در رادیو فرهنگ‌؛

بررسی چالش های حذف دروس عمومی از کنکور در «نقد امروز»

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۰۸:۲۴:۳۴
کد خبر: ۱۲۵۲۴۸۴
بررسی چالش های حذف دروس عمومی از کنکور در «نقد امروز»
برنامه «نقد امروز» رادیو فرهنگ چهار شنبه ۵ آبان ماه به موضوع بررسی چالش های حذف دروس عمومی از کنکور اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛ در برنامه «نقد امروز»رادیو فرهنگ، امروز بررسی چالش های حذف دروس عمومی از کنکور با حضور دکتر حضرتی؛ کارشناس عالی آموزش و پرورش و دکتر

مهدی گلشنی؛ استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی می شود .

از کنکور ۱۴۰۲؛ با توجه به تغییرات پیشنهادی و در صورت تصویب، دروس عمومی از کنکور حذف می شود و تمرکز کنکور فقط روی دروس اختصاصی خواهد بود؛ بنابراین سوالاتی با یادگیری عمیق تر طراحی می شود و عمق یادگیری داوطلبان را می سنجند.

تغییر دیگر این است که ظرف ۲ سال ضریب کنکور ۴۰ درصد و ضریب امتحانات نهایی پایه ۱۱ و ۱۲ به ۶۰ درصد می رسد؛ همچنین آموزش و پرورش باید دروس عمومی را که از کنکور حذف می شود به صورت کاملاً کیفی و تشریحی در پایه ۱۱ و ۱۲ قرار دهد؛ بنابراین دروس عمومی در این ۲ پایه تستی نخواهد بود.

گفتنی است؛ آموزش و پرورش با این اتفاق احیا و از فشار کنکور خارج می شود و همچنین این تغییرات، عمق یادگیری را هدف گذاری می کند.

البته کلیت این مصوبه به سمت افزایش سهم عملکرد تحصیلی، استقلال دانشگاه‌ها در گزینش دانشجو و کمرنگ شدن سهم کنکور در پذیرش نهایی است، ولی در عمل چند تناقض دارد که تاثیر این موارد را کمرنگ‌تر می‌کند. نخست اینکه کنکور دو مرتبه در سال برگزار می‌شود و دوم آنکه تاثیر سوابق تحصیلی مربوط به همه دروس و سه پایه تحصیلی دوره متوسطه دوم نیست و این موضوع خودش مشکلاتی به همراه دارد.

مصوبه فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند مصوبات تکمیلی است. کلیت مصوبه فعلی هرچند در مسیر حذف کنکور است، اما در عمل به سمت حذف قطعی کنکور حرکت نمی‌کند و لازم است با مصوبات مکملی همراه شود. در پشت این مصوبات، اراده جدی برای حذف کنکور دیده نمی‌شود.

به همین منظور مساله حذف دروس عمومی از کنکور، در برنامه « نقد امروز» بررسی می شود.

برنامه «نقد امروز» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی فرهنگ که ساعت ۱۰:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز