در رادیو فرهنگ؛

روایت نوجوانان از دفاع مقدس تا حال و هوای آغاز سال تحصیلی

۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۶۱۰
مجله «جوانه ها» که برنامه ای با اجرای نوجوانان است پنج شنبه یکم مهر ماه با محوریت روایت نوجوانان از شنیده هایشان درباره دفاع مقدس و خاطرات بازگشایی مدارس از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛  برنامه این هفته "جوانه ها" در بخش اصلی به موضوع "باز زنگ مدرسه و فرا رسیدن سال تحصیلی جدید" می پردازد و به این  سوال که "آیا با ادامه پیدا کردن شرایط کرونایی و تعطیلی فیزیکی مدارس ،دانش آموزان  دچار افت تحصیلی خواهند شد ؟" کارشناسان پاسخ می دهند.

بخشی دیگر از برنامه به طور ویژه به نقاط ضعف و قوت  آموزش مجازی اختصاص داردو در بخش ما می توانیم نیز با توجه به گرامیداشت هفته دفاع مقدس  برای الگو قرار دادن شهیدان در زندگی بخش های ی از زندگی شهدای نوجوان روایت می شود 

 در بخش معرفی کتاب، «شطرنج با ماشین قیامت» رمانی از حبیب احمدزاده در مورد جنگ ایران و عراق معرفی می شود.

حوادث «شطرنج با ماشین قیامت» در آبادان و مربوط به سه روز از محاصره این شهر توسط نیروهای عراقی است. در رمان سعی بر این شده که به گونه‌ای متفاوت و با نگاهی فلسفی به وقایع و رخدادهای جنگ پرداخته شود. قهرمان این رمان دیده‌بان نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که به ناچار به جای دوست مجروحش راننده ماشین حمل غذا می‌شود. او از این شغل ابا دارد و سعی دارد افراد کمتری از آن باخبر شوند. وی مأمور به انجام دیده‌بانی برای عملیاتی می‌شود که طی آن قرار است رادار عراقی موسوم به «سامبلین» را گمراه کنند؛ راداری که آن را «ماشین قیامت‌ساز» می‌نامند. وی در طی این روزها در حین ماموریتش در شغل جدید با افراد مختلفی (از جمله یک مهندس نیمه دیوانه) آشنا می‌شود و این آشنایی تحولی بزرگ را در او ایجاد می‌کند،کتاب نگاه جدید و نوگرایانه به مقوله جنگ ایران و عراق دارد. نویسنده نام قهرمان این رمان را با الهام از شهید موسی آقا هادی، «موسی» گذاشته است.

کتاب توسط بابک نظری در چهار جلد کمیک استریپ شده‌است.

 در بخش «خوشمزه» نیز به مواد غذایی رزمندگان در دوران هشت  سال دفاع مقدس پرداخته می شود. 

گردشگری عنوان دیگری از این برنامه است که از طریق امواج رادیویی شنوندگان را به موزه ی دفاع مقدس می برد.

شنوندگان این برنامه در  بخش معرفی مشاهیر با « علی دیده جهان»؛یکی از رزمندگان و جانبازان کشور آشنا می شوند.

علی دیده جهان فرزند ماشاء الله در دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۹ در شهرستان نی‌ریز و در خانواده‌ای با ایمان دیده به جهان گشود.

در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه میهن عزیزمان او نیز عشق و شور زیادی برای رفتن به جبهه از خود نشان می داد. بدین منظور تحصیل خود را در سال سوم راهنمائی رها کرده و با وجود سن کمی که داشت در تاریخ ۱۰/۱۲/۱۳۶۴ از طریق بسیج عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شد.

این برادر جانباز برای بار دوم در تاریخ ۲۴/۸/۱۳۶۵ و با عضویت در گردان همیشه پیروز کمیل به سوی جبهه‌های حق علیه باطل شتافت و با انگیزه دفاع از اسلام و وطن و اطاعت از دستور امام خمینی(ره) به عنوان تک تیرانداز و آرپی‌جی‌زن انجام وظیفه کرد. در تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در جبهه شلمچه مورد اصابت ترکش دشمن قرار گرفت و مجروح شد که باعث قطع پای چپ از بالای زانو و موج گرفتگی دست، پا و کمر گردید و توسط کمیسیون پزشکی جانباز ۵۵% شناخته شد.

ایشان بعد از مجروح شدن یکبار دیگر هم در سال ۱۳۶۵ و یکبار هم در سال ۱۳۶۷ بطور داوطلبانه و با وجود قطع پا، راهی جبهه شد.

در بخش سینمای مجله جوانه ها، فیلم سینمایی تنگه ی ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی و برنده پنج سیمرغ بلورین (از جمله سیمرغ بهترین فیلم) از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر مورد بررسی قرار می گیرد.

برنامه "جوانه ها" را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی  ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز