معرفی فیلم؛

«مزد ترس» شاهکار ضدآمریکایی سینمای فرانسه در دهه ۱۹۵۰

۱۴۰۰/۰۲/۱۷ - ۰۳:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۵۹۳
«مزد ترس» شاهکار ضدآمریکایی سینمای فرانسه در دهه ۱۹۵۰
«مزد ترس» فیلمی فرانسوی-ایتالیایی به کارگردانی آنری-ژرژ کلوزو با بازی ایو مونتان محصول سال ۱۹۵۳ است. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشتهٔ ژرژ آرنو نویسندهٔ فرانسوی ساخته شده‌ است.

به گزارش برنا، «مزد ترس» یکی از آثار مطرح فرانسه در دهه 1950 است که یک استثنا هم در تاریخ سینما به حساب می‌آید و از معدود فیلم‌هایی است که هم در جشنواره فیلم کن و هم در جشنواره فیلم برلین توانسته جایزه‌ای اصلی از آن خود کند.

«مزد ترس» در سال 1953 علاوه بر نخل طلای جشنواره فیلم کن توانست خرس طلایی جشنواره برلین را نیز دریافت کند و در همان سال منتقدان بسیاری این فیلم را یک شاهکار دانستند. فیلمی که از کلیشه‌های رایج زمان خود فاصله گرفت و داستانی منحصر به خود را تعریف کرد. اثری که بسیاری از منتقدان جهان آن را اثری کاملاً ضد آمریکایی می‌دانستند. این فیلم حتی جایزه بهترین فیلم آکادمی بفتا را هم از آن خود کرده است.

راجر ایبرت منتقد مطرح آمریکایی در نقدی بر «مزد ترس» که امتیاز کامل 100 را به آن داده نوشته است:

"نکته‌ای که «مزد ترس» را از آثار مشابه خود به عنوان فیلمی از اوایل دهه 1950 جدا می‌کند نداشتن پایان خوش است چرا که استودیوهای فیلمسازی هالیوود اجازه نمی‌دهند در آثار هیجان‌انگیز هالیوودی تراژدی خلق شود اما «مزد ترس» آزادانه سرنوشت شخصیت‌هایش را رقم زده و اگر همه شخصیت‌های فیلم نمی‌میرند دلیلش به این موضوع مربوط می‌شود که فیلم کلوزو بیش از حد تصور ما کنایه‌آمیز است."

خلاصه داستان:

 ماریو » ( مونتان ) ، « ژو » ( وانل ) ، « لوییجی » ( لولی ) و « بیمبا » ( وان آیک ) ، در ازای مقدار زیادی پول و برای خاموش کردن آتش‌سوزی یک چاه نفت در یکی از دهکده‌ های فقیرنشین امریکای مرکزی ، دو کامیون حامل نیتروگلیسیرین را در جاده‌ای طولانی و خطرناک حمل می ‌کنند ...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز