گفت‌وگوی با «شهرام قدیری» کارگردان و تهیه‌کننده سریال «راز یک پرونده»؛

بررسی راز یک پرونده درهفت پرده

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۲۳:۰۶:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۷۳۸۵
«راز یک پرونده» عنوان سریالی است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «شهرام قدیری» قرار است تا در هفته نیروی انتظامی از شبکه یک سیما پخش شود. «شهرام قدیری» تهیه‌کننده و کارگردان سریال « راز یک پرونده » در گفت و گویی با برنا ضمن بیان شرایط کاری تولید این سریال پلیسی که قرار است در هفته نیروی انتظامی پخش شود درباره نحوه انتخاب داستان‌ها و چگونگی ساخت این اثر سخن گفت که در ادامه آن را می‌خوانید.

«راز یک پرونده» عنوان سریالی است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «شهرام قدیری» قرار است تا در هفته نیروی انتظامی از شبکه یک سیما پخش شود.

0e501f46-c676-48ee-9d45-21dde707a886

این سریال بانام قبلی «وسوسه» و «بازپرس» به سفارش اداره هنری معاونت کل نیروی انتظامی (ناجا) تولیدشده است و مجری طرح آن سروش سیماست. 

نویسندگی این مجموعه تلویزیونی را «مرداد عامل نیکنام» بر عهده داشته و  دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، «سجاد رعیت» و مدیر تولید آن «سحر حاتمی» هستند. 

در این سریال هفت‌قسمتی که به‌صورت اپیزودیک تولیدشده است بازیگرانی چون مهدی امینی خواه ، سیاوش قاسمی، رامین راستاد، افشین سنگ‌چاپ، سلمان فرخنده، وحید شیخ‌زاده، مبین رستگار، سیاوش قاسمی، مرجان خالقی، صادق حسنی، فاطمه رضایی، عسل عرب و.. ایفای نقش کردند.

برخی از عوامل این پروژه عبارت‌اند از مشاور کارگردان: حمیدرضا رفائی، مدیر تصویربرداری: محمدرضا اصغری، مدیر صدابرداری: فرزان معاونیان، طراح چهره‌پردازی: دانیال شعاعی، منشی صحنه: ملینا رضایی، طراح صحنه و لباس: شهرام قدیری، عکاس: پیام نصیری، مشاور انتظامی: رضا غلامی، مشاور تهیه: صادق حسنی و مدیر تدارکات: مهرداد بابایی. 

9052981c-39a1-47c9-821d-1c5e31d971ce

«شهرام قدیری» تهیه‌کننده و کارگردان سریال « راز یک پرونده » در گفت و گویی با برنا ضمن بیان شرایط کاری تولید این سریال پلیسی که قرار است در هفته نیروی انتظامی پخش شود درباره نحوه انتخاب داستان‌ها و چگونگی ساخت این اثر سخن گفت که در ادامه آن را می‌خوانید.

سریال اپیزودیک« راز یک پرونده» هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گویا این هفت قسمت یا هفت اپیزود از قصه و داستان پرونده‌های موجود در ناجا انتخاب‌شده و آیا قرار است در هفت روز از هفته ناجا پخش شود؟

بله ، این سریال درباره هفت داستانی است که به انتخاب خودمان  و به توصیه معاونت اجتماعی ناجا انتخاب شده است تا به‌صورت نمایشی به تصویر کشیده شود. این کار در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین به سر می‌برد. در حقیقت بخش مهم و عمده کار تحویل داده شده و قرار است این هفت اپیزود روزانه از شبکه یک پخش شود.

03b1b39c-41bd-44a7-b429-a0f191f1a107

چند درصد این داستان‌ها واقعی است؟ و چند درصدشان بر اساس ذهنیت نویسنده و کارگردان برای شکل‌گیری درام در کار، دچار تغییر شده‌اند؟ 

قصه‌ها کاملاً واقعی است.اگرچه در دل این پرونده‌های جنایی و قضایی فی‌نفسه یک درام هم دارد اما به دلیل ایجاد قابلیت‌های نمایشی ما نیز تغییراتی البته اندک در آن ایجاد کرده‌ایم.و گره‌های آن‌ها را جذاب‌تر کرده‌ایم اما 80 درصد شخصیت‌ها بر اساس شخصیت‌های واقعی خود این پرونده‌ها هستند.

آنچه از شیوه اپیزودیک در سینما مرسوم است و آن را اپیزود می‌نامند. معمولاً سه داستان مجزا است که در عین مجزا بودن وجوه مشترکی نیز در دل آن و یا درنتیجه گیری وجود دارد. این هفت اپیزود شما چه وجوه مشترکی جدای از روح قالب آن‌که معرفی تلاش‌های نیروی انتظامی است  در خود دارد؟ 

در این سریال ما هفت اپیزود متفاوت از یکدیگر داریم.و داستان هر اپیزود در پایان به اتمام می‌رسد و ما هم صفرتا صد آن را ساخته‌ایم.

آیا به قصد ایجاد درام  برای اینکه این هفت داستان به یکدیگر مانند نخ تسبیح بسط داده شوند، شخصیت ثابت و کلیدی مانندِ افسر آگاهی یا کارآگاهی در کار وجود ندارد؟

خیر چنین شخصیتی به عنوان حلقه وصل نداریم .هر قسمت یک فیلد جداگانه ای دارد.و ما در پخش تلویزیونی، هفت فیلم مستقل خواهیم داشت. اما ازآنجایی‌که زیرمجموعه یک سریال محسوب می‌شوند، هرکدام از فیلم‌ها یک اسم و عنوان مستقل دارند پس این(اپیزود) لقب و عنوان را به آن داده‌ایم. به‌هرحال به آن نمی‌توان عنوان سریال هفت‌قسمتی داد.

زیرا در اینجا هفت قسمت با یکدیگر اتصالی دارند. ازاین‌رو واژه اپیزود در این معنا می‌تواند درست‌تر باشد.هر اپیزود پرونده‌های مختلفی را بازگو می‌کند.البته اگرچه به یکدیگر بسط داده نمی‌شوند اما چون وجه تشابه همه آن‌ها فینال قصه که در تمامی آن‌ها پلیس پیروز است. داستان‌های این هفت اپیزود هم به بخشی از حوزه فعالیت نیروی انتظامی مانند پلیس امنیت اقتصادی، پلیس یگان ویژه،پلیس راهور ناجا،پلیس مبارزه با مواد مخدر،پلیس آگاهی و... برمی‌گردد. این‌ها حوزه‌هایی از نیروی انتظامی هستند که در این مجموعه تلویزیونی به آن‌ها پرداخته‌شده است.

موضوعات این پرونده‌ها به خواست و سلیقه شما انتخاب‌شده است یا اصرار معاونت ناجا؟ 

ناجا در این امر و انتخاب موضوع دست ما را کاملاً باز گذاشته بود. فرماندهی ناجا پرونده‌های مختلفی را پیش روی ما گذاشته بود تا موضوع مورد نظرمان را انتخاب کنیم. حتی  پرونده میلاد حاتمی  و شاخ‌های مجازی را نیز پیش رویمان قراردادند  اما چون چندان علاقه‌ای به این‌گونه پرونده‌ها نداشتم آن‌ها را نپذیرفتم.  به‌این‌ترتیب در انتخاب موضوع‌ها و پرونده‌ها کاملاً آزاد بودیم. بهرحال امروزه امنیت اقتصادی  موضوع مهمی است و برای من هم پرداخت و ساخت این موضوعات درباره جرم و جنایت جالب‌تر بود و دغدغه بیشتری داشتم تا آن‌ها را برگزینم. خوشبختانه ناجا هم در این مورد نهایت همکاری را با ما داشت.

ما کوشیدیم تا توان مستقل ادارات مختلف ناجا را به تصویر بکشیم. بهرحال هرکدام از این ادارات یک مسئولیت متفاوتی را در نیروی انتظامی عهده‌دار هستند. 

انتخاب بازیگرانتان بر چه اساسی بوده است؟ برای هر اپیزود  بازیگران متفاوتی انتخاب کردید یا بازیگر مشترکی هم دارید؟ 

بله هر قسمت بازیگری متفاوت دارد و در هر قسمت دو تا سه بازیگر شناخته‌شده انتخاب کرده‌ایم.

معمولاً سریال‌های پلیسی که پر از زد و خورد است و اکشن بسیار بالایی دارند، فی‌نفسه از ریتمی تند و داستان‌های پر اوج و فرود و جذابیت‌های خاصی برخورهستند. همه این خصوصیات برای ساخت چنین فیلمی زمان طولانی را طلب می کند. چرا که تعقیب و گریز و جلوه‌های ویژه میدانی و کار با بدل‌کار بسیار زمان‌بر است ساخت این فیلم‌ها برای شما چه میزان طول کشید؟ 

این مجموعه در کل 245 دقیقه است.که متشکل از هفت قسمت 35 دقیقه ای می‌شود.و در بازه زمانی 25 روزه نیز ساخته‌شده است.در این کار از بدل‌کار و صحنه‌های خودرویی برای انجام عملیات پلیس  و بالگرد هوا ناجا استفاده کرده ایم..درواقع هشتم مرداد تولید کار آغاز شد و پس از 25 روز کاری تولید به پایان رسید. البته الآن 10 روز است فیلم‌برداری‌هایمان به اتمام رسیده است. 

بااین‌وجود زمان کوتاهی برای ساخت داشتید. احتمالاً با دو یا چند دوربین، کار را تولید کرده‌اید.

اتفاقاً با تک دوربین کار را تولید کردیم.البته در برخی سکانس‌ها به دلیل شرایط کار دوربین‌ها تغییر می‌کرند. در برخی از بخش‌ها مانند سکانس‌های بازجویی، حدود سه تا چهار دوربین را هم به دلیل شرایط کار استفاده کردیم. ولی این‌ موارد حدود 30 درصد کل کار ما بود. حتی با وجود اینکه تخصص من کارگردانی تلویزیونی است هم متأسفانه نتوانستیم با چند دوربینِ کل کار را تولید کنیم.

بهر حال در بخش اکشن، تعقیب و گریز و بدل‌کاری لازم است چند دوربین داشته باشید.

بله در بخش اکشن و سکانس‌های بدلکاری ما تا 5 دوربین هم داشته‌ایم.

 با این حال به نظر می رسد آنچه بر تولید غالب است فضای اکشن فیلم باشد؟

نه تقریباً این دو بخش به‌صورت پنجاه، پنجاه تقسیم می‌شوند.حتی فکر می‌کنم فضای اکشن کار کمتر از بخش‌ها قصه و داستان ما باشد. شاید چیزی حدود 40% کار را اکشن فیلم تشکیل ‌دهد. زیرا ما قصه را به‌صورت خطی روایت ‌کردیم و در ادامه با ورود پلیس فضا به سمت اکشن می رود. به‌این‌ترتیب 30% انتهایی هر داستان شامل تعقیب و گریز و بدلکاری‌ها می شود.

2eb44db8-5c23-4561-8268-1d178c06e84f

نظر شما