آن چنانی ندارد. باید به مسابقات اهمیت بیشتری نشان دهند و در کنار آن برنامه های گفت و گو محور نیز کمک کننده است.

پور رحمانی در خصوص اینکه تلویزیون در نوروز به دور همی و خندوانه احتیاج دارد یا خیر تصریح کرد: راستش ما نباید به برنامه هایی مانند خندوانه و دور همی و سریالی چون پایتخت وابسته باشیم و این اصلا خوب نیست ما باید آنقدر برنامه های متنوع و شاد داشته باشیم که به این نوع برنامه ها دل نبندیم به طور کل تاریخ انقضای برنامه های قدیمی در حال گذر است چرا که تا یک بازه زمانی اثر گذاری خود را نشان می دهند اما از بعد آن دیگر چیزی برای گفتن ندارند و تکراری خواهند شد. به نظر من باید هر چه سریع تر جایگزینی برای آن بیابند.

او در همین راستا که آیا برنامه ای شبیه به همرفیق باید برای نوروز ساخته شود یا خیر خاطرنشان کرد: برنامه همرفیق نیز تقلیدی از دور همی است درواقع این برنامه هیچ کار خاصی انجام نداده است و تا کنون هر اتفاقی که در برنامه شهاب حسینی رخ داد نشانی از دور همی دارد. به نظر من در همرفیق چون دست همه عوامل باز تر است ممکن است برای مردم جذابیتی داشته باشد ولی اتفاقا مهران مدیری با محدودیت هایی که دارد موفق تر عمل کرده است.

امیر پور رحمانی در پایان و در این خصوص که تلویزیون می تواند چه کمکی به حال وهوای مردم در عید کند اظهار کرد: تلویزیون صد در صد می تواند روحیه مردم را تغییر دهد و حال دلشان را خوب کند به طور کل تلویزیون دستش در روحیه دادن به مردم باز است و می تواند احوال مخاطب را خوب کند. در حال حاضر تلویزیون با همین پیام های بازرگانی که در خصوص رعایت و حفظ پروتکل ها پخش می کند مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است به طوری که آن ها آگاه تر شده اند. بی دلیل نیست که می گویند رسانه ملی و تلویزیون دانشگاه است. اما به یک انقلاب فرهنگی در تلویزیون نیاز است و باید دنبال سوژه های مناسبی باشد و همین طور در تهیه کنندگان، کارگردانان تنوع ایجاد کند.

کار تلویزیون اینگونه است که باید با تهیه و تولید برنامه ای مخاطب  سبک زندگی یاد بگیرد و در کنار آن بخندد و شاد باشد و در نهایت چیزی یاد بگیرد.

در نهایت ما هر ساله شتابزده عمل کرده ایم و این اصلا خوب نیست و این باعث می شود پایان کار ها خوب از آب در نباید یا طنز ها به دل ننشیند. من پیشنهادی دارم و آن این است که یک هنرستان را به صدا و سیما وصل کنیم تا از آن طریق بازیگران و نویسندگان زیادی تربیت کنیم  و فرخوان دهیم تا افراد خوش فکر و خوش ذوق از این محیط استفاده کنند  اگر این مسئله انجام شود قول می دهم که می توانیم سوژه های نابی آماده کنیم و موفق شویم. ما باید آنقدر کار تولید کنیم که خود به خود رقابت ایجاد شود.

جواد اردکانی: تلویزیون به برند های خود رحم کند/خندوانه و دور همی سرمایه های تلویزیون هستند/ برنامه های طناز را از دست ندهیم/ در شرایط کنونی غم و اندوه را به تلویزیون نیاوریم!

جواد اردکانی کارگردان و نویسنده آثاری از جمله "نوشدارو"، " غریبه "، " به کبودی یاس"، " قناری"، " جای امن"، " سبیل مردونه"، " چوری"، " مسافر"، " آیینه های نشکن" و " چه کسی به سرهنگ شلیک کرد" است.

جواد اردکانی فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه آزاد است. او فعالیت سینمایی خود را سال ۱۳۷۶ با مجموعه تلویزیونی "آقای کفایت" آغاز کرد. او پس از پیروزی انقلاب کار هنری اش را با تئاتر آغاز کرد و از سال ۱۳۶۴ شروع به فیلمسازی کرده است.

حاصل فعالیت او در تلویزیون ساخت چند برنامه مستند و سریال هایی چون کسب و کار آقای کفایت، مسافر و غریبه بوده است.

جواد اردکانی در این خصوص که تلویزیون برای نوروز ۱۴۰۰ چه تدارکی ببیند به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: تلویزیون در نوروز  باید سبد تولیدات خود را با برنامه های شاد و امید بخش و پر کند.

او در این باره که اگر قرار باشد سریال سازی صورت بگیرد باید چه مدلی باشد آیا طنز باشد یا درام و... بیان کرد: باید هر نوع ژانر مختلفی در رسانه ملی وجود داشته باشد. چرا که مخاطبان سلیقه های متفاوتی دارند. به نظرم بهتر است در این اوضاع و شرایط کنونی جامعه، به سمت سوژه ها و موضوعات غمناک، تلخ و سیاه نرویم.

این کارگردان با اشاره به این سوال که علاوه بر سریال چه برنامه های تلویزیونی باید ساخته شوند که مردم میل داشته باشند پای تلویزیون بنشینند اظهار کرد: تلویزیون ترکیبی از برنامه های مختلف است و باید برنامه در نوع و قالب خود جذاب و مخاطب پسند ساخته شود.

اردکانی در این خصوص که آیا تلویزیون در نوروز به دور همی و خندوانه احتیاج دارد یا خیر تصریح کرد: دور همی و خندوانه سرمایه های تلویزیون هستند. من معتقد هستم برنامه هایی مانند خندوانه و دورهمی و سریال هایی مانند پایتخت سرمایه های مهمی هستند و تلویزیون نباید به هیچ وجه من الوجوه به راحتی این نوع برنامه و سریال های طناز را از دست دهد. در واقع نباید برندی که خودش تولید کرده را نابود کند. اما اگر حاشیه هایی وجود دارد، مدیران باید مدیریت کنند و این حاشیه ها را کم کنند.

جواد اردکانی در پایان و در پاسخ به این سوال که تلویزیون چه کمکی می تواند به حال و هوای مردم در عید کند خاطرنشان کرد: تلویزیون بایستی حواسش به مشکلات و روحیه مردم باشد. هنر مدیران تلویزیون و برنامه ساز ها این است که واقع بینی و آرمان پردازی را با همدیگر در نظر بگیرند‌. درواقع آن ها برای اینکه حال مردم خوب باشد باید هر آنچه هنر دارند را به اجرا بگذارند.

نظر شما
پرونده ویژه