سعید ابوطالب:

کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری باید VOD و شهرک سینمایی داشته باشد / کانون رقیب تلویزیون و VODها نیست

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۴:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۸۱۸
کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری باید VOD و شهرک سینمایی داشته باشد / کانون رقیب تلویزیون و VODها نیست
سعید ابوطالب با اشاره به لزوم تشکیل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری تأکید کرد که این کانون باید VOD و شهرک سینمایی داشته باشد که برای این مهم تا امروز اقدامات ابتدایی صورت گرفته است.

سعید ابوطالب تهیه‌کننده تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و از اعضای کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره تأسیس این کانون گفت: ایده اینکه برای تهیه‌کنندگان غیر سینمایی کانونی تشکیل شود قبلاً هم مطرح بوده و حتی برخی از دوستان تهیه‌کننده فعالیت‌هایی داشته‌اند و مجامعی به ثبت رسانده بودند اما موضوع مورد نظر این دوستان در حد موضوعات خردی مثل بیمه و مالیات محدود میشده اما این بار با تأسیس کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری قرار بر این شد با توجه به اهمیت سمت تهیه‌کنندگی در این عرصه و پر رنگ‌تر شدن تولیدات خارج از مدیوم سینما که در همه جای دنیا رخ داده و سینما کم‌کم جای خود را به پلتفرم‌ها می‌دهد تصمیم به تشکیل کانونی با اهدافی بزرگ‌تر گرفتیم.

ابوطالب خاطرنشان کرد: امروز آثار بسیاری در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند که نه می‌توان آن‌ها را آثار سینمایی دانست نه آثاری مربوط به تلویزیون، پس ما با یک پدیده جدید روبرو هستیم و باید صنفی داشته باشیم که نگاهی به آینده دارد و می‌تواند از تجربه طولانی مدت افراد فعال در صداوسیما و بیرون از سازمان صداوسیما استفاده کند. بسیاری از تهیه‌کنندگان دیگر نمی‌توانند با تلویزیون کار کنند چرا که تلویزیون محدود است یا از این سازمان بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند در بستر بزرگی که فراهم شده‌ است فعال باشند.

او افزود: ما اگر بخواهیم فیلمسازی را صنعتی کنیم که یک نیاز فرهنگی و اقتصادی است باید صنفی داشته باشیم که بتواند نگاهی جدی به آینده داشته و بتواند تولید داشته باشد و برای این موضوع برنامه‌ریزی کند. طبیعتاً برنامه‌ریزی‌های ما نباید تنها محدود به تولیدات داخلی شود و باید نگاهی به همکاری با کشورهای همسایه داشته باشیم و این بازار را گسترش دهیم.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: هیئت مدیره علاوه بر این افق‌هایی که در نظر گرفته کارگروه‌هایی برای رسیدگی به مسائل مالیاتی، امور رفاهی، بازنشستگان، بیمه اعضا تشکیل داده است که لازمه فعالیت‌های صنفی است. ما برای انبوه تهیه‌کنندگان که در حال حاضر حدود 400 نفر هستند و همه از افراد کارکشته و کارشناس هستند که البته مربوط به تهیه‌کنندگان سینما نمی‌شود. در این عرصه بازار بزرگی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور وجود دارد که باید برای این بازار بزرگ برنامه‌ریزی کنیم. هیئت مدیره برای این کار برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری دارد.

تهیه‌کننده مجموعه «شب‌های مافیا» اظهار داشت: در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای سال 1400 تا 1402 امیدواریم اتفاقات بزرگی رخ دهد. در همین چند ماه نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. به اعتقاد من کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری باید VOD، شهرک سینمایی، ده‌ها استودیو و ساختار منسجم اداری داشته باشد تا بتواند به همه مسائل تهیه‌کنندگان تحت پوشش خود رسیدگی کند. کار ما کاملاً صنفی است و فعالیت سیاسی هیچ ارتباطی با فعالیت‌های این کانون ندارد. ما به هیچ‌وجه رقیب تلویزیون یا VODها نیستیم، ما در واقع عنصر اصلی یعنی نیروی انسانی هستیم. بسیاری از مراکز سرمایه و امکانات فنی دارند اما از این امکانات و سرمایه محصولی ساخته نمی‌شود و برای تولید اثر به نیروی انسانی نیاز دارند و از طرفی اعضای کانون از تهیه‌کنندگان قدیمی هستند و ممیزی‌ها، شرایط تلویزیون و هنجارهای اجتماعی را می‌شناسند و در تولید اثر به شکلی عمل می‌کنند که سرمایه‌گذار و دیگر عوامل با مشکلی روبرو نمی‌شوند و می‌توانند به راحتی به اعضای کانون اعتماد کنند.

او افزود: اگر انسجام لازم در کانون وجود داشته باشد و در واقع درگیر مسائل حاشیه‌ای و کوچک نشویم نتایج روشنی را در همین سال 1400 می‌بینیم و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. 

این تهیه‌کننده درباره تأسیس VOD کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری گفت: هیئت مدیره اقدامات ابتدایی را انجام داده، با سازمان‌های مربوطه وارد مذاکره شده است. اولین اقدام بِرَندسازی است که در همین چند ماه این کار انجام شده و بسیاری از نهادها و سازمان‌ها کانون تهیه‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسند. مجله الکترونیکی درخواست داده شده و امروز کانون صاحب یک مجله الکترونیکی است. حتی برای داشتن شهرک سینمایی مذاکراتی صورت گرفته و امکاناتی در اختیار کانون قرار داده شده است؛ لازم نیست ما شهرک سینمایی بخریم، در این کشور فضای لازم وجود دارد، سازمان‌های مرتبط بسیاری هستند که تمایل به ساخت فیلم دارند و با ما همکاری‌های لازم را داشته و خواهند داشت. نیروی انتظامی، هلال احمر، ساترا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و... از جمله نهادهایی هستند که با ما همکاری داشته‌اند. قرار بود در مجمع عمومی اطلاعاتی داده شود که البته من خواهش کردم صبر کنیم تا وعده ندهیم و آنچه که اتفاق رخ داده را گزارش دهیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز