محمد مهدی اسماعیلی:

همه انتقادات را می‌شنویم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم / همه مناطق کشور باید به صورت عادلانه به امکانات فرهنگی دسترسی داشته باشند

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۱۹:۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۲۴۲۴۴
همه انتقادات را می‌شنویم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم / همه مناطق کشور باید به صورت عادلانه به امکانات فرهنگی دسترسی داشته باشند
عصر امروز دوم شهریور ماه در صحن علی مجلس محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پس از صحبت نمایندگان موافق و مخالف با اشاره پیشنهادات و انتقادات مختلف در روزهای اخیر تأکید کرد که همه انتقادات را می‌شنویم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم.

به گزارش برنا، محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: در این چند روزی که گزینه پیشنهادی وزارتخانه بودم بسیاری از دوستانم، بزرگان اهل اندیشه و تفکر به بنده لطف کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنم. دوستان زیادی هم نکاتی را گفتند، پیشنهاداتی را داشتند و انتقاداتی کردند که همه آن‌ها را می‌شنویم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم.

او افزود: فرهنگ یک مقوله با تعاریف متعدد است، فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها، آداب، روش‌ها و سبک زندگی و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی انسان‌ها است. همه این تعاریف درست است اما آنچه به دل ما نشسته‌ تمثیلی است که رهبر انقلاب به کار بردند: "فرهنگ مثل هواست."  فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب عظیم ما بوده و هست. اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران، حاکیت اسلام ناب محمدی است؛ همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها فرهنگی است و همه آرمان‌های اقتصادی، سیاسی و... ریشه در فرهنگ دارد. دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بود، تمام مجاهدت مجاهدان در عرصه علمی ریشه‌شان در فرهنگ است. امروز تمام دل‌بستگان انقلاب اسلامی در برابر شبکه‌های شیطانی قد علم کرده‌اند و ایستادگی می‌کنند و پیروزی از آن مومنان و مستضعفان است. در تقابل با دشمنان، در حوزه فرهنگ و هنر عرصه‌های مختلف مثل سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر و... سنگرهای مهم، راهبردی و مقدس است.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: بعضی‌ها دوست داشته و دوست دارند که دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان و بی اراده و یک ناظر ضعیف باشد. ما این نگاه را قبول نداریم.عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست. البته اینکه وزارت ارشاد کارهای موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما به مشکلات معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر را که با شیوع کرونا بیشتر شده رسیدگی خواهیم کرد. کرونا به همه اقشار آسیب رساند اما بیشترین آسیب را به اصحاب فرهنگ و هنر رسانده است. امروز مشاغل فرهنگی بدون حمایت‌های لازم ضربه‌های سختی را متحمل شده‌اند و دولت ما در اولین اقدام به رفع این مشکلات اقدام خواهد کرد.

دومین مسئله رکود اقتصادی است. فقدان نظارت و گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و اولین چیز حذف شده از سبد خرید مردم در این شرایط محصولات فرهنگی است.  ساختار وزارت فرهنگ به همان ساختار چهار دهه قبل مدیریت میشود، ما باید وزارت ارشاد را تغییر دهیم و چابک کنیم. وزارت ارشاد امروز یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است و به طور متعدد این را در جلسات مختلف شنیده‌ام. دوستان نماینده تأکید داشتند که وضعیت ادارات ارشاد ما باعث تأسف است و در اکثر شهرهای ما وزارت ارشاد با کمترین نیرو و امکانات کار می‌کند. وزارتخانه‌ای که باید پیشران مهندسی فرهنگ در کشور باشد با این وضعیت نیروی انسانی نباید در این جایگاه قرار بگیرد.

مسئله بعدی مسئله دسترسی عادلانه همه مناطق کشور به امکانات فرهنگی است. باعث تأسف است که امروز حوزه تولید آثار فرهنگی متمرکز بر تهران است و بیش از 90 درصد آثار تولیدی در تهران انجام می‌شود. مناطق مختلف ما استعداد و تاریخ و فرهنگ کهنی دارند و ایران مثل رنگین‌کمانی از اقوام و هویت‌ها است که نباید نادیده گرفته شوند اما بسیاری از آثار فرهنگی رو به فراموشی است. فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت‌ها و ما باید در حوزه فرهنگ عرضه داشته باشیم و فضای رشد را برای این کشور فراهم کنیم. کشور ما آکنده از مردان و زنان بزرگ است و فرهنگ ما فرهنگی غنی است و ما امروز در دولت مردمی همه این ظرفیت‌ها را انشاالله به فعلیت خواهیم رساند.

اسماعیلی درباره فعالیت‌های فرهنگی خود گفت: من بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشتم و 23 سال است در عرصه فرهنگ این کشور کار می‌کنم، تجربه و کارنامه دارم و انشاالله در صورت به دست آوردن رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی کارهای بزرگی را در این عرصه انجام خواهیم داد.

او افزود: ایران آنقدر استعداد دارد که اگر در حوزه فرهنگ بتوانیم به درستی سرمایه‌گذاری کنیم نیاز به صادرات نفت نداریم. 90 درصد کاغذ ما وارداتی است، 90 درصد جوهر و دستگاه‌های تکثیر و انتشار وارداتی است. حوزه‌های دانشگاهی و صنعت ما توان حل این مشکلات را دارد و اگر در اینجا سرمایه‌گذاری کنیم کارهای بزرگ در حوزه نشر انجام خواهیم داد. من سال‌ها در مرکز اسناد انقلاب اسلامی همین وظیفه را داشتم و امروز تیراژهای ما به 500 و 200 رسیده و این مایه ناراحتی است.

ما از مفاخر و نخبگان فرهنگی در استان‌های مختلف باید تقدیر کنیم و بایستی حتماً نمادهای ملی را ارج نهیم. من در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان های اسلامی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه‌ریزی‌ها قرار دهم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز