در رادیو فرهنگ؛

مستندی از زندگی زنده یاد فروزانفر در «چراغداران»

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۱۰:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۲۱۵۱۵۹
مستندی از زندگی زنده یاد فروزانفر در «چراغداران»
مستند "چراغداران "رادیو فرهنگ به روایت بهروز رضوی امروز سه شنبه ۱۲ مردادماه گذری بر زندگی استاد بدیع الزمان فروزانفر دارد.

به گزارش برنا؛ برنامه «چراغداران» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که به معرفی چهره های شاخص فرهنگ ‌وادب و هنر کشورمان اختصاص دارد.

بهروز رضوی در مستند «چراغداران» امروز  بخش هایی از زندگی شادروان استاد علامه بدیع‌الزمان فروزانفر به عنوان رأس‌ هرم استادان ادبیات دانشگاههاى ایران، نامدارترین شخصیت از گروه دانشوران ادبیات فارسی را روایت می کند.

استاد فروزانفر در ناحیه بشرویه از اطراف طبس در خاندانى که «همه عالمان دین بودند» دیده بر جهان گشودند، چنان‌که پدرشان آقا شیخ على احمدى بشرویه از واعظان منطقه به شمار مى‌رفت.

وی از جمله اساتید نامدار ادبیات وتاریخ ادبیات فارسی به شمار می‌رفت ودانش گسترده‌اش در علوم مختلف سبب شد تا از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران در حوزه ادبیات کهن یاد شود.

بدیع الزمان  شاگرد دهخدا بود و  علامه دهخدا درسال ۱۳۱۴ مدرک دکترای وی را امضا و او را به سمت استادی دانشگاه تهران منصوب کرد.

او را به حق باید بنیانگذار نهضت تحقیق در متون کلاسیک ادبیات فارسی و تصحیح آنها به شمار آورد. تصحیح کلیات شمس تبریزی از کارهای برجسته فروزانفر به‌شمار می‌آید.

فروزانفر به مدت‌ ۳۰ سال‌ در دانشگاه تهران و در رشته‌های مختلف‌ ‌از جمله ادبیات‌ فارسی‌، تاریخ‌، تصوف‌ اسلامى‌، عرفان‌ و ادبیات‌ عرب‌ تدریس‌ کرد. وی همچنین دو دوره‌ به‌ نمایندگی مجلس شورای ملی‌ و مجلس سنا انتخاب‌ شد. عمدهٔ‌ مطالعات‌ استاد فروزانفر دربارهٔ مولانا جلال‌الدین بلخی و عطار نیشابوری بود.

وی ۱۶ اردیبهشت  ۱۳۴۹ در حالی دارفانی را وداع گفت که شرحش بر مثنونی معنوی را را تا اواخر دفتر اول نوشته بود. پس از وی دکتر جعفر شهیدی این شرح را ادامه داد، اگرچه برخی از اهل ادب معتقدند، شرح دکتر شهیدی به کمال و دقت شرح استاد فروزانفر نیست.

« چراغداران » را به تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ۱۰۶ و ای ام ردیف ۵۸۵ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز