مروری بر اشعار بهاری شاعران در نوبهار رادیو فرهنگ/ شاعران در رادیو فرهنگ بهارانه می خوانند

۱۳۹۹/۱۲/۳۰ - ۰۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۸۵۲
مروری بر اشعار بهاری شاعران در نوبهار رادیو فرهنگ/ شاعران در رادیو فرهنگ بهارانه می خوانند
برنامه «نوبهار» کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است که شنبه 30 اسفندماه با موضوع خوانش و بررسی اشعار بهاری شاعران پخش می شود.

به گزارش برنا، مرتضی صداقت گو مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ درباره برنامه «نوبهار» این شبکه رادیویی بیان داشت : در ادبیات فارسی هم فصل بهار بیشتر از دیگر فصل‌های سال جلوه دارد و  بهار فصلِ شاعری است وزیبایی‌های طبیعت در فصل بهار، یکی از پربسامدترین مضامین در شعر فارسی است.

 هر کدام از شاعران با توجه به دیدگاه‌ها و همچنین سبک و دوره شعری‌شان، به بهار و اجزای آن نگاه کرده‌اند؛ بعضی‌ها مانند مولانا از راه رسیدن فصل بهار بعد از زمستان را درسی برای آموختنِ معاد و رستاخیز دانسته‌اند و بعضی‌ها هم مانند رودکی و منوچهری دامغانی بیشتر به توصیف بهار و زیبایی و طراوت آن توجه کرده‌اند در برنامه «نوبهار» با توجه به مختصات شعری شاعران  از بهاریه‌های شاعر ان کلاسیک و معاصر فارسی نمونه هایی خوانده می شود

وی به بخش های دیگری از این اشاره کرد و گفت: این برنامه به تبیین و معرفی آیین های نووزی و جلوه های نوروزی در کشور های تمدنی آن یعنی 14 کشور عضو اکو که جشن نورز دارند اختصاص دارد  ، طنازی در شعر بهاری و گفت و گو با شاعران بهار گو و شنیدن اشعار آنها با کلام خودشان، خوانش کاریکلماتور های بهاری و  ارائه نمونه های درخشان این حوزه و روایت های کوتاه نمایشی با موضوع بهار ، پخش حکمت های ادبی با محوریت فصل شکفتن از جمله بخش های برنامه «نوبهار» است. 

صداقت گو تصریح کرد: بهار و نوروز و آنچه بدان مربوط است از قبیل دگرگونی در طبیعت و آداب و رسوم ویژه آن، موضوع سخن شاعرانی فراوان قرار گرفته است. اما از چشم اندازه شاعران طنز پرداز به آن نگریستن لطفی دیگر دارد بر همین اساس در این برنامه با شاعرانی که اشعار طنز بهاری دارند نیز گفت و گو شده و اشعار انها معرفی و بررسی می شود.

وی درخصوص شاعرانی که شنوندگان را به شنیدن اشعارخود در برنامه «نوبهار» مهمان می کنند گفت: محمد سعید میرزایی، ناصر فیض، مرتضی اسفدقه، سعید یوسف نیا، صادق رحمانی و ...از جمله شاعرانی هستند که در برنامه «نوبهار» با آنها گفت و گو می شود

ویژه برنامه زنده « نوبهار»  را به تهیه کنندگی مریم مردانی و گویندگی مهدی محمدیان 30 اسفند ماه ساعت 16 تا 18:30 روز شنبه در آخرین روز سال از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز