خلا در سیستم پدافند هوایی و جرات صدام برای حمله به ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۱۳:۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۲۳۸۲۹۹
خلا در سیستم پدافند هوایی و جرات صدام برای حمله به ایران
امیر ابوالفضل سپهری راد رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش در برنامه زنده "سلام تهران" در خصوص 8 سال دفاع مقدس و نبود پدافند هوایی گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید.

به گزارش برنا؛ امیر ابوالفضل سپهری راد رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش در برنامه زنده "سلام تهران"، با بیان اینکه شروع جنگ تحمیلی در واقع حمله به انقلاب بود، اظهار کرد: در این میان ما هزینه سنگین مقابله با منافع غرب به‌طور امن و منافع آمریکا به‌طور خاص را در منطقه را پرداخت کردیم.

وی افزود: ۱۹ ماه بعد از انقلاب اسلامی یک جنگ نابرابر به سرکردگی عراق به ما تحمیل شد در حقیقت نقشه شوم این جنگ با برنامه‌ریزی هدفمند و فرامنطقه‌ای صورت که رژیم بعث فقط داوطلب اجرا بود، خود صدام هم می‌دانست که علت اصلی شروع جنگ اختلافات در مرزهای دریایی نبود.

سپهری راد ادامه داد: در آن زمان ثبات منطقه و ثبات غرب به‌خصوص در خلیج فارس به هم ریخت، اساس جنگ این بود که نگذارند نهضت امام راحل عامل تاثیرگذار در تعیین اصلی نظم استراتژیک در منطقه و جهان باشد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: صدام در تابستان ۱۳۵۸ روی قدرت آمد در آن زمان رژیم بعث حدود ۶ لشکر را داشت ولی در عرض یک سال این تعداد به ۱۴ لشکر شد اینکه این افزایش‌ها با چه هزینه و پشتیبانی اتفاق می‌افتاد عجیب بود، همچنین تعداد هواپیماهای رژیم بعث از ۳۴۳ به ۹۵۰ فروند در زمان حمله به کویت رسید، ۶۰۰ فروند توسط ایران منهدم شده بود.

این مسئول اضافه کرد: عراق در ابتدای جنگ ۲ هزار سایت پدافندی داشت که در زمان جنگ افزایش ۷ برابری پیدا کرد،۱۰ پایگاه هوایی رژیم بعث در زمان حمله به کویت به ۵۲ پایگاه رسید، این‌ها نشان می‌دهد در کل یک دهه کل اعراب حاشیه خلیج فارس دولت دست‌نشانده صدام بودند.

وی در خصوص اوضاع سخت‌افزاری پدافندی کشور، گفت: جنگ که شروع شد سامانه‌هایی که توسط هزاران مستشار مدیریت شده و آموزش داده می‌شد به یک باره تخلیه شد، همین خلا موجب رویابافی شد تا اینکه صدام جرات حمله پیدا کرد، اما نیروی پدافند هوایی ما در طول جنگ  کارایی و اثربخشی خود را به زیبایی به نمایش گذاشت.

سپهری راد اذعان داشت: فرماندهی کنترل پدافند در آن دهه با اینکه حالت نیمه‌خودکار داشت ولی به‌صورت کارا کل امنیت صحنه‌های هوایی را مدیریت کرد، تا جایی که ما شاهد ۲ میلیون پرواز امن در کشور بودیم، هیچ عملیاتی چه درون و چه برون‌مرزی در طول دفاع مقدس بدون چتر پدافند هوایی انجام نمی‌شد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش اذعان داشت: شناسایی عملیات توسط مغزافزار صحنه‌های نبرد در عملیات‌های هوایی از دیروز تا امروز با شبکه فرماندهی کنترل پدافند هوایی بود،  نقطه قوت ما استفاده از تجهیزات بدون کمک مستاشاران خارجی بود، با شروع جنگ نیز  جهاد خودکفایی تشکیل شد و ارتش مجبور شد دستش را روی زانوهای خودش بگذارد و در مقابل هزار و ۱۵۷ فروند هواپیمای عراقی بایستد.

این مسئول تاکید کرد: بعد از اتمام جنگ آنقدر سطح خصومت بالا بود که پس از امضای قطع‌نامه ۵۹۸، جریان دیگری به‌نام منافقین با حمایت هوایی رژیم بعث وارد کشور شدند، ولی خوشبختانه با قدرت ایمان و اراده مجموعه بسیج و نیروهای مسلح مواجه شدند.

وی عنوان کرد: در جنگ‌های نوین و نوپدید با گذشت زمان تمام تهدیدات افزایش پیدا کرد و مجموعه نیروهای مسلح مجبور شدند  همگام  و جلوتر از تهدیدات قدم بردارند، تا جایی که امروز نیروهای مسلح، ارتش و پدافند هوایی هیچ‌گونه نیازی به سامانه‌ها و ورودش از خارج کشور ندارند، البته راه نرفته بسیار است اما مردم مطمئن باشند که ما با انجام اقدامات در لحظه رو به پیشرفت قدم برمی داریم.

سپهری راد گفت: در دهم شهریور ماه همزمان با روز تشکیل پدافند رونمایی از سامانه‌های مختلف توسط فرمانده نیرو انجام شد،  هر روز خبر خوب داریم، چرا که پویایی شرط ماندگاری است، امروز به ارزیابی‌های خوبی در حوزه سیستم سلاح‌ها، جنگ الکترونیک و انرژی‌های نوین رسیدیم که اخبارش در روزهای آینده توسط مسئولان رده بالا منعکس خواهد شد.

در پایان معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش دستور داد تا به سربازان ارتش ۴۸ ساعت مرخصی تشویقی تعلق بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز