نغمه ای از «امین الله رشیدی »و اثری از موسی معروفی در برنامه «نغمه‌های جاویدان»

۱۴۰۰/۰۸/۲۱ - ۰۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۲۸۲
نغمه ای از «امین الله رشیدی »و اثری از موسی معروفی در برنامه «نغمه‌های جاویدان»
در برنامه «نغمه‌های جاویدان» رادیو فرهنگ ، جمعه ۲۱ آبان اثری ماندگار از موسی خان معروفی در مایه دشتی و ترانه "کوهستان" با آواز و آهنگسازی امین الله رشیدی پخش می‌شود.

به گزارش برنا؛ برنامه «نغمه‌های جاویدان» با موضوع آشنایی با زندگی خوانندگان و شیوه خواندن آنها، پخش موسیقی و ترانه و تصنیفی از آنها و معرفی اثر همراه با نام شاعر و نوازندگان جمعه‌ها روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

در برنامه "نغمه‌های جاویدان" این هفته یک اثر از موسی خان معروفی در مایه دشتی و ترانه "کوهستان" با آواز و آهنگسازی امین الله رشیدی پخش می‌شود.

موسی معروفی ردیف موسیقی سنتی ایران را به خط نت نوشته و به زعم خود آن را از دستبرد زمان و آسیب محفوظ داشت و با تکیه بر ردیف میرزا آقاحسینی و میرزا عبدالله و استفاده از نوشته‌های علی‌نقی وزیری ردیفی را گردآوری کرد که در سال ۱۳۴۲ منتشر شد. بنا به پیشنهاد موسی معروفی، سلیمان روح‌افزا نوازنده تار، ردیف مذکور را از روی نُت با تار اجرا و ضبط کرد.

استاد موسی خان معروفی معلم بزرگ موسیقی ایران بود و نقشی را که از خود به یادگار گذاشت و در عرصه موسیقی ایران ایفا کرد یکی از ارزنده‌ترین، و در نوع خود ویژه‌ترین بود. او با عشق و جدیت، آثار ارزنده موسیقی را ثبت کرد و در اختیار آیندگانش گذاشت و در این رهگذر هرگونه داوری فردی و تعصب را کنار گذاشت و این اختیار را برای نسل‌های بعد از خود قائل شد تا خود این آثار را بخوانند و بنوازند و درباره آن‌ها نظر بدهند. 

 همچنین در این برنامه ترانه "کوهستان" با آواز و آهنگسازی امین الله رشیدی ، پخش و بررسی خواهد شد.

شاعر این تصنیف ، تورج نگهبان است و امین الله رشیدی ان را در دستگاه اوازی دشتی اجرا کرده است.

امین‌الله رشیدی؛ متولد  ۴ اردیبهشت ۱۳۰۴، خواننده و آهنگساز کشورمان  کار خود را  در رادیو ایران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ به‌طور پیوسته ادامه داد و در این مدت بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته است.

در این برنامه ۳۰ دقیقه ای یلدا احتشامی‌ به عنوان تهیه کننده آوازها و تصنیف های ماندگار را انتخاب کرده و برای شنوندگان پخش می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز