همراه با دکتر حسین الهی قمشه ای در رادیو فرهنگ‌؛

گذری بر حقایق و دقایق داستان «حضرت یوسف ( ع)» در شب های فرهنگ

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۹:۲۴:۰۴
کد خبر: ۱۱۹۹۲۰۷
گذری بر حقایق و دقایق  داستان «حضرت یوسف ( ع)» در شب های فرهنگ
دکتر حسین الهی قمشه ای در برنامه «شب‌های فرهنگ» دوشنبه ۷ تیرماه، به بیان حقایق و دقایق داستان حضرت یوسف در قرآن و با نگاهی به ابیاتی از مثنوی معنوی می پردازد.

به گزارش برنا؛ در برنامه «شب‌های فرهنگ» دوشنبه ۷ تیرماه دکتر حسین الهی قمشه ای؛ به موضوع حقایقی از  داستان حضرت یوسف در قرآن و مثنوی معنوی اشاره می کند .

مثنوی مولوی مشحون از آیات قرآنی است که از منظر عارفانه و تأویلی به آن پرداخته شده است. یکی از داستان های قرآنی در آن مربوط به زندگی و سیر و سلوک حضرت یوسف (ع) است. یوسف (ع) در مثنوی رمز جمال و تام، مرآت حق و نماد انسان سالکی است که مراحل سلوک را پشت سر گذاشته تا به مرحله ی نبوت و اتصال تام به حضرت حق نائل شود و در این برنامه نیز الهی قمشه ای  به شیوه ی توصیفی-تحلیلی به جایگاه حضرت یوسف (ع) در مثنوی و نگاه مولانا به آن حضرت می پردازد.

 گفتنی است ، مولانا به این داستان نگاهی عارفانه داشته و بر این باور است که سیر حضرت یوسف از چاه جسم شروع می شود و به واسطه ی عنایت حق و با ریسمان لطف الهی از متعلقات جسمانی بیرون می آید. زلیخا نماد دنیای پرنقش و نگار است که یوسف (ع) با صبر و حیرتی آگاهانه و فعال از دنیا به آخرت و از صورت به معنا راه می یابد و از ماسوای حق منقطع می گردد و به سوی مصر کمال و عشق الهی قدم می نهد. خواب آن حضرت آغاز وحی و اتصال به عالم مثال و نور است و تعبیر خواب زندانیان عبور از عالم ملک به ملکوت و کشف مثالی یوسف (ع) است.

برنامه «شب‌های فرهنگ» را به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌، ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز