گزارش ؛

این روز ها همه مجری می شوند شما چطور؟/آسیب شناسی بیکاری مجریان و سپردن سکان اجرا به دیگران!

۱۴۰۰/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۸۲۲
این روز ها همه مجری می شوند شما چطور؟/آسیب شناسی بیکاری مجریان و سپردن سکان اجرا به دیگران!
کار اجرا که یکی از پر طرفدار ترین و وسوسه کننده ترین حرفه های هنری محسوب می شود بر خلاف ظاهر شیک و به ظاهر ساده اش با چالش ها و بالا و پایینی های بسیاری همراه است.

اگر میزان تولیدات رسانه را با تعداد مجریان فعال مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که بخش اعظمی از مجریان تلویزیون مشغول به کار نیستند و درواقع تعداد پایین تولیدات کفاف حضور همه مجریان دارای مجوز را با تلویزیون نمی دهد با این وصف این روز ها شاهد این هستیم که اسپانسر ها و تهیه کنندگان داخل و خارج سازمان ترجیح می دهند سکان اجرای آثارشان را به سلبریتی های رشته های مختلف از خواننده و بازیگر گرفته تا روحانی و ورزشکار بسپارند و بدیهی است که این افراد اگرچه در حرفه خود می توانند ستاره باشند اما الفبای اجرا را نمی شناسند و تنها وجوه دیگر آنها از جمله معروفیت و محبوبیت مد نظر صاحبان برنامه است در گفت و گو با چند خواننده، مجری و.... این موضوع رسانه ای را آسیب شناسی کردیم که بخش اول آن در قالب گزارش هفته در ذیل از نظرتان می گذرد. پرواز همای و حسین رفیعی از دو زاویه متفاوت موضوع فوق را با برنا بررسی کردند.

حسین رفیعی: «شومن» بهترین نام برای مجریان تازه وارد/سلبریتی هایی که مجری شده اند در نابلدی به سر نمی برند!/مجریان قدیمی تلویزیون را دور نیاندازید!

حسین رفیعی بازیگر و مجری که در آثاری چون «او مثبت» ، «دانی و من» ، «ساعت خوش» ، «شبکه سه و نیم» و «دست به نقد» و... فعالیت کرده است. 

حسین رفیعی درباره چند و چون کار مجری گری و اینکه آیا ورود افراد سلبریتی از جمله خواننده، فوتبالیست و ورزشکار به حوزه اجرا درست است یا غلط به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: به عنوان فردی که بازیگر بوده ام و بعد به سراغ مجری گری آمده ام و سال ها ست در این حرفه ماندگار شده ام می خواهم بگویم اعتقادم بر این است که در مقوله هنر های نمایشی هر فردی که استعداد دارد و  فکر می کند که توانایی دارد و می تواند مخاطبان را پای برنامه هایش بنشاند هیچ موردی ندارد که وارد این حوزه شود کما اینکه در همه دنیا همین است و افرادی که به واسطه شغل و هنر خود مطرح می شوند و طرفدارانی پیدا می کنند طبیعی است که برنامه ساز خواهان این است برای چرخاندن برنامه از کسی استفاده کند که طرفداران زیادی دارد.

او ادامه داد: رسانه ملی در همه جای دنیا برای آحاد مردم است. ممکن است فردی  که در جنوبی ترین بخش ایران یا مرزی ترین نقشه دنیا حضور دارد به لحاظ امکاناتی دسترسی به سینما نداشته باشد اما قطعا تلویزیون و رادیو را گوش می دهد.  اینکه یک مدیر ، تهیه کنند یا سردبیری فکر می کند که فردی در فضای مجازی خیلی بیننده و دنبال کننده دارد و شاید در رسانه ملی هم بتواند به توفیق برسد و می خواهد محک بزند هیچ اشکالی ندارد اما باید دید آیا در موقعیت هم این اتفاق می افتد یا خیر؟

متاسفانه نظرسنجی ها فقط معطوف به تهران می شود و یادمان می رود که ایران تهران نیست و تهران هم از یک محله خاص به بالا نیست. به نظر من اصلا درست نیست که نظرسنجی در تعداد نفرات معدود انجام می شود و همان تعداد را تعمیم به ارقام بیشتر می دهند. به هر حال من هیچ منعی در این قضیه نمی بینم کما اینکه بسیاری از دوستان چه بازیگر، خواننده و فوتبالیست مشغول کار اجرا هستند تا کنون آنقدر نا بلدانه این کار را انجام نداده اند البته نمی توان نام مجری روی این افراد گذاشت و بهتر است بگوییم بیشتر شومن یا گرداننده برنامه هستند.

رفیعی در ادامه بیان کرد: راستش کمی دردناک است افرادی که از اول مسیر به کار مجری گری پرداخته اند اکنون برخی افراد به جامعه تحمیل می کنند که این افراد دیگر برای مردم و مخاطب جذاب نیستند پس باید به سراغ افرادی رفت که مردم آن ها را بپسندند. امروزه در فضای مجازی افرادی وجود دارند که من به عنوان پدر فکر می کنم به لحاظ اخلاقی، رفتاری و نوع تفکر نوعی تهدید برای کودکان من محسوب می شوند اما متاسفانه بی شمار در این نوع فضا ها دنبال کننده دارند که اگر به همین شکل ادامه دهیم آن ها هم کم کم به اجرا روی می آورند.

اگر باید و نباید ها در حرفه اجرا رعایت شود و قانون ها برای همه یکسان باشد هیچ اشکالی نخواهد داشت که افراد به این حرفه روی بیاورند.

او در این خصوص که با توجه به تخصصی بودن اجرا آیا هنرمندانی که در شاخه های دیگر به راحتی وارد عرصه مجری گری می شوند چقدر امکان دارد موفق باشند بیان کرد: قطعا موفق می شوند به هر حال کار نیکو کردن از پر کردن است . زمانی که وارد یک برنامه می شوید تجربه کسب خواهید کرد و به مرور اشتباهات کمرنگ تر می شود و به نوعی آموزش می بینید.

بحث اجرا به شدت جذاب است اما مانند خط مقدم می ماند و باید خیلی حواس جمع جلو رفت چرا که ممکن است با یک اشتباه کوچک وایرال شوند.

پرواز همای: همه سلبریتی هایی که مجری شده اند ماندگار نیستند/امروزه همه به سراغ کار اجرا می روند/من هیچ وقت مجری نخواهم شد!

پرواز همای در خصوص این سوال که مجری گری و خوانندگی در حیطه هنر هستند اما در فضای کاملا متفاوتی قرار دارند چه چیزی سبب می شود که خواننده تصمیم می گیرد که تغییر مسیر دهد آیا دشواری های حوزه موسیقی  است یا اینکه مجری گری از خوانندگی جذاب تر است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: خیر، هیچ ربطی ندارد ممکن است از خواننده ای بابت مخاطبان و طرفدارانی که دارد درخواست کرده اند که در برنامه ای به عنوان مجری حضور داشته باشد. درواقع یک خواننده روی استیج بوده است و استیج گردانی را بلد است و در همین راستا حتما وقتی  توانایی خوب خواندن را دارد پس  می تواند در حرفه مجری گری موفق عمل کند اما قرار نیست که برای همیشه مجری شود گاهی و خیلی کم پیش می آید که در انواع برنامه ها از این هنرمندان استفاده کنند.

او در این باره که آیا علاقه مند هستید به این حوزه ورود کنید بیان کرد: خیر، من به این حوزه ورود نمی کنم ولی شغل بدی نیست.

پرواز همای در پایان و در این خصوص که این افراد تا کنون موفق عمل کرده اند یا خیر اظهار کرد: اصولا امروزه همه به سمت مجری گری روی می آورند و همان افرادی که از اول مجری بوده اند نیز چون کار مشخصی نداشته اند به این شغل روی آورده اند به همین دلیل نباید زیاد این مسئله را جدی گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز