محمد فنایی:

اشتباهات داوری عجیب، اما غیر عمدی/ فوتبال ما ترمز بریده است

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۶:۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۱۸۴۵۹۵
اشتباهات داوری عجیب، اما غیر عمدی/ فوتبال ما ترمز بریده است
فنایی به بررسی نحوه‌ داوری در فوتبال کشور و حواشی ایجاد شده ناشی از خطای داوران در بازی‌های اخیر پرداخت.

به گزارش برنا؛ «محمد فنایی» پیشکسوت و کارشناس داوری در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که پنجم خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره نحوه داوری دو بازی آخر، سابقه خوب داوری در فوتبال کشور و نارضایتی حال حاضر از نحوه داوری، گفت: فدراسیون نوپاست و رئیس کمیته داوران آن تعیین شده، دپارتمان تغییرات می‌کند، در طول یک یا دو سال تغییرات در کمیته داوران رخ می‌دهد و این‌ها باعث سردرگمی خود داوران شده است. شرایط طوری‌ست که حتی چیدمان درستی در تیم داوری اتفاق نمی‌افتد.

فنایی درباره اتفاقات بازی صنعت نفت آبادان و استقلال اینطور شرح داد: واقعا عمد و قرضی در کار نیست. داوری اشتباهات فاحشی داشت.  صحنه‌های عجیب این بازی، نتیجه داوری مبتدی، خصوصا کمک داوران بود. گل مهدی قائدی در این بازی قطعا درست بود و خطای پنالتی روی این بازیکن رخ داد.

وی در پاسخ به برگشت رأی داور در کارت دادن توضیح داد: اگر تشخیص داور به این باشد که در نتیجه این خطا کارت بدهد و پنالتی بگیرد، دیگر رأی قابل برگشت نیست و این نظر شخص داور است. ما VAR  نداریم که اشتباهات داوری چک شود. برخی اشتباهات اما فنی است. مثلا داور روی بازیکنی خطا می‌گیرد در صورتی دوست او خطا را مرتکب شده. اینجا کمیته انظباطی یا خود داور چک کرده و رأی تغییر می‌کند.

فنایی داور با سابقه کشورمان درباره این سوال که چرا اوضاع داوری مثل زمان خودشان نیست و این همه فاجعه داوری داریم، بیان داشت: نمی‌دانم داور چرا نباید تمرکز لازم را روی داوری خود داشته باشند؟! استادیوم‌ها که خالی‌ست و فشارهای آنچنانی وجود ندارد. در ساده‌‌ترین تصمیمات خطا رخ می‌دهد و آفسایدی که نیست را می‌گیرند. گل مهدی عبدی در مقابل ذوب‌آهن که پذیرفته نشد، گل درستی بود. به خاطر این اشتباهات نه تنها تیم‌های بزرگ که تیم های کوچک هم متضرر می‌شوند.

وی اینطور ادامه داد: در بازی پیکان و سایپا، پنج تعویض بازی، شش تعویض می‌شود و بعد گفته می‌شود در تیم‌های بزرگ دنیا هم این اتفاق افتاده. در صورتی که تیم‌های بزرگ دنیا در آلمان و ایتالیا و انگلیس که فوتبال‌شان در صدر جهان است، مسئولیت بر عهده سرپرست تیم است و حتی تعویض‌ها را آن‌ها انجام می‌دهند.  وقتی شماره تعویضی که اعلام می‌کنند در لیست حضور دارد؛ اگر اشتباهی شود، باید پاسخ‌گو باشند. در اینجا برای اعلام نتیجه ۰_۳ پشتوانه‌ای در قوانین داروی پیدا نکردند. این رأی، تیم‌های رده پایین را متضرر کرده و برای فدراسیون فوتبال دردسرساز شده است. حتی گفته می‌شود در این رأی نفوذهایی شده است.

فنایی همچنین در خصوص صدور رأی ۰_۳ برای بازی پیکان و سایپا افزود: من با ۵۰ سال سابقه حضور در خانواده داوری، این رأی را منطقی نمی‌دانم. قانون و برد بین‌المللی بر مبانی منطق تغییر می‌کند. «جانی اینفاتیتو»  و «آرسن ونگر»  با سابقه فعالیت در فیفا، می‌گویند حضور یک دست و پا در آفساید اصلا معنی ندارد. البته شاید تغییراتی در آفساید رخ دهد، اما با برد بین‌المللی. ما در ایران باید تلاش کنیم شادابی فوتبال بر مبانی منطقش رعایت شود.

وی در خصوص حواشی بازی‌های اخیر گفت: فوتبال ما مریض است. این همه درگیری و رفت وآمد تیم‌ها و بمب‌گذاری ماشین چرا باید اتفاق بیفتد؟! اگر بلایی سر کسی بیاید چه کسی پاسخ‌گوست. گویی فوتبال ما ترمز بریده است. با وجود ارادتی که به «شهاب‌الدین عزیزی خادم» دارم، اما حرف‌های او در رسانه ملی کلیشه‌ای است. اگر به گفته او فوتبال برای همه است؛ پس از روی منطق آن را به همه بدهید. نه اینکه عده‌ای متضرر شوند.

فنایی در پاسخ به سوال پایانی که در فضای مجازی داوران را متهم به رنگی بودن می‌کنند، این‌گونه گفت:  من عقیده دارم داوران ما سلامت هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اما این اشتباهات داوری صعبی‌ و ناتوانی داوران در تصمیمات‌شان است؛ نه اینکه عمدی در کار باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز