جلال فاطمی:

در عرصه سینمای کودک باید نگاه‌مان امروزی‌تر و جهانی‌تر باشد

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۵:۵۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۱۵۴
در عرصه سینمای کودک باید نگاه‌مان امروزی‌تر و جهانی‌تر باشد
جلال فاطمی با اشاره به اینکه در سینمای کودک دیگر الگوهای سنتی و قدیمی نتیجه‌بخش نیست تأکید کرد در این عرصه باید نگاه‌مان امروزی‌تر و جهانی‌تر باشد.

جلال فاطمی، کارگردان فیلم‌های سینمایی «نخودی» و «بچگیتو فراموش نکن» و  بازیگر سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان برای ادامه حیات خود به حمایت مالی نیاز دارد و متأسفانه این سینما در سال‌های اخیر از حمایت‌های مالی بی‌بهره بوده و حتی در اکران نیز حمایتی از این سینما نمی‌شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کودک توسط بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود و این بنیاد سینمایی امروز متولی اصلی سینمای کودک به حساب می‌آید که البته در حمایت مالی از فیلم‌ها عملکرد مناسبی ندارد و معمولاً شاهد تقسیم و اختصاص بودجه به شکل غیر اصولی و نادرست هستیم و رانت نقش مهمی در به دست آوردن این حمایت دارد و حمایت مالی به شکلی نیست که منجر به پویایی و رشد این‌گونه سینمایی شود و حتی جشنواره فیلم کودک هم به همین شکل است و تنها مزیتش برای فیلم‌های راه‌یافته است که امکان اکران برای‌شان راحت‌تر فراهم می‌شود وگرنه در یک نگاه دقیق جشنواره کودک و نوجوان امروز بیش از هر چیز درگیر آمارسازی است تا مدیران بتوانند عملکرد خود را بهتر جلوه دهند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: فیلم‌های کودکی که در دنیا مطرح هستند و مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند آثاری با فیلمنامه‌های با کیفیت، بازیگران خوب و جلوه‌های ویژه درخشان هستند که بودجه‌های مناسبی نیز برای آن‌ها صرف شده است. ما باید این آثار را الگوی خود قرار دهیم و اصرار به فیلمسازی سنتی در عرصه سینمای کودک نتیجه‌بخش نیست. دوره درخشان سینمای کودک در کشور ما به زمانی مربوط می‌شود که کانون پرورش فکری کودکان تولیدات سینمایی در این زمینه را مورد حمایت قرار می‌داد و آن زمان همین فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی توانستند برای سینمای ایران جوایز بسیاری کسب کنند و در گیشه نیز موفق بودند.

کارگردان فیلم سینمایی «نخودی» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: باید در عرصه سینمای کودک نگاه‌مان را امروزی‌تر و جهانی‌تر کنیم. ایده‌ها و روش‌های گذشته دیگر پاسخگو نیست و بهتر است بیش از تعلیم و تربیت در آثار سینمایی کودک به جنبه‌های سرگرم‌کننده این آثار توجه داشته باشیم. قطعاً تعلیم و تربیت هم حائز اهمیت است اما این اتفاق باید در پس سرگرمی مهیا شود و فیلم کودک باید پیش از هر پیام اخلاقی ساختاری داشته باشد که کودک از دیدن آن خسته نشود اما متأسفانه اصرار فیلمسازان ما به پیام‌های اخلاقی باعث شده تا اکثر آثار کودک و نوجوان ما در گیشه شکست بخورند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز