گزارش هفته؛

سینماگران مخالف برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۸۸۲
سینماگران مخالف برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر
سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با همه انتقاداتی که به برگزاری این رویداد بود، در روزهای دهه فجر برگزار شد و بسیاری از رسانه‌ها در همان روزها به انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کاخ جشنواره مشغول بودند که با این حال این رویداد فرهنگی هنری در نهایت با همه انتقادها به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار برنا، بیست‌وهفتم بهمن ماه سال گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر فراخوان داد و با انتشار این فراخوان باز هم بسیاری از فیلمسازان و سینماگران به برگزاری جشنواره اعتراض کردند و امروز که کشور در وضعیت نامساعدی قرار دارد اصرار به برگزاری این رویداد شاید بی‌منطق‌تر از همیشه به نظر بیاید.

در هر صورت در حال حاضر خبری از لغو جشنواره نیست و با توجه به تجربه جشنواره ملی فیلم فجر همچنان بسیاری از سینماگران مخالف برگزاری این رویداد به شکل حضوری و در واقع فیزیکی هستند. در گفت‌وگو با چند سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

پوران درخشنده: با برگزاری جشنواره جهانی فجر مخالفم / اصرار به برگزاری جشنواره عجیب و غیرقابل درک است / مسئولان سینمایی هشدارهای وزارت بهداشت را جدی بگیرند

پوران درخشنده کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: اصرار مسئولان سینمایی کشور به برگزاری جشنواره‌ها به هیچ‌وجه منطقی نیست و نمی‌توان نگاهی مثبت به آن داشت. در شرایطی که مدام صحبت از کرونای جهش‌یافته انگلیسی است باید بپذیریم که هر تجمعی خطرناک است و جشنواره که محل تجمع افراد است به هیچ‌وجه نباید برگزار شود.

درخشنده تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود کرونای انگلیسی که به تازگی وارد کشورمان شده علائم خاصی ندارد و میزان تلفات آن بسیار بیشتر از قبل است، لازم است حساسیت‌ها بیشتر شود و قطعاً باید مثل روزهای اول شیوع کرونا تا مدت‌ها هرگونه برنامه‌ای که منجر به تجمع می‌شود، کنار گذاشته شده و منطقی است که برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر هم به همین دلیل لغو شود.

او افزود: اگر مسئولان اصرار دارند که این جشنواره برگزار شود، تنها راه منطقی برگزاری آنلاین است که می‌تواند از تجمعات جلوگیری کند. اگر جشنواره به صورت حضوری برگزار شود قطعاً جان سینماگران و اصحاب رسانه در خطر خواهد بود و به هیچ‌وجه با آن موافق نیستم. بهتر است مسئولان سینمایی کشور به توصیه‌ها و تذکرات جدی وزیر بهداشت توجه کنند و واقعاً عجیب است که تأکید وزارت بهداشت بر شکل‌گیری موج چهارم کرونا از سوی مسئولان سینمایی جدی گرفته نمی‌شود و همچنان می‌خواهند پس از جشنواره ملی فیلم فجر، بخش جهانی آن را هم برگزار کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» در پایان تأکید کرد: همه ما می‌دانیم که جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور است اما با این حال اصرار مسئولان به برگزاری جشنواره در این شرایط واقعاً عجیب و غیر قابل درک است. در حال حاضر اکثر جشنواره‌های معتبر دنیا یا تعطیل شده‌اند و یا به صورت آنلاین برگزار می‌شوند برگزاری جشنواره تنها حاصلی که برای سینمای ما خواهد داشت به خطر انداختن جان سینماگران، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به هنر سینما است.

سید امیر سیدزاده: اگر یک نفر در جشنواره به کرونا مبتلا شود و جانش را از دست بدهد، مسئولان باید به جرم قتل عمد محاکمه شوند

سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: طی روزهای گذشته، پیش از برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بارها تأکید کردم که با برگزاری جشنواره فیلم فجر مخالفم و یکی از کسانی بودم که بارها تأکید کردم این جشنواره نباید برگزار شود.

سیدزاده خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت من این بود که جدا از همه مسائل شخصی، سلیقه‌ای و جناحی قطعاً حفظ جان انسان‌ها باید در اولویت باشد. در حال حاضر جهان درگیر شیوع ویروس کرونا است و همه تأکید دارند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است از تجمعات جلوگیری شود و در این شرایط به هیچ‌وجه منطقی نیست جشنواره که خود محلی برای تجمع است برگزار شود.

او افزود: دوستان برگزارکننده جشنواره تأکید داشتند که در محل برگزاری جشنواره پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شوند ولی ما تأکید داشتیم که به هیچ‌وجه این اتفاق رخ نمی‌دهد. نمونه‌ای که برای این مدعا داریم عکس‌هایی است که از روز اول و دوم جشنواره منتشر شد و همه دیدیم که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شوند و جان افراد بسیاری در خطر است. به نظر می‌رسد از روز سوم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی رعایت شد اما دیدیم که در اختتامیه جشنواره دوباره سهل‌انگاری صورت گرفت و برخی هنرمندان و اهالی رسانه به این بیماری مبتلا شدند. اگر حتی یک نفر به دلیل ابتلا کرونا در روزهای جشنواره جان خود را از دست بدهد مسئولان برگزاری جشنواره باید به جرم قتل عمد محاکمه شوند. حفظ جان افراد امروز وظیفه همه است و نباید درباره این موضوع تبعیضی قائل شد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: اصراری که به برگزاری جشنواره وجود دارد و می‌بینیم که فراخوان برگزاری جشنواره جهانی فجر هم منتشر می‌شد به دلیل بودجه‌ای است که برای جشنواره تعریف شده و اگر این رویداد لغو شود بودجه باید به خزانه برگردد و همه دغدغه مسئولان این است که این بودجه برنگردد. این بودجه به اسم جشنواره مصوب شده و کد مصرفی آن مربوط به جشنواره فیلم فجر می‌شود اما من مدت‌ها پیش از برگزاری این رویداد تأکید کردم که این کد را تغییر دهند و بودجه به مسائل مهم‌تری اختصاص داده شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان در یک سال اخیر بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و باید برای حمایت از آنها فکری داشته باشیم. بهتر بود بودجه این جشنواره صرف اولویت‌هایی اینچنین می‌شد. من هنرمندانی را می‌شناسم که دیگر توانایی خرید داروهای خود را ندارند و یا نمی‌توانند اجاره‌خانه خود را پرداخت کنند، وقتی چنین معضلاتی داریم اصرار به برگزاری جشنواره چه معنایی دارد؟

سیدزاده در پایان اظهاراتش گفت: مشکلاتی که امروز اقشار ضعیف هنرمندان ما با آن درگیر هستند دروغ یا شوخی نیست، هر مدیری که تصور می‌کند چنین معضلاتی وجود ندارد بهتر است میز مدیریتش را ترک کند چرا که من هنرمندان بسیاری را می‌شناسم که با معضلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. متأسفانه مدیران ما صدای ما را نمی‌شنوند و از طرفی توانایی شناسایی افرادی که با مشکلات بسیاری مواجه هستند را ندارند و به نوعی پست مدیریت را غصب کرده‌اند و باید کنار بروند تا با بی تدبیری‌هایشان و عدم شناخت معضلات بی جهت بودجه‌ها را صرف اتفاقات بی فایده‌ای چون برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای شیوع ویروس کرونا نکنند.

حسن هدایت: نباید از جشنواره جهانی استقبال کرد تا مسئولان متوجه اشتباهشان شوند / کسانی که به جشنواره می‌روند، به اندازه برگزارکنندگان مقصر هستند

حسن هدایت تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور ما این است که متأسفانه به جای قانون همه چیز تابع نظرات شخصی و در خدمت نمایش و شوی مدیران است و همه چیز به نوعی ملوک‌الطوایفی شده است. وزارت بهداشت به عنوان متولی امر در بحث کنترل ویروس کرونا تأکید دارد که هر تجمعی در حال حاضر خطرناک است و با ورود ویروس جدید انگلیسی شرایط به مراتب بدتر شده است از اصرار برگزارکنندگان جشنواره تنها می‌توانم این احساس را داشته باشم که این تصمیم‌ها ناشی از خودخواهی یا بی اطلاعی است که در هر دو شکل مسئولان این اتفاق شایسته توقیف و برکنار هستند چرا که تصمیماتشان بازی کردن با جان مردم است.

هدایت تصریح کرد: در این بین جماعتی که جشنواره را تحریم نمی‌کند و به سینماها می‌رود هم به اندازه برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر مقصر است، به هر حال هر انسانی باید تا این حد دانایی داشته باشد که حضور در تجمعات خطرناک است و باید از حضور در آن‌ها صرف نظر کند.

او افزود: وزارت بهداشت که امروز همه نهادهای مختلف کشور به تبعیت از دستورالعمل‌های آن عمل می‌کنند مدام تأکید دارد که از هر گونه تجمع پرهیز شود و مدام صحبت از این است که با ورود ویروس جدید انگلیسی این خطر بیشتر احساس می‌شود و حتی مراسم‌های ملی مثل راهپیمایی 22 بهمن با تبعیت از دستورات وزارت بهداشت بسیار محدودتر در شکل و شمایلی متفاوت برگزار می‌شود، اصرار مسئولان جشنواره به برگزاری جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر را نمی‌توانم درک کنم و شاید مسئولان درایتی ندارند و از سینماگران و تماشاگران سینما تعجب می‌کنم که چرا از جشنواره استقبال می‌کنند چرا که اگر استقبالی صورت نگیرد مسئولان قطعاً متوجه اشتباهشان می‌شوند.

این کارگردان در پایان گفت: پیش از برگزاری بخش ملی جشنواره فجر پیشنهاد دادم که وزارت فرهنگ با همکاری صداوسیما و فضای مجازی جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنند و بخشی کوتاه از فیلم‌ها که می‌تواند جذاب باشد در این فضا پخش شود و بعد عوامل تولید اثر در نشست پرسش و پاسخ حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند. حتی این نشست باید به صورت مجازی در حالیکه افراد با فاصله از هم قرار دارند باید برگزار شود. این اقدام هم مردم را در جریان فیلم‌ها قرار می‌داد و هم چراغ سینما روشن می‌شد اما متأسفانه خطرناک‌ترین تصمیم گرفته شد و مسئولان بیش از هر چیز به برگزاری جشنواره و تبلیغات و بیلان کاری خود فکر می‌کردند. من این اصرارهای خطرناک را به حساب دشمنی با اهالی سینما نمی‌گذارم و معتقدم که همه این‌ها ناشی از بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی افراد است.

..........................................................................................................

با قرمز شدن اکثر استان‌های کشور و اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا انتظار می‌رود مدیران درباره برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر تجدیدنظر کنند. به هر حال برگزاری رویدادهایی که منجر به تجمع افراد در یک مکان می‌شود خطر بسیاری دارد و امیدواریم مسئولان جشنواره جهانی در صورت برگزاری این رویداد تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری کرونا اندیشیده باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز