در رادیو فرهنگ‌؛

نگاهی به ثبت ملی “قالی بافی نایین” در «هفت اورنگ»

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۸:۳۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۵۷۱۷
نگاهی به ثبت ملی “قالی بافی نایین” در «هفت اورنگ»
برنامه "هفت اورنگ" چهارشنبه ۱۲ آبان ماه با موضوع “قالی بافی نایین” از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش برنا؛ دربرنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد امروز ثبت ملی “قالی بافی نایین” بررسی می شود.

در برنامه این هفته با علی اکبر شهریاری؛ (کارشناس و فعال حوزه فرش در شهرستان نایین) و  ولی الله شرعی؛ (طراح و پیشکسوت فرش نایین) گفت و گو می شود.

فرش نایین با هویت و اصالتی که از دیرباز داشته و جز لاینفک زندگی مردم بود، به نحوی که روزگاری در تمامی منازل هر نایینی حداقل یک دار قالیبافی وجود داشت که بیانگر شهری با کوچه و گذری پوشیده از قالی در جهان بود.

قالی نائین آوازه جهانی دارد. فرشبافی در نائین قدمتی بیشتراز ۲۰۰ سال دارد. تاریخچه این صنعت به سال‌های دوره صفویه می‌رسد؛ ولی‌الله شرعی نائینی یکی از طراحان نقش قالی‌های نائینی است و بیشترین اثر را بر طرح قالی‌های نائین داشته‌است.

از آنجا که ریسندگان نائین از پشم ظریف تر و نرمتر، کلاف‌های نازک و یکنواختی تهیه می‌کنند و رنگ‌هایی که به کار می‌برند بسیار عالی وبی نظیر است، امروزه فرش نائین با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع کماکان شهرت خود را حفظ کرده‌است. بسیاری از کارشناسان دلیل شهرت فرش نائین را ثابت بودن رنگ، زیبایی، نقشه و طول قدمت بافت می‌دانند رنگ‌های که در قالی نائین به کار می‌رود بیشتر لاکی، سبز، یشمی، نارنجی، قهوه‌ای، عنابی، خاکی، کرمی، آبی، لاجوردی و فیلی می‌باشند. در حال حاضر قالی در اقتصاد شهر نائین کاملاً مؤثراست و تجارت قالی و سایر امور مربوط به این صنعت از مشاغل اساسی مردم نائین به‌شمار می‌رود.

برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز