شیوا خنیاگر در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

به ندرت کاراکتر های منفی ماندگار داریم/اگر نقش منفی سطحی باشد آن را نمی پذیرم/سانسور ها از رشد و پیشرفت جلوگیری می کنند/سریال «ستایش» و «یاور» اصلا شبیه هم نیستند!

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۳۹۰
به ندرت کاراکتر های منفی ماندگار داریم/اگر نقش منفی سطحی باشد آن را نمی پذیرم/سانسور ها از رشد و پیشرفت جلوگیری می کنند/سریال «ستایش» و «یاور» اصلا شبیه هم نیستند!
شیوا خنیاگر بازیگر فیلم هایی چون «بیتابی بیتا»، «یک سطر واقعیت»، «امشب شب مهتابه» است که در کارنامه اش سریال هایی چون «بوی باران»، «اغما»، «راه شب» به چشم می خورد. او در سریال «ستایش» نیز ایفای نقش کرده بود که بعد ها در فضای مجازی اعلام کرد به دلیل درخواست دستمزد معوقه با نوشتن سکانس مرگ او را از ستایش حذف کردند. این بازیگر با خبرگزاری برنا در خصوص کاراکتر های منفی در سینما و تلویزیون گفت و گو کرد که ماحصل آن را در زیر از نظر می گذرانید.

شیوا خنیاگر در پاسخ به این سوال که امروزه کمتر کاراکتری پیدا می شود که بتوان او را کاملا منفی دانست و این کاراکتر ها اکثرا به سمت خاکستری شدن رفته اند آیا این خاکستری بودن دلیل بر پیچیده بودن کاراکتر ها است یا اینکه مخاطب امروزی شخصیت کاملا منفی را نمی پذیرد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: درواقع این امکان وجود دارد که هم به دلیل پیچیده بودن کاراکتر ها باشد و هم اینکه مخاطب شخصیت های کاملا منفی را نپذیرد. اصولا در سینما و تلویزیون هم قهرمان و هم ضد قهرمان وجود دارد اما جامعه آن طور که باید پذیرای تلخی ها نیست و همه شخصیت ها به سمت خاکستری شدن رفته است.

او در این خصوص که آیا امروزه در آثار سینمایی و تلویزیونی شخصیت های منفی ماندگار داریم یا خیر بیان کرد: به نظر من خیر ، شخصیت های ماندگار نداریم و به مرور در دوره های بعد سعی کرده اند که نقش خود را تغییر دهند البته به ندرت می توان کسی را پیدا کرد که به ماندگاری برسد. به عنوان مثال در سریال «امام علی» مرحوم کریم اکبری مبارکه بازیگر نقش ابن ملجم آنقدر در چشم مردم منفی شد که اگر قبل از فوت، به این بزرگوار نقش مثبت تعلق می گرفت مردم پذیرای آن نبودند و گمان می کردند که همان فرد است مگر آنکه مخاطبی آن سریال را ندیده باشد. البته با این که مردم می دانند این نقش ساختگی است و صرفا یک تصویر است اما ارتباط خوبی با آن کاراکتر بر قرار نمی کنند و تقریبا نقش مثبت نیز به این افراد تعلق نمی گیرد.

خنیاگر در پاسخ به این سوال که چه دلیلی دارد شخصیت های منفی بیشتر از نقش های مثبت دیده می شوند تصریح کرد: به این دلیل که قوی تر عمل می کنند چرا که بازی کردن کاراکتر و شخصیت منفی بسیار سخت تر است و بازیگر باید با تمام توان به سوی یک نقش منفی برود.

بازیگر سریال «یاور» دراین باره که چه قدر علاقه مند به نقش های منفی است خاطرنشان کرد: نقش منفی فقط از این لحاظ برای من جذابیت دارد که بتوانم توانایی های بازیگری ام را ارائه دهم در غیر این صورت اگر قرار باشد سطحی و عوامانه باشد خیلی هم علاقه ندارم که ایفاگر نقش منفی باشم.

او در این خصوص که چه دلیلی دارد نویسنده ها فیلمنامه و نقش منفی را خوب از آب در نمیاورند آیا به محدودیت ها بستگی دارد یا خیر اظهار کرد: محدودیت ها هم عاملی است که اثر گذار است درواقع سانسور در همه جای دنیا وجود دارد و بسیاری از مطالبی که قرار است گفته شود آن ها را مجبور می کند تا لقمه را دور سرشان بچرخانند و همین مسئله کار نویسنده را سخت می کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا در جشنواره های داخلی به بازیگر نقش منفی جایزه تعلق نگرفته است گفت: خیر اصلا اینگونه نیست و تا جایی که توانسته اند  به بازیگران نقش منفی جایزه تعلق می گیرد.

خنیاگر در پاسخ به این سوال که این روز ها مشغول چه کاری است و چه اثری در دست دارد تصریح کرد: آخرین اثری که در حال حاضر در دست دارم سریال «یاور» به کارگردانی سعید سلطانی است که اواخر کار به این مجموعه پیوستم و قبل از «یاور» نیز سریال «بوم و بانو» را روی آنتن داشتم که در ماه محرم به پخش رسید.

شیوا خنیاگر در این خصوص که آیا شباهتی بین سریال «یاور» و «ستایش» دیده می شود خاطرنشان کرد: خیر وجه تشابهی ندارد غیر از اینکه کاراکتر داریوش ارجمند که یک کاراکتر مرد سالار است و در سریال ستایش نیز همینگونه بوده است این اشتباه تفهیمی را ایجاد می کند اما در واقع داستان هر دو سریال بسیار متفاوت از همدیگر هستند به طور کل چون داریوش ارجمند در دو سریال محوریت داشته و در راس محوریت قرار دارند باعث اشتباه می شود.

او در پایان و در  پاسخ به این سوال که چه دلیلی باعث شد که در سریال «یاور» ایفای نقش کنید آیا فیلمنامه و داستان از جذابیت بالایی برخوردار بود یا دلایل دیگری داشت که این نقش را پذیرفتید اظهار کرد: اصولا کارهایی که توسط آقای آرمان زرین کوب ساخته می شود را قبول دارم و می پسندم برای اینکه تمامی عوامل موفق بوده اند و در کنار این ها آقای پرویز فلاحی پور نیز بسیار بازیگر قدری هستند و من این بازیگر را موفقی می دانم چرا که من آقای فلاحی پور را از سریال «شب دهم» می شناسم. به هرحال بازیگر مقابل انگیزه خیلی خوبی است به این دلیل که این امکان وجود دارد که از تجربیات طرف مقابل استفاده  و به دانش خود اضافه کنیم. 

 

 

نظر شما
پرونده ویژه