با پخش برنامه‌های جدید؛

رادیو فرهنگ تدارک تابستانی دید/ از «کتابگردی» تا «شب هایی برای موسیقی»

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۸:۵۳:۵۲
کد خبر: ۱۱۹۹۱۹۳
رادیو فرهنگ تدارک تابستانی دید/ از «کتابگردی» تا «شب هایی برای موسیقی»
علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ بیان اینکه این شبکه برای همه مخاطبان با سلیقه‌های گوناگون برنامه‌هایی را تدارک دیده است، به جزئیاتی از برنامه‌های رادیو فرهنگ اشاره کرد و از پخش برنامه‌های ادبی، تاریخی ،هنری و موسیقی با نگاه به فرهنگ و‌هنر مردم،کتاب و مروری بر بازی‌های سنتی در ایام تابستان خبر داد.

به گزارش برنا؛ علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ بیان اینکه این شبکه برای همه مخاطبان با سلیقه‌های گوناگون برنامه‌هایی را تدارک دیده است، به جزئیاتی از برنامه‌های رادیو فرهنگ اشاره کرد و از پخش برنامه‌های ادبی، تاریخی ،هنری و موسیقی  با نگاه به فرهنگ و‌هنر مردم،کتاب و  مروری بر بازی‌های سنتی در ایام تابستان خبر داد.

وی با اشاره به برنامه صبحگاهی رادیو فرهنگ گفت: برنامه «صبح به وقت فرهنگ» که کاری از گروه جامعه این شبکه است، هر روز ساعت ۶ صبح اطلاع‌رسانی در حوزه برنامه‌های مرتبط با فصل تابستان و اوقات فراغت را انجام می‌دهد؛ ضمن اینکه از رویدادها و اخبار مهم فرهنگی در این برنامه اطلاع رسانی می شود .

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ با اشاره به تدارک ویژه برنامه‌هایی تازه برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان گفت: برای این ایام، فصل جدید برنامه‌های شاخص را با رویکرد تفریحی و ایجاد فضایی شاد و با طراوت و بر پایه آگاهی بخشی طراحی کرده ایم؛ «کتابگردی»، «کتابستان»، «از واژه تا صدا»، «قند و فرزند»دو «مشاعره حریرسخن » پویش ملی کتاب ،صدای دانایی عناوین برنامه‌هایی است که در تابستان ۱۴۰۰ با ساختاری نو و بخش‌هایی تازه با محوریت مسابقه به روی آنتن رادیو فرهنگ می‌روند.

وی ادامه داد :برنامه حریر سخن به تهیه کنندگی هادی موسوی نژاد و با اجرای دکتر اسماعیل آذر روز های دوشنبه و پنج شنبه ها ساعت ۱۱:۳۰ به مدت ۳۰دقیقه، مشاعره رادیویی در پاسداشت زبان فارسی است که با حضور دانش آموزان و دانشجویان علاقه مند به شعر و ادبیات فارسی، با رویکرد درست خوانی و تقویت حافظه شفاهی و ادبی مخاطبان پخش می شود.

حبیبی یکی از رسالت های رادیو فرهنگ را معرفی فرهنگ‌و‌آداب و‌رسوم اقوام ایرانی عنوان کرد و به برنامه هایی که در این زمینه از این شبکه رادیویی پخش میشود اشاره کرد وگفت:همچنین باتوجه به اهمیت آشنایی مخاطبان با فرهنگ عامه و خرده فرهنگ ها و‌رسوم اقوام در مجله رادیویی هفت کوچه باحضور فرهنگیاران کشور از جمله ، دکتر محمدجعفر قنواتی، دکتر محمد اکرامی فرد، دکتر آنی زاده ، دکتر قنبری عدیوی ساعت ۹صبح شنبه و دوشنبه به مدت ۹۰ دقیقه و پنج شنبه و جمعه ۱۵۰ دقیقه بر روی آنتن می رود این برنامه  مجله نمایشی با موضوع بررسی فرهنگ مردم و اقوام ایران از جمله: چیستان ها، زبانزدها، تمثیل ها، حکایت ها، امثال و حکم و ... با حضور هنرمندان و پیشکسوتان رادیو از جمله منوچهر آذری،عباس محبی ،علیرضا تابان ، ایزد کاویانی،حسین احمدیو با اجرای خانم سکینه ارجمندی  در قالب یک برنامه تعاملی با مخاطبان سراسر کشور و بهره مندی از گنجینه ارزشمند فرهنگ یاران و پژوهشگران فرهنگ عامه است .

بیست سال با نیستان و شب های موسیقی

مدیر رادیو فرهنگ تدارک تابستان برنامه نیستان ویژه شب های موسیقی را یکی دیگر از برنامه های تابستانی عنوان کرد و افزود : نیستان به تهیه کنندگی وحید رستگاری و همراهی یلدا  احتشامی به عنوان دستیار تهیه کننده ،خانم فرنوش تدین و ندا رادمهر مستند سازان و گزارشگران  ،کارشناسی دکتر محمدعلی مرآتی، رضا مهدوی، کیوان ساکت و .... شنبه تا پنج شنبه ساعت ۲۲ به مدت ۶۰ دقیقه پخش این مجله موسیقایی با رویکرد حمایت از موسیقی اصیل ایرانی و معرفی هنرمندان عرصه موسیقی سنتی و نواحی ایران در سطح ایران و جهان، ارتقاء سطح آگاهی مخاطبان به اصول و مبانی موسیقی فاخر ایران است که با اجرای سرکار خانم فاطمه رکنی و لیدا وحیدی تولید می شود.

وی افزود :هفت اقلیم به همت گروه کتاب با تهیه کنندگی الهه بیات، و رویا ولی زاده و با همراهی دکتر ایوب دهقان کار (،مدیر خانه کتاب و ادبیات اغیران ،مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی  ، حامد صلاحی(دبیر خبرگزاری ایبنا) ، محمدرسول تبیک، شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۹ به مدت ۹۰ دقیقه با موضوع کتاب و کتاب خوانی ، بررسی مطبوعات کشور و هنرهای ایرانی اسلامی، در آینه ی کتاب و نشریات، گفت و گو با هنرمندان و نویسندگان و مولفان آثار و مروری بر رویدادهای فرهنگی و هنری ایران و جهان پخش می شود . مجله رادیویی سرزمین من بر نامه ای از گروه تاریخ و اندیشه نیز به تهیه کنندگی امیررضا راز شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۲:۴۵ به مدت ۷۵ دقیقه به بازخوانی تاریخ و تمدن ایران اسلامی، بررسی مسائل تاریخی ایران با همکاری اندیشکده ها و پژوهشکده ها و دانشگاه های کشور، دانش افزایی مخاطبان نسبت به مناسبت ها و موضوعات مهم تاریخ ایران و جهان اختصاص دارد .

حبیبی در توضیح برنامه های گروه ادب و‌هنر تصریح کرد :ققنوس  با کارشناسی مرتضی امیری اسفندقه، دکتر اسماعیل آذر، دکتر رضا اسماعیلی، دکتر حسن ذوالفقاری، دکتر هادی سعیدی کیاسری نیر  شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۷ به مدت ۶۰ دقیقه ،مجله تخصصی شعر و ادبیات فارسی است که به  جریان سازی در حوزه شعر معاصر و رویدادهای ادبی، گفتمان سازی شعر و ادبیات انقلاب ، پاسداشت و گسترش زبان و ادب فارسی، بنیاد بین المللی سعدی و رایزن های فرهنگی در کشورها می پردازد و برنامه گفتگو محور بوطیقا برنامه ای ترکیبی با رویکرد نقد مباحث ادبی-هنری (نقد پایان نامه ها، نقد سینما و فیلم نامه ها، نقد جریان ها و مکتب های ادبی، نقد رمان و داستان، نقد مطبوعات و سواد رسانه)نیز  شنبه تا چهارشنبه ۱۶:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه‌پخش  می شود .

 پویش ملی صدای کتاب ، صدای دانایی

این پویش ملی با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ،دانش آموزان و دانشجویان کشور با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران ، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سازمان های مردم نهاد در عرصه ترویج و توسعه کتابخوانی و روستاها ،عشایر در ستاد کتاب برای دوره 3 ماهه تابستان طراحی شده است . در این پویش مخاطبان تجربیات و خاطره های شنیدنی و جذاب خود را در خصوص معرفی و مطالعه کتاب یا کتابهایی که خوانده اند بیان می کند.

باز پخش برنامه موسیقی محور گلهای ایرانی :

برنامه گلهای ایرانی که یکی از برنامه های شنیدنی و جذاب در حوزه موسیقی اصیل و دستگاهی ایران است از جمله برنامه های دارای خاطره تاریخی و شفاهی دوستداران موسیقی ایران است.این برنامه برای دوره سه ماهه تابستان در جدول پخش شبکه فرهنگ لحاظ شده که هر روز از ساعت 14:30 تا 15 پخش می شود.در برنامه گلها اغلب خوانندگان و آهنگ سازان بزرگ موسیقی ایران حضور داشته اند.با توجه به موافقت معاون محترم صدا و پی گیری شبکه فرهنگ مقرر شد تا برنامه های جدیدی از گلهای ایرانی را با خوانندگان و نوازندگان معاصر ایران تولید و پخش نماید.

علیرضا حبیبی همچنین بیان کرد : علاوه بر این بر نامه باکاروان‌شعر  و‌موسیقی و چهارباغ ، پخش موسیقی‌های متنوع در فواصل برنامه‌ها در دستور کار شبکه رادیویی فرهنگ  در فصل تابستان قرار دارد؛ برای دهه ولایت همچنین دهه اول و دوم ماه محرم برنامه های ویژه ای برنامه ریزی شده که پس از نهایی شدن اعلام می شود.

رادیو فرهنگ را روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و‌موج ای ام‌ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز