در رادیو فرهنگ؛

پخش مستند پرتره «شاهین فرهت» پدر سمفونی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۶ - ۰۸:۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۷۳۹۳
پخش مستند پرتره «شاهین فرهت» پدر سمفونی ایران
مستند فرهنگ‌ (یکشنبه ۱۶ آبان) به زندگی استاد شاهین فرهت؛ استاد آهنگسازی، موسیقی کلاسیک و سمفونی ساز کشورمان اختصاص دارد‌.

به گزارش برنا؛ در برنامه « مستند فرهنگ» که به ‌روایت زندگی حرفه ای هنرمندان کشورمان اختصاص داردیکشنبه شب  بخش هایی از  زندگی شاهین فرهت؛ آهنگساز، موسیقی‌دان در زمینه موسیقی کلاسیک و مدرس موسیقی روایت می شود .

شاهین فرهت (متولد ۷ فروردین ۱۳۲۶ در تهران) استاد و مدیر سابق گروه موسیقی دانشگاه تهران است .

شاهین فرهت فرزند غلامعلی فرهت است که خود از شاگردان درویش خان بود و تارمی‌نواخت . وی از پنج سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد و از سیزده سالگی پیانو نواخت .

شاهین پس از این که در مقطع کارشناسی رشتهٔ موسیقی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد، برای ادامهٔ تحصیل به آمریکا رفت. او از دانشگاه نیویورک در مقطع کارشناسی ارشد آهنگسازی مدرک گرفت و فرایگیری آهنگسازی را در کلاس‌های آهنگساز مطرح آمریکایی «ازرا لدرمن» ادامه داد. پس از آن وی به دانشگاه استراسبورگ فرانسه رفت و در رشتهٔ آهنگسازی دکترا گرفت. تز دکترای او پیرامون آثار آهنگسازان ایرانی بود . فرهت از سال ۱۳۵۵ در گروه موسیقی دانشگاه تهران تدریس می‌کند. وی هم‌چنین دوره‌ای مدرس موسیقی ایران در سوئد بوده و استاد آکادمی موسیقی این کشور در رشته آهنگسازی است .

فرهت تا کنون بیش از هشتاد اثر موسیقی در فرم‌های مختلف ساخته است که شامل سمفونی‌ها، کوارتت‌ها و کنسرتوها و چند قطعهٔ دیگر است

وی همچنین در جشنواره‌ها و محافل تخصصی موسیقی، به‌صورت فعال شرکت داشته‌است. از کارهای وی تاکنون حدود بیست سمفونی ضبط و منتشر شده‌است که در بین آثار آهنگسازان ایرانی، بیشترین تعداد را دارا است، به‌همین دلیل از او با عنوان «پدر سمفونی ایران» یاد می‌شود.

فرهت نخستین موسیقی‌دانِ ایرانی است که در سوئد، موسیقی ایرانی تدریس کرده‌است. وی استاد «آکادمی موسیقی سوئد» در رشتهٔ آهنگسازی است.

پس از درگذشت فریدون ناصری رهبر و مدیر دائمی ارکستر سمفونیک تهران، شاهین فرهت در ۱۷ تیر ۱۳۸۴، از سویِ شورای سیاستگذاری مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان سرپرست و رهبر موقتِ ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد.  شاهین فرهت در سال ۱۳۸۵، «موزهٔ نت» را تأسیس کرد.

عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر، عضو اتحادیهٔ بین‌المللی آهنگ‌سازان، کارشناس وزارت ارشاد، حضور دائمی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر (دبیر، داور، آهنگساز یا سخنران)، عضو هیئت تحریریه مجله هنرهای زیبا، عضو هیئت تحریریه ماهنامهٔ موسیقایی مقام، داور بخش موسیقی جایزهٔ کتاب سال، داور موسیقی جشنوارهٔ تولیدات مراکز استانی صداوسیما، داور جشنوارهٔ «از طواف تا ولایت»، داور جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان پزشکی، عضو هیئت داوران «جشنواره ترنم رحمت»، داور جشنوارهٔ آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، بنیان‌گذار و سرپرست کوارتت زهی تهران، کارشناس تدوین رشتهٔ فوق لیسانس آهنگسازی دانشگاه تهران، مشاور موسیقی موزهٔ سینمای ایران، عضو شورای عالی شعر و موسیقی صداوسیما، عضو شورای فنی ارکستر سمفونیک تهران، عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران، عضو شورای سیاستگذاری موسیقی کلاسیک غربی جشنواره موسیقی جوان، و عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، از جمله فعالیتهای فرهنگی استاد فرهت است.

گفتنی است به تازگی شاهین فرهت از خلق نخستین سمفونی کلاسیک ایرانی با موضوع کرونا خبر داد که با همکاری آرش امینی، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما، و حضور یکصد هنرمند اجرا می‌شود.

برنامه‌« مستند فرهنگ» یکشنبه ۱۶ آبان ماه به تهیه  کنندگی فاطمه محمدیان فرساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز