با حضور سردبیر سایت «فردا»؛

«کنکاش»ی بر آخرین اخبار و تحولات برجام

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۱:۴۳:۲۴
کد خبر: ۱۱۷۰۱۳۴
«کنکاش»ی بر آخرین اخبار و تحولات برجام
برنامه «کنکاش» شب گذشته 4 اردیبهشت با حضور یک کارشناس مسایل آمریکا و سردبیر سایت «فردا»، به موضوع آخرین تحولات برجام و مذاکرات ۴+۱ در وین و بررسی سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران درمذاکرات پرداخت.

به گزارش برنا، برنامه «کنکاش» شب گذشته 4 اردیبهشت ماه با حضور سید محمود محمدی کارشناس مسایل آمریکا و مصطفی صادقی سردبیر سایت «فردا»، با اجرای امیر علی عسگری با موضوع تحلیل و بررسی آخرین تحولات برجام و مذاکرات ۴+۱ در وین و بررسی سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران درمذاکرات روی آنتن شبکه جام جم رفت.

لغو تمام تحریم‌ها یکی از سیاست‌های قطعی ایران است

سیدمحمود محمدی کارشناس مسایل آمریکا درباره دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین مطرح کرد: آغاز مذاکرات مجدد درباره برجام با تقاضای آمریکایی‌ها و کشورهای عضو اتحادیه اروپا شکل گرفت. در ابتدا آمریکایی‌ها گمان می‌کردند، می‌توانند به برجام بازگردند اما رهبر انقلاب صراحتا ابلاغ کرد که اگر آمریکایی‌ها احتیاج دارند تا به برجام بازگردند باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را حذف کنند، ما راستی آزمایی کنیم و بعد آن‌ها بازگردند.

وی ادامه داد: از 13 فروردین ماه مذاکرات احیای برجام در وین آغاز شد. در این نشست‌ها چالش جدی وجود دارد که یکی از آن‌ها سیاست قطعی ایران است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند که با آن مخالف هستند. نکته دیگر اینکه آمریکا باید تضمین کند و آن هم این است که ما راستایی آزمایی کنیم. یکی از این موارد راستی آزمایی بازگرداندن پول‌های بلوک شده ایران است.

دشمنی آمریکا با ایران یک دشمنی هویتی است

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به اینکه در نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده درباره تحریم‌ها سخن به میان آمده است، گفت: مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا به هیچ وجه انجام نمی‌شود و ما خواستار لغو کامل تحریم‌ها هستیم.

محمدی درباره ریسک همکاری اقتصادی با ایران توضیح داد: اساسا دشمنی آمریکا با ایران یک دشمنی هویتی است و منحصر در نظام جمهوری اسلامی نیست. آن‌ها با هویت ما مشکل دارند. آمریکا در بحث قدرت نظامی نتوانست مانع ما شود و حال به دنبال انزوای بین‌المللی ایران است و مشروعیت ما را هدف گرفته است.

کلاف تحریم‌هاباز نخواهد شد

وی افزود: کلاف تحریم‌هایی که علیه ما صورت گرفته است، باز نخواهد شد و این تحلیل من است و بعید می‌دانم تحریم‌ها لغو شود. قطعا دشمن تحریم‌ها را رفع نخواهد کرد و اسراییل به دنبال ایجاد مانع برای احیای برجام است. ما باید به سراغ اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم‌ها برویم.

این کارشناس مسایل آمریکا در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها چگونه می‌توانند مذاکرات را به سمت فرسایشی شدن پیش ببرد، اظهار کرد: ما به دنبال لغو همه تحریم‌ها هستیم اما آمریکا باتوجه به اینکه اساسا به دنبال این است که توپ را به زمین ایران بیندازد، بعید می‌دانم مذاکرات به نتیجه برسد. کلاف تحریم‌هایی که آمریکا آن را پیچیده است، موجب فرسایشی شدن تحریم‌ها می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها برجام را نقض نکرده‌اند بلکه از آن خارج شدند، عنوان کرد: لازمه رفع تحریم‌های نفتی، حمل و نقل و...این است که تحریم‌های بانکی ما نیز لغو شود تا بتوانیم پول نفت را به کشور بیاوریم. این یک بخش راستی آزمایی است اما از نظر حقوقی شدنی نیست و عامل اصلی آن اف ای تی اف است. در حقیقت سند امنیت ملی آمریکا اجازه نمی‌دهد ایران را که تهدید برای خودش می‌داند، تحریم‌ها را لغو کند.

مسایل کلان سیاست خارجه به صورت حاکمیتی حل می‌شود

مصطفی صادقی سردبیر سایت «فردا» با اشاره به اینکه افکار عمومی معتقد بودند با آمدن جو بایدن به عنوان رییس جمهور، آمریکا سریعا به برجام باز می‌گردد، تصریح کرد: هرچه قدر زمان گذشت متوجه شدیم که جو بایدن عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد. عده‌ای می‌گفتند جو بایدن منتظر دولت بعدی ایران است در حالی که مسایل کلان سیاست خارجه به صورت حاکمیتی حل می‌شود و این دولت و دولت بعدی به تنهایی تصمیم گیرنده نیستند.

وی درباره توافق نکردن جو بایدن برای بازگشت به برجام اظهار کرد: رییس جمهور آمریکا اعتقادی به فشار حداکثری ندارد چراکه می‌داند این سیاست شکست خورده است. آنچه که جو بایدن و دوستانش به آن اعتقاد دارند این است که فشار حداکثری را به فشار هوشمند تبدیل کنند. در حقیقت قصد دارند تحریم‌ها را زمان دار کنند و برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کنند آن را در فضای مبهمی قرار دهند.

آمریکایی‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات هستند

سردبیر سایت «فردا» تاکید کرد: این هدف‌ها پنهان نیست و آنچه از پشت درب‌های بسته بیرون می‌آید، همین موضوع است که ادامه بحث درباره این مسایل مذاکره را فرسایشی می‌کند و این خط قرمز ماست. البته طرف مقابل هم زمان زیادی ندارد و مجلس یک زمان برای دولت تعیین کرده است که باید تا آن زمان کار انجام شود.

صادقی درباره رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: اینکه مذاکرات در حال انجام است، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها قصد دارند این بن بست را حل کنند اما آن‌ها به دنبال فرسایشی کردن مذاکرات هستند.

توجه به سه نکته مهم

وی در پاسخ به این پرسش که چه قدر می‌توان به آمریکا در دوره جدید مذاکرات اعتماد کرد، تصریح کرد: آن چیزی که تیم مذاکره کننده ایران در وین باید بدان توجه داشته باشد، توجه به سه نکته است. اولین نکته رفع تحریم‌هاست و این خط قرمز جمهوری اسلامی است. دومین نکته ارایه تضمین به جای تعهد و سومین نکته راستی آزمایی توسط ایران در 2 سطح عملیاتی و زمانی است.

سردبیر سایت «فردا» با بیان اینکه شرایط فعلی منافع ملی آمریکا را در خطر قرار داده است، اظهار کرد: داستان ایران و آمریکا در حال تغییر است و باید منتظر دولت بعدی ایران بمانیم.

ابراهیم دین پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقای جنوبی که مهمان اینترنتی این برنامه بود نیز در سخنانی بیان کرد: زمانی که نگاهی به مذاکرات و تحریم‌های جدیدی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که آمریکا نمی‌خواهد ایران با شرکت‌های بین‌المللی تجارت کنند و از این طریق حکومت ایران را منزوی کنند. آمریکا نمی‌خواهد با ایران روابط تجاری داشته باشد و ایران باید درباره این موضوع هوشیار باشد.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز