در «شب نشینی» مطرح شد؛

قهرمان دوی ماراتن که مادربزرگی ۷۶ ساله است/ ثبت ۲۶ اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی

۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۹:۳۷:۲۱
کد خبر: ۱۲۲۴۹۳۱
قهرمان دوی ماراتن که مادربزرگی ۷۶ ساله است/ ثبت ۲۶ اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی
زهرا عقیلی و میرسید احمد محیط طباطبایی مهمان های برنامه «شب نشینی» سوم شهریور بودند.

به گزارش برنا؛ در بخش اول برنامه گفت و گو محور شب نشینی که به رسم هر شب ساعت 23:30 دقیقه به وقت تهران با اجرای محمد سلوکی بر روی آنتن زنده شبکه جام جم رفت، زهرا عقیلی دونده 76 ساله و قهرمان دوی ماراتن به عنوان مهمان برنامه معرفی شد. عقیلی گفت: شش فرزند و ده نوه دارم. متولد 1324 هستم و 76 سال دارم. در جوانی پیشینه ورزش داشتم اما بچه داری نمی‌گذاشت به ورزش برسم. بعد از اینکه بچه ها بزرگ شدند و سر زندگی خودشان رفتند فهمیدم باید به ورزش برسم. در سن 65 سالگی وقتی راه می رفتم به زمین می خوردم و دلیل آن ناراحتی های اعصابم بود برای همین ورزش دو را آغاز کردم.

وی تصریح کرد: بچه های من و همسرم خیلی مرا تشویق می کنند تا به این مسیر ادامه دهم و حتی با ورزش مشکل اعصابم برطرف شد. اولین مسابقه ای که شرکت کردم در مشهد بود که بعد از 5 بار مسابقه دادن در باشگاه تختی به مسابقات مشهد راه یافتم.

بانوی دونده ایرانی افزود: ماراتن از دو سخت تر است چون باید دوازده دور ورزشگاه را بدویم، از دور یازدهم به بعد توانایی بدن پایین تر آمده و حساسیت روی خطاها هم بیشتر شده است به همین دلیل سخت است. در مسابقه کشور مالزی مقام چهارم را به دست آوردم، دیگر شرکت کنندگان بین 5 تا 10 سال از من کوچک تر بودند و این مسابقات هم به عنوان مسابقات پیشکسوتان شناخته می شد.

عقیلی درباره سبک زندگی اش افزود: شب ها خیلی زود می خوابم تا بعد از نماز صبح که بیدار می شوم نخوابم و ساعت 6 صبح برای تمرین به پارک می روم. یک دور برای همه یک ساعت و نیم طول می کشد اما برای من یک ساعت و همه به من لقب ساقه طلایی داده اند. خیلی از اینکه ورزش می کنم از خودم راضی هستم.

وی ادامه داد: قبل از ورزش انقدر سرم گرم بچه ها بودم که فکر این موارد نبودم اما حالا فقط به ورزش فکر می کنم به اندازه ای که اگر یک روز نروم ورزش انگار گناهی کرده ام و کسل هستم. بعد از آن به کارهای خانه ام می رسم و همه کارها را هم خودم انجام می دهم.

دونده 76 ساله ایرانی درباره ورودش به حوزه دوچرخه سواری اظهار داشت: وقتی رفتیم چین دیدم همه افراد دوچرخه سوار هستند و تصمیم گرفتم من هم دوچرخه سواری را یاد بگیرم. با وجود آسیب دیدن پایم دوچرخه را به هر سختی بود یاد گرفتم. بعضی وقت ها دوچرخه را کار می کنم.

عقیلی بیان کرد: دو سال پیش که گفتند زلزله می آید اول مدال هایم را جمع کردم که با خودم ببرم چون بیشتر از دنیا برایم ارزش دارد. از خدا قدردانی می کنم که به من سلامتی داد تا بتوانم ورزش کنم. همه می گویند تو که لاغری چرا ورزش می کنی می گویم من برای لاغری ورزش نمی کنم برای سلامتی خودم ورزش می کنم.

در بخش دوم برنامه میرسید احمد محیط طباطبایی از فعالان عرصه میراث فرهنگی به عنوان مهمان برنامه معرفی شد. طباطبایی گفت: میراث فرهنگی بخش زنده فرهنگ است. ما در میراث فرهنگی به دنیا می آییم، زندگی می کنیم و از دنیا می رویم. با شناسنامه میراث فرهنگی در دنیا حضور می یابیم. باید بدانیم میراث فرهنگی چیست کسانی که به میراث فرهنگی می پردازند کسانی هستند که به آینده و فرزندان خودشان توجه دارند و نسل بعدی برایشان پر اهمیت است. میراث فرهنگی مثل میراث و حافظه تاریخی و پایه توسعه ای است که آن را به نسل بعدی منتقل می کنیم.

وی تصریح کرد: شناخت این میراث تعامل، همگرایی، صلح و همزیستی را برای انسان ها رقم می زند؛ جدا شدن از میراث فرهنگی یعنی جدایی از هویت اصلی و زندگی که برایش آینده ای متصور نیست. میراث فرهنگی فقط موزه نیست اما موزه ای شدن یعنی اثر گذار شدن و تاثیر گذار شدن در حوزه خود؛ وقتی جسمی، شخصی و یا اثری موزه ای می شود یعنی می تواند گذشته افراد را به آن ها یادآوری کند. به یک تعبیر افسانه ای موزه چشمه ای است که وقتی در آن استحمام می کنید فراموشی را دور می اندازید و یادتان می آید که بوده اید و چه بوده اید.

کارشناس میراث فرهنگی افزود: وقتی به دنیا می آییم در گوش ما اذان می گویند و وقتی میمیریم در کفن هفت تکه پیچیده می شویم یعنی در سیری هستیم که میراثی را حمل می کنیم برای نسل های آینده خود.

طباطبایی اظهار داشت: میراث فرهنگی یک نگاه است که می تواند در یک لحظه هویت یابد. وقتی نگاه می کنیم به گذشته که افرادی بوده ایم و پدران ما افرادی بودند که توانسته اند یکی از ادوار درخشان بشری را رقم بزنند و فضایی را فراهم کنند که ما در آن زندگی کنیم ناشی از اهمیت میراث فرهنگی است.

وی بیان کرد: بعد از قبله مسلمین که به عنوان اولین شهر میراث فرهنگی جهان قرار گرفت، دومین شهر با اکثریت آرا اصفهان بود اگر خودمان هم فراموش کنیم باز هم عناصری هستند که فرهنگ غنی کشورمان را به یاد ما می آورند. میراث فرهنگی برای رسیدن به نقطه مطمئنی است که می خواهیم به آن برسیم و افراد سهمشان را از آینده و گذشته خود بگیرند.

فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: آدم ها فکر می کنند موزه یک مکان بسته است که وسایلی در آن وجود دارد در حالی که موزه یعنی هر چیزی که گذشته ما را به ما یادآوری میکند و صرفا مکان خاصی نیست. حتی می تواند یک موسیقی باشد. فیلم های سینمایی که مربوط به گذشته است مقطعی از زندگی انسان را نشان می دهد، خودش موزه است؛ یک نگاه موزه ای به زندگی را فیلم به ما ارائه می دهد چون مصرف دار نیست و مستدام است.

طباطبایی تصریح کرد: 26 بنای تاریخی از ایران در فهرست جهانی ثبت شده است که موارد 25 و 26 طی چند ماه اخیر اضافه شده اند، به علاوه آن موارد دیگری مثل اشیا و نسخ خطی هم هستند که ثبت جهانی شده اند. کاری که یونسکو می کند این است که میراث فرهنگی را از نکره به معرفه در می آورد و به دیگران آن را معرفی می کند. این وظیفه را میراث فرهنگی در بعد داخلی کشور دارد.

وی افزود: میراث غنی فرهنگی می تواند جایگاهی را برای شهرها ایجاد کند که یک شهر را به شهر رده اول در جهان تبدیل کند. میراث فرهنگی برگشت به گذشته نیست بلکه نوآوری بر روی پله ها و پایه های گذشته است.

فعال حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: اولین ثبت میراث صنعتی که امسال انجام شد راه آهن بودو این اثر فرهنگ ها و اقلیم های متفاوت ایران را بهم وصل کرده و مثل نخ تسبیح است. بیش از 230 تونل بر روی آن وجود دارد و 100 ها پل دارد ارتفاعی پایین تر از سطح اقیانوس یا 200 متر بالای سطح دریا در طول آن وجود دارد و بیش از 40 کشور برای ساخت راه آهن ایران تلاش کردند و به یکی از طولانی ترین راه های آهن جهان است. گاهی یک کارخانه مثل کارخانه های نساجی می تواند میراث فرهنگی عمیقی را به جا بگذارد.

طباطبایی درباره منطقه هورامان در غرب کشور اظهار داشت: ثبت هورامان منظر طبیعی تاریخی و فرهنگی ما است و نگاه ایرانی به طبیعت آن مهم ترین اصل است زیرا مردم این منطقه هنوز مهربانی با طبیعت خود می کنند و پرستاری از طبیعت می کنند. این رفتار هم یادآوری گذشته است. این منطقه مابین کردستان و کرمانشاه است. این رفتار و تفکر از گذشته است که در حال پاسداری در این منطقه است و به دیگران هم منتقل می شود و یک فرهنگ به ارث رسیده از گذشتگان است.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز