یک فعال فضای مجازی در حوزه عفاف و حجاب در برنامه "چراغ "مطرح کرد:

دین اسلام برای فعالیت های اجتماعی بانوان برنامه دارد

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۵:۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۳۶۲۰
دین اسلام برای فعالیت های اجتماعی بانوان برنامه دارد
یک فعال فضای مجازی در حوزه پژوهش، تبلیغ و ترویج عفاف، حجاب و مسائل زنان در برنامه" چراغ "شبکه پنج عنوان کرد: رویکرد اسلام به جایگاه زن بر محور کرامت فردی و اجتماعی بانوان است و برای فعالیتهای اجتماعی زن، برنامه دارد؛ یعنی نه تنها به فعالیت اجتماعی زنان اصالت و رسمیت می دهد بلکه برای آن برنامه و تعریف دارد.

به گزارش برنا؛  برنامه «چراغ» این هفته میزبان «فاطمه داداشی» فعال فضای مجازی در حوزه پژوهش، تبلیغ و ترویج عفاف، حجاب و مسائل زنان بود.

وی با اشاره به نگاه همه جانبه مکتب اسلام در همه مسائل به ویژه در حوزه زنان مطرح کرد: رویکرد اسلام به جایگاه زن بر محور کرامت فردی و اجتماعی زنان هست . اگر کسی بگوید زن فقط باید درون خانه باشد و صرفا به امر همسری و مادری بپردازد و فعالیت دیگری نداشته باشد، این یک نگاه تک بُعدی است و خلاف نظر اسلام است. اسلام زن را همه جانبه می نگرد؛ زن بماهو زن، دارای نقش مادری و همسری است ولی به لحاظ بُعد انسانی، ابعاد اجتماعی دارد و اسلام برای فعالیتهای اجتماعی زن، برنامه دارد؛ یعنی نه تنها به فعالیت اجتماعی زنان اصالت و رسمیت می دهد بلکه برای آن  برنامه و تعریف دارد.  

وی خاطر نشان کرد: اگر ما تاریخ را بنگریم، در سیره پیامبر (ص) و ائمه معصوم (علیهم السلام) چنین نیست که زن الّا و لابُد در خانه بماند.

داداشی در بخش دیگری از گفتگو و در پاسخ به سوال مجری برنامه، با اتکای به کلام بزرگان از جمله رهبر حکیم انقلاب و فقهای دین و مبانی اسلام گفت: اگر بخواهیم فعالیتهای اجتماعی زنان را سطح بندی کنیم، نازلترین سطح – یعنی سطحی که حداقل حضور اجتماعی زنان مطرح است- بحث اشتغال و درآمدزایی است، البته اسلام این را از دوش زنان برداشته است که این به معنای منع حضور اجتماعی زنان نیست، بلکه خطوط کلی مثل پوشش و رعایت حریم ها و اخلاقیات و رفتارها مطرح هست. سطح دیگر حضور اجتماعی زنان، فعالیت های استعدادی آنهاست؛ هر انسانی از آن جهت که انسان هست علایقی دارد و حق دارد این استعداد ها را بروز دهد که ممکن است مستلزم حضور زن در اجتماع هم باشد و این حق طبیعی زن است. اعم از اینکه این استعداد در زمینه تحصیل علم یا فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد و به فرمایش رهبر حکیم انقلاب اگر کسی بخواهد مانع بروز این بخش از استعدادهای زنان شود این ظلم به زن هست.

این پژوهشگر حوزه زنان یادآور شد: وقتی از حق صحبت می شود در مقابلش تکلیفی هم هست. این وظیفه جامعه اسلامی است که بستری را برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان برای بروز استعدادها و توانمندی های زنان فراهم کند که از جمله آنها شرایط روانی و آسایش و رفاه اجتماعی برای حضور در جامعه است. این حضور زنان، مسئولیت محور هست یعنی در جامعه ای که زندگی می کنند  وظایفی هم نسبت به آن جامعه و دیگر افراد جامعه دارند. بعبارتی جامعه اسلامی بر نوع زن به عنوان یک انسان – صرف نظر از اینکه زن هست- حقی دارد، یک وظیفه و مسئولیتی نسبت به آن جامعه دارد که آن مسئولیتِ رشد و اصلاح جامعه است.

داداشی تصریح کرد: هر چند نوع حضور افراد در جامعه مستلزم آموزش و تربیت افراد هست اما این کافی نیست و باید ضوابط و حد و حدودی هم برای نوع حضور افراد تعیین شود از جمله در مساله پوشش تا به کمک آن بحث آموزش و فرهنگ سازی بیاید. برای رعایت ارزشهای اجتماعی و اخلاقی باید ضوابط و قوانینی باشد تا حد و حدود رعایت شود در همه جای دنیا هم این امر هست و نمی توان گفت در این حوزه آزادی اختیاری وجود دارد. تعیین حد و حدود هم بر اساس ارزش ها و اعتقادات هر جامعه ای متغیر هست اما اصل قانون یک امر ثابت در همه جای دنیاست. باید توجه داشت که قانون در نوع پوشش دخالتی نداد – غیر از پوشش های خاص و زننده و... – بلکه در تعیین حد و حدود دخالت می کند. هر مساله ای که بروز و ظهورش در جامعه هست و روی حریم دیگر افراد جامعه تاثیر می گذارد، یک امر اجتماعی محسوب می شود نه شخصی و باید برای آن حد و حدودی تعیین شود، پوشش هم یکی از این امور هست.

این کارشناس فرهنگی در بخشی از سخنانش اشاره کرد که حجاب وسیله ای است برای رسیدن به توانایی ها و استعدادهای زنان. رعایت پوشش و عفاف بستری را فراهم می کند که در جامعه نگاه ها متوجه جسمانیت و جذابیت های ظاهری زن نشود بلکه افکار، اندیشه ها و خلاقیت های زن دیده شود. وقتی پوشش حذف شود، دیگر رقابت ها بر سر استعدادها و توانمندی ها نیست بلکه بر سر جسمانیت است که رقابتی نابرابر و به ضرر زنان است. کمترین آسیب هم سلب امنیت روانی و اجتماعی از همه افراد جامعه است. ایشان با تجربه ای که در این یک دهه از فعالیت خویش در حوزه مسائل زنان داشتند به نتایج و آثار سوء عدم رعایت عفاف و حجاب در جامعه که دامنگیر خانواده ها و فروپاشی نظام خانواده ها می شود اشاره و مصادیقی را بیان کردند و کمترین آسیب عدم رعایت حریم ها اعم از پوشش و تعامل با غیرمحارم را سلب آرامش و امنیت روانی و فکری افراد بیان کردند که خود افراد جامعه هم به آن اذعان دارند.

برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت 21 از شبکه پنج سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک نظرسنجی و یک موضوع را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز