در رادیو فرهنگ؛

مستند زندگی ادیب و نویسنده کشورمان در «چراغداران»

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۸:۵۹:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۰۶۸۵
برنامه‌ «چراغداران» یکشنبه ۲۳آبان ماه، به پخش مستند زندگی « زنده یاد استاد مجتبی مینُویِ طهرانی»؛ ادیب، نویسنده، مصحح، مورخ و مترجم کشورمان اختصاص دارد.

به گزارش برنا؛ مستند زندگی و فعالیت های « استاد مجتبی مینُویِ طهرانی» ؛، به روایت بهروز رضوی ،  در برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

مجتبی مینوی از جمله ادیبان نامدار معاصر ایران شناخته‌می‌شود که شهرت عمده او مرهون متون مهمی از ادب کهن فارسی به‌شمار می‌رود که آن‌ها را تصحیح و همراه با تعلیقات و توضیحات به چاپ رسانده‌است.

بدون شک پس از علامه محمد قزوینی که کتابخانه‌ای غنی از آثار عـمر پربارش برای آیندگان باقی مانده است، مجتبی مینوی چهره درخشان و ماندنی تحقیقات علمی در ادبـیات ایران محسوب می‌شود و بنابر گفته محمد علی جمالزاده: «مجتبی مینوی وجود ذی وجود و پرفیض و برکتی بود و بیم آن می‌رود که ما دیگر به این آسانی‌ها نظیر و عدیل او را به دست نیاوریم.»

مجتبی مینوی در ۱۲۸۲ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. او دوران کودکی خود را در سامرا گذراند. خانواده مینوی پس مدتی به کشور بازگشتند و با استقرار دوباره در تهران، مجتبی تحصیلات متوسطه خود را در دارالفنون آغاز کرد. تحصیلات و مـطالعات دانـشگاهی و عالی او در کینگر کالجی در لندن و مدرسه مطالعات آسیایی و آفریقایی دانشگاه لندن گذشت.

تندنویسی در مجلس شورای ملی، ریاست کتابخانه ملی، عضویت دفتر فرهنگی سفارت ایران در لندن و پاریس، ریاست تعلمیات عالیه وزارت فرهنگ، رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکیه، استادی دانشگاه تهران، عضویت پیوسته فرهنگستان ادب و هنر و مسوولیت علمی بنیاد از جمله خدمات اداری و تعلیماتی مجتبی مینوی به شمار می‌رود.

همچنین بررسی نسخ خطی کتابخانه‌های ترکیه و تهیه عکس و میکروفیلم از آن‌ها برای کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و کتابخانه ملی؛ سرپرستی بـر اسـتخراج لغـات از متون قدیم برای تدوین لغـتنامه تـاریخی فـارسی که تهیه آن در مؤسسه انتشارات فرانکلین موردنظر بود؛ عضویت در انجمن تألیف و ترجمه دانشگاه تهران، انجمن فلسفه، علوم انسانی وابسته به کمیسیون مـلی یـونسکو، شـورای مرکزی دانشگاه‌ها و شورای عالی سازمان اسناد ملی ایـران از دیگر فعالیت‌های مینوی در زمینه امور فرهنگی به شمار می‌رود.

همچنین تـنظیم فهرست برای نسخ خطی فارسی کتابخانه چیستربیتی (در دوبلینایرلند) از خدمات علمی مهم وی محسوب می‌شود که در خارج از کشور انـجام داده و همچنین در چـند دانشگاه مشهور انگلیس و آمریکا هم تدریس کرده است.

شرکت و سخنرانی مجتبی مـینوی در مجامع علمی متعدد از جمله فعالیت‌های دیگر او است که از آن جمله می‌توان به کنگره هزاره فردوسی، جلسات سالیانه انجمن ایران، بـررسی فـرهنگ اسـلامی، سمینار تمدن غرب از نظر مشرق زمین و نیز شرکت در سمینار مورخان خـاورمیانه، کنگره بین المللی هنر و معماری ایران، کنگره خاورشناسان در استانبول ۱۳۴۸، کنگره جهانی ایرانشناسان، کـنگره شـیخ طوسی، هفت کنگره تحقیقات ایرانی و ششمین کنگره هنر و باستانشناسی ایران اشاره کرد.

مجتبی مینوی طهرانی پس از سال‌ها تلاش و فعالیت علمی در راه اعتلای کشور در هفتم بهمن ۱۳۵۵ خورشیدی در ۷۳ سالگی در تهران درگذشت و در آرامگاه مشاهیر به خاک سپرده شد.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز