رادیو فرهنگ در مسیر توسعه همراه مجلس شورای اسلامی شد

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۸:۵۶:۱۵
کد خبر: ۱۲۱۵۱۰۶
رادیو فرهنگ در مسیر توسعه همراه مجلس شورای اسلامی شد
آیین آغاز برنامه « در مسیر توسعه» کار مشترک رادیو فرهنگ و فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۱مردادماه برگزار شد.

به گزارش برنا؛  علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در مراسم آیین آغازین برنامه در مسیر توسعه که با حضور نمایندگان فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۱ مردادماه در استودیو شماره یک معاونت صدا برگزار شد از همکاری رادیو فرهنگ و مجلس شورای اسلامی برای برنامه ای در تبیین فعالیت های این فراکسیون خبر داد.

index

رادیو فرهنگ به دنبال ارتباط نزدیکتر مردم و مسئولین است

مدیر رادیو فرهنگ: امیدوارم برنامه « در مسیر توسعه» پلی ارتباطی بین مردم و کارشناسان با مسئولان باشد.

دکتر  حبیبی مشاورراهبردی صدای جمهوری اسلامی  و مدیر رادیو فرهنگ در ابتدای این مراسم گفت :  علیرغم کار شکنی  ها  و  تحریم ها وتهدیدها  ‌و اینکه  تمام دنیا  در مقابل ما ایستادند ولی  تلاش  ارگان ها  و نهاد های  فرهنگی در جمهوری اسلامی  بی نظیر بود،البته  علیرغم این تلاش  ها  کاستی هایی هم وجود دارد ، در سالهای  گذشته سعی شد با نگاه متوازن به پیشرفت ، برای آگاهی  مردم شریف اقدامات  سریع  و وسیعی  راه  اندازی شود  که  متاسفانه موثر  ثمر  نبود، مثلا  تاسیس واحد های  دانشگاهای  آزاد اسلامی در خیلی  از شهرستان ها  باعث رشد نظام آموزشی شد ولی عدم توجه به مباحث فرهنگی اقوام مشکلات فرهنگی  بسیار وسیعی در آن مناطق  بوجود آوردویا  عدم توجه در برخی  ازبرنامه ها  در توسعه  کشور بویژه درموارد  محیط زیست شامل :  ساخت سد ها  ، جاده ها  ،پروژه  های  انتقال آب  و غیره که به شکل  غیر اصولی و علمی  باعث بروز  مشکلات  اساسی  و بحران  های  روز کشور  شده است .

وی ادامه داد :ما بیش از  5 تا 6 دهه  است  که  این نوع مشکلات  را داریم و امیدوارم  باتاسیس  این فراکسیون   شاهد پیشرفت کشور  اسلامی  در همه عرصه  ها بصورت  متوازن  و براساس فرهنگ و ‌‌توانمندی های منطقه ای باشیم .  

index

دکتر  حبیبی تصریح کرد :رادیو فرهنگ در این  برنامه  می خواهد  پلی  برای بیان  نقطه نظرات    مردم  ،  نخبگان  ،  نمایندگان ، کارشناسان  عزیز تا قبل  از ارائه جامع برنامه  هفتم کشور،بارویکرد  توسعه  متوازن  کشور  فراهم  آورد .

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی :قانون نویسی کلی باعث رشد ناموازن در برنامه ریزی کشور است.

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت : برنامه ریزی کلی نگر، سر لوحه های نار کارامدی دولت های قانون گریز است.

عبدالرضا مصری؛ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ،در  برنامه  رادیویی فرهنگ  بنام در مسیر توسعه  به توضیح عواقب و پیامدهای  عدم رشد وشکوفایی  کشور پرداخت.

مصری ضمن تشکر از این آغاز این برنامه ‌‌که  رادیو فرهنگ با همکاری فراکسیون توسعه متوازن مجلس انجام داده ان  را به فال نیک گرفته ‌وگفت : در طلیعه برنامه هفتم توسعه ، این برنامه قطعا میتواند موثر و مفید باشد در اینکه بتوانیم انشاا... برنامه هفتم را برگرفته از نقاط قوت برنامه ششگانه و رفع نواقص و ایرادات آن، بتوانیم برنامه ای جامع تر و قابل حصول تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما وقتی برنامه قانون را در مجلس تدوین میکنیم با لایحه ای که دولت می دهد، شرایط کشور ما شرایط متفاوتی است از زمانی که می خواهیم همان برنامه را اجرا کنیم مسبری بسیار طولانی طی شده   به نوان مثال قانون برنامه ششم در زمانی تدوین شد که مثلا تورم نقطه پایین و رشد نقطه قوت داشت و ما ترسیم کردیم که از نظر رشد به چه نقطه ای برسیم . در ان زمانی که قانون برنامه را می نویسیم این اهداف و ایده آل ها قابل دسترسی است اما یکمرتبه یک عامل یا متغیر مزاحم خارجی مثل تحریم ها وارد می شود و ما دیگر نمی توانیم آن پیش بینی هایی که داشتیم را به فعلیت برسانیم. پس خیلی از مواقع ایراد از برنامه نیست  و خباثت دشمن در ناآرامی وضع کشور است ، خیلی از اینها برای اولین بار در دنیا نمونه است مثلا  بانک مرکزی یک کشور را تحریم کنند و طبیعتا ما گرفتار می شویم.  

index

نایب رییس مجلس تصریح کرد :موضوع دوم مفصل بودن قانون برنامه ما است  که این امکان را برای مجری ایجاد می کند که مثل میوه چینی آنهایی را که دوست دارد بچیند . قانون در صورتی موثر خواهد بود که همه آنچه که در قانون دیده شده انجام بشود. اما ما راه را برای مجری باز گذاشتیم که برای خودش انتخاب کند و اینطوری ممکن است که این عدم توازن پیش بیاید یا رشد نامتوازن ایجاد شود.

وی در پایان گفت :خواهشی از رادیو فرهنگ دارم به خاطر کار پسندیده ای که کردند ، این برنامه، برنامه اول است و اگر این برنامه تا انتها پیش برود و مجموعه دوستانی که دعوت میشوند از اقتصاددانان ، برنامه ریزان، نمایندگان ، دولتیها نظرات شنوندگان و... و اگر از این برنامه ماحصل یک مجلد جامع حاصل زحمات شما  باشد؛ خصوصا نطریات نمایندگان اعضای فراکسیون توسعه متوازن، ان شاالله... در تدوین برنامه هفتم توسعه استفاده خواهد شد.

 دکترورناصری نماینده مسجدسلیمان:امروز در براورده کردن بدیهی ترین نیاز مردم دچار مشکل هستیم.

دکترورناصری رییس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه در مسیر توسعه رادیو فرهنگ گفت :امروز در براورده کردن بدیهی ترین نیاز مردم دچار مشکل هستیم.

دکتر ورناصری عضو هیات رئیسه فراکسیون توسعه متوازن کشور ضمن تشکر  از عوامل رادیو فرهنگ که با ایجاد برنامه در مسیر توسعه، در مسیر  پیشرفت کشور قدم گذاشتند گفت : جای خالی این برنامه از مدتها قبل احساس می شد خصوصا اینکه این برنامه میتواندتسهیلگر شرایط و تدوین راهکارهایی باشد که برای کشورمان در طول برنامه های شش گانه گذشته کمتر دیده شده و یا دیده نشده است.

وی افزود :اگر به چیستی برنامه های توسعه و شاخصها و فراز و فرودهای ان در سطح کشور نگاهی بیندازیم، می بینیم که قدمت برنامه ریزی در  کشور ما بیش از هفتاد سال است. بخشی از آن را در رژیم گذشته و حدود 6برنامه هم در جمهوری اسلامی که جمعا 7 دهه می شود‌.ما در تحقق عدالت منطقه ای و پیشرفت مطلوبی که به دنبالش هستیم، توفیقی همه جانبه در کشور نداشتیم. البته منکر زحمات نیستم و کارهای بزرگی در کشور انجام شده است . اما بحث ما بحث توسعه متوازن در کشور است. پس آن بخش از مشکلات را که باعث شد همه شهرها و همه روستاها نتوانستند به صورت متوازن رشد کنند را بررسی میکنیم.

دکترورناصری گفت:میخواهم به عنوان نماینده مردم یک دیدگاه انتقادی داشته باشم.

علیرغم حجم عظیم منابع انسانی، مالی، طبیعی و... که در اجرای این برنامه ها مصرف شده، دستاوردهی متناسب با انتظارات را نداشتیم.خوشبختانه این برنامه در استانه تدوین برنامه هفتم توسعه  در رادیو فرهنگ  شروع به کار کرده است و به همین جهت نکاتی را دارم که انشاا... مورد توجه برنامه ریزان و همکاران خودم در مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد .

که بدین وسیله این مسائل را با تغییر در ریل گذاری و مسیر توسعه را به سمت نظام برنامه ریزی درست در کشور متمرکز کنیم.

وی افزود:سند راهبردی چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران ، توسعه یافتگی همه جانبه را درافق 1404 در نظرگرفته است که خوشبختانه نگاه مقام معظم رهبری هم به این سند است که دلگرمی بیشتری برای ما ایجاد می کند و باید بتوانیم ایران را به عنوان کشور اول منطقه آسیای غربی برسانیم.این هدف بزرگ، نیازمند برنامه ریزی ورای منافع سیاسی است که در سالهای گذشته انجام شده است.بالاخره مساله اصلی امروز ما ، مساله اقتصاد است. این را باید به عنوان هدف درجه یک  یا الویت دار در طرح ریزی برنامه هدف قرار بدهیم و نباید سیاستهایی مثل اقتصاد مقاومتی را که در قالب کلی مطرح شده باقی بماند. بایدذیل این سیاست، یکسری برنامه هایی مدون شود که به تحقق آن برنامه موردنظر برسیم.

ورناصری ریشه این موضوع را اقتصاد دانست و به دو‌رهیافت در این حوزه اشاره داشت و گفت: رهیافت جامعه محور و رهیافت نخبگان محور که مستقل از دولتها هستند اما نباید نقش دولتها به عنوان محرک، سیاستگذار،حمایت کننده و... را دور ازنظر داشته باشیم ، ما در این ‌زمینه  نیاز به یک بازتعریف در برنامه توسعه کشور داریم.

index

برنامه ریزی غلط باعث عدم توسعه کشور شده است

حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی عضو هیات رئیسه فراکسیون توسعه متوازن نیز در این برنامه گفت :برنامه ریزی غلط باعث عدم توسعه کشور شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی؛ عضو هیات رئیسه فراکسیون توسعه متوازن پیرامون نیازهای مردم محروم و لزوم برقراری عدالت همراه با توسعه متوازن توضیحاتی را ارائه کرد .

وی ضمن تشکر از همکاران برای ایجاد فراکسیون توسعه متوازن و تولید این برنامه در رادیو فرهنگ  در جهت بسترسازی که در یک فضای علمی ، برای تبیین مسایل مربوط به توسعه متوازن اظهار امیدواری کرد این برنامه بتواند بیانگر فعالیت های مجلس در برنامه توسعه متوازن و توضیح اهداف و برنامه هایی که دنبال میکند باشد .

وی در ادامه بحث توسعه را مبحثی  مهمی و با  مفهومی بسیار وسیع برشمرد و به ببین دیدگاه های مرتبط به ان پرداخت و گفت :سه  دیدگاه در رابطه با توسعه وجود دارد، بعضی این مفهوم را  از غرب گرفته دانسته  و آن را رها کردند و بعنوان شجره ممنوعه کنار گذاشتند، نگاه دوم این بوده  که انچه که غرب در بحث پیشرفت اقتصادی دارد را خارج از موارد و الزامات دیگر آن بپذیریم و در سومین دیدگاه بومی سازی الگوی توسعه مطرح شده و اینکه چه ایرادی دارد آن را انجام دهیم،بحث توسعه در غرب صورت گرفته و رشد اقتصادی پیش امده و رشد علمی صورت گرفته است. ما هم با همان نگاه علمی بیاییم و آن را بومی سازی و در کشور نهادینه کنیم. اما ایا توانسته ایم این بومی سازی را در کشور انجام دهیم؟ و توسعه متوازن و نامتوازن را بعدا در جریان این میبینیم و بررسی میکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی  عنوان کرد:قبلا موانعی وجود داشت که نمیتوانستیم بحث توسعه متوازن و پایدار و این مقوله ها را در ارتباط با توسعه به جامعه معرفی کرده و تبیین کنیم.

وقتی از یکی از افراد پرسش شد که توسعه متوازن چیست، پاسخی نداشت چون ما نتوانستیم بحث توسعه را فرهنگسازی کنیم پس تولید برنامه « در مسیر توسعه » در رادیو فرهنگ را به فال نیک میگیرم.

وی ادامه داد:جامعه و شهر و روستای ما توانسته اند با مقوله توسعه متوازن مشکلاتشان را حل بکنند؟. یا صرفا برنامه هایی بوده در راستای نظریات علمی؟

تدوین برنامه های چشم اندازها در توسعه پایدار یا توسعه متوازن، صرفا نظریاتی تبیین شد ولی در عمل با مشکل مواجه شدیم .فلدا دیدیم که باید انچه که جامعه ما خاستگاه ان است را انجام دهیم. لذا مجلس و نمایندگانی که این فراکسیون را تشکیل دادند در دو مقوله ان را دنبال میکنند‌.

یکی در بحث قانون گذاری بطور مثال در بحث توسعه روستایی سال 84 یک ماده واحد قانون را تقیین کردیم. اما ایا توانستیم با توجه به ان قانون توسعه متوازن روستایی را ایجاد کنیم؟ به نظر بنده اقداماتی انجام گرفته ولی به ان نگاهی که نگاه اسلام، مکتب و انقلاب  است و نطام جمهوری اسلامی ان را به عنوان توسعه متوازن مطالبه می کند، به ان نرسیدیم.

توسعه متوازن در مقوله های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، عمرانی و... را شامل می شود.

ایا ما توانستیم در بحث تقنین به آنجا برسیم؟

عضو هیات رئیسه فراکسیون توسعه متوازن  تصریح کرد :کمیسیون توسعه متوازن به دنبال نظارت بر توسعه متوازن در کشور است. یعنی اگر قوانینی تنظیم و تدوین شده، نظارت جامعی هم باید صورت بگیرد که ایا در بحث توازن، اعتباراتی را که دیده شده، این اعتبارات در جای خودش هزینه شده یا نشده است.

یعنی در بحث توسعه متوازن روستایی، مجریان امر به ان قانون جامه عمل بپوشانند. یا صرفا قانونی تدوین شده و تمام؟

به نظر من آن توسعه متوازنی که مورد نطر نظام جمهوری اسلامی است محقق نشده است .

دکتر محمودند : توسعه متوازن  را  مساله ای فرهنگی باید دانست

نماینده  مردم  خرم آباد  در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم گفت  :توسعه متوازن یک  فرهنگ است و این اقدام از طرف رادیو فرهنگ یک اقدام مثبت و رو به جلو  محسوب می شود .

وی ادامه داد: شرایط مساوی برای کل ملت ایران در باب توسعه و رشد کیفی در طول این سالها بعد از انقلاب بصورت عادلانه وجود نداشته است.

این نماینده مجلس افزود  :باتوجه به اکو سیستمی متنوع و  پرنعمتی  که  خداوندمتعال به این کشور  هدیه داده که از آن جمله می توان به جنگل های هیرکانی و جنگل‌های بلوط زاگرس  بعنوان  ریه های تنفسی ایران عزیز محسوب می شونداشاره کرد . علیرغم این نعمات در حال  حاضر یکی از مباحث مهم کشور در طی  سال‌ها ی اخیر مشکلات متعدد  زیست محیطی است ،که متاسفانه با توجه به عدم کارهای کارشناسی علمی و عدم توجه به  نظریات دانشمندان هیئت علمی دانشگاه ها و  به خصوص دانشگاه تهران بیشترین آسیب به کار،به خاطر غیرکارشناسی بودن این برنامه ها  اتفاق افتاده است .

نماینده   مردم  خرم آباد  در مجلس شورای اسلامی  افزود :مثلاًدر برنامه ریزی های  بلند مدت  کانال آب تبدیل به تونل انتقال آب میشود و اکوسیستم منطقه  را به هم میریزیم و  باعث نابودی کویر و جنگل ها می شویم.

سرشاخه دریاچه ها، تالاب ها و رودها زیادیدر دسترس  ما بوده است  که با دخالت دست  انسان،  آمدیم کاری را انجام دهیم که به نفع انسان شود ولی صدها برابر زیان وارد کردیم .

در نهایت  همه اکوسیستم‌هارا  خراب کردیم .

نمونه ی بارز که باعث  خرابی  این  اکو سیستم شد ،صنایع آلاینده ای است که باید بر اساس علم روز ،شرایط و استاندارد های جهانی در مناطق پر آب  تاسیس می شد ، ولی متاسفانه کارخانه های فولاد و پتروشیمی در جای نامناسب تاسیس شده،  که این امر  نشان  دهنده سیاستگذارهای  اشتباه دولت بوده است .

دکتر محمودوند گفت  :توسعه متوازن یک  فرهنگ است و این اقدام از طرف رادیو فرهنگ یک اقدام مثبت و رو به جلو  محسوب می شود .

سوالی که  ذهن ملت ایران را به شدت به خود مشغول کرده این است که با توجه به تلاش دانشمندان و وزارت دفاع برای ساخت  هواپیما های غول پیکری که برای انتقال آب ساخته شده و مایه افتخار ایرانی هامحسوب  می شود برای نجات جنگل های ترکیه از آتش سوزی فرستاده می شود   ولی چرا در ایران جنگلهای خودمان که دهها برابر آتش می گیرند از این تکنولوژی پیشرفته برای نجات جنگل های زاگرس و هیرکانی بهره گرفته  نمی شود خواهشمندم که مسئولین جواب شفاف و واضحی برای این  مسئله به ملت عزیز ایران بدهند.

خدابخشی در برنامه رادیویی مسیر توسعه گفت : عدم توجه متوازن برنامه های زیر ساخت در دهه های قبل  باعث بوجودن امدن ناهنجارهای کنونی شده است.

دکتر خدابخشی ادامه داد‌: برای  ضرورت تشکیل این فراکسیون در مجلس شورای اسلامی  همین بس ، که قبل از انقلاب و بعداز  انقلاب  برنامه‌های  بلند مدت وجود داشت که هیچ کدام از این برنامه ریزی ها برای توسعه پایدار کشور به صورت متوازن و جامع انجام نشده است و باعث این شد ه که ما ناهنجاریهای درمتعددی  سطح کشور داشته باشیم .

وی افزود  :برای مثال در  توسعه اقتصادی کشور در بیشتر کارگاه هایی و کارخانه هایی  که بالای 10 نفر در آنها شاغل   هستند وبعنوان نماد شرکت های تولیدی واقتصادی متوسط و  بزرگ محسوب می شوندمتاسفانه عمده این مراکز در بین پنج شهربزرگ مرکزی ایران مشاهده می شوند،  که این  امر باعث حاشیه نشینی وناهنجاری های مختلف اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی ، سیاسی  و غیره عدم توسعه پایدار و متوازن دراکثر شهرها و روستا های کل کشور شده است  که ما نمود این ناهنجاری ها را در بیشتر استان‌های جنوبی مثل خوزستان،بوشهر و سیستان و بلوچستان به خوبی مشاهده می کنیم.

خدابخشی ادامه داد:دولت‌های مختلف از این توسعه و گریز از مرکز استقبال نکردند و امروز نگاه ما و ضرورت  متوازن کشور این یک نگاه ملی است که صرفاً قومیتی نیست و تمام تلاش ما این است که از جاهای که شاخص‌های پایین‌تر از توسعه دارند و جمعیت پایین‌تری وجود دارند حمایت کنیم و به دنبال توسعه متوازن در همه جای کشور هستیم و امیدواریم اثربخشی این فراکسیون باعث همگرایی در جامعه باشد.

گفتنی است برنامه « در مسیر توسعه» را گروه جامعه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی مریم مقدسی تولید می کند و این مراسم آغازی برای همکاری فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی و رادیو فرهنگ بود.

در پایان این مراسم از سوی مدیر رادیو فرهنگ نشان و‌لوح فرهنگیاران این شبکه رادیویی به نمایندگان  فراکسیون توسعه و توازن اهدا شد.

index

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز