در رادیو گفت و گو؛

نگاه خاکستری مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۹:۳۴:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۱۲۵۱
نگاه خاکستری مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش
عضو کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو و با انتقاد نسبت به دیرکرد دولت در انتخاب گزینه پیشنهادی آموزش ‌و پرورش، تاکید کرد که هنوز تیم مدیریتی وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی نشده ‌است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ حجت‌‎الاسلام احمد حسین فلاحی در مصاحبه با برنامه زنده "رویداد" رادیو گفت‌وگو با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: برخی نماینده‌ها به دلیل دیر رسیدن برنامه به دستشان، اعلام کردند که فرصت نداشتند آن را مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه اظهارنظر نهایی کمیسیون به هفته جاری موکول شده است، گفت: همه ما به مشکلات عمده و محوری آموزش و پرورش واقف هستیم. خاصه رتبه بندی و معیشت معلمان و کمبود 220 هزار معلم در کشور. در این راستا بسیاری کلاس‌ها خالی است و از طرفی املاک و اسناد آموزش و پرورش باید تعیین تکلیف شود.

*مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و جذب دانشجو-معلم

این نماینده مجلس همچنین به لزوم اصلاح اساسنامه صندق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و افزود: دو دانشگاه در اختیار آموزش و پرورش است که به دلیل بی‌توجهی در سال‌های گذشته، کاهش ورودی داشته و اهمیت امر در جذب دانشجو-معلم برای آموزش و پرورش آسیب زننده است.

حجت‌الاسلام فلاحی "سند تحول" را نیز از دیگر الزامات پیش روی آموزش و پرورش دانست که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی هم مورد اشاره بوده است.

وی معتقد است نیازهای احصا شده همگی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی گنجانده شده؛ اما نگاه فرهنگیان نیز باید مورد توجه نماینده‌ها قرار گیرد تا رضایت این قشر نیز در نظر گرفته شود.

*لزوم ایجاد معاونت ویژه اقتصادی

حجت‌الاسلام فلاحی همچنین به توانمندی‌های "فیاضی" از منظر مدیریت اجرایی و آموزشی و پژوهشی اشاره و تاکید کرد: در صورت تصدی گری او در آموزش و پرورش، باید یک معاونت ویژه اقتصادی برای حل مشکلات در نظر گرفته شود. معیشت فرهنگیان صرفا یکی از مشکلات اقتصادی این وزارتخانه است و باید سرانه پایین مدارس و عدالت آموزشی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی در خصوص سابقه آموزشی و پژوهشی وزیر پیشنهادی به رادیو گفت‌وگو گفت: ایشان جانشین "معاونت پژوهش ها" بوده‌اند و در بحث آموزشی نیز فعالیت‌هایی داشتند. نگاه برخی دوستان این است که وزیر حتما باید از متن وزارتخانه آموزش و پرورش و پله پله بالا آمده باشد؛ ولی در کل باید منتظر اعلام نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات باشیم تا در صحن نیز اظهار نظر نهایی صورت گیرد.

*امتیاز منفی به وزیر پیشنهادی

حجت‌الاسلام فلاحی در پاسخ به سوال صریح مجری برنامه "رویداد"، اذعان کرد که وزیر پیشنهادی سابقه‌ای طولانی در حوزه آموزش و پرورش ندارد.

وی افزود: این نکته را منفی می‌دانم ولی صرفا همین دلیل، نباید مورد قضاوت قرار گیرد و باقی موارد و شاخص‌ها را هم باید در نظر بگیریم. البته بنده به عنوان یک عضو از کمیسیون اظهار نظر می‌کنم و اعلام نظر کل اعضای کمیسیون آموزش و نیز فرهنگیان مهم است.

حجت‌الاسلام فلاحی به پیشینه این وزارتخانه و تصدی گریِ افرادی بدون سابقه در امر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: عده‌ای نقاط منفی و دیگران نقاط مثبت داشتند ولی در کل نظام آموزش و پرورش نگاهی ویژه نیاز دارد چراکه این وزارتخانه زیر ساخت جامعه را می‌سازد. انتقاد ما به دولت این است که چرا سه ماه در معرفی گزینه پیشنهادی زمان را طولانی کردند و امروز هم این نگرانی وجود دارد که آیا این گزینه رای می‌آورد یا خیر!

*در دولت چه خبر است؟

وی در پاسخ به تلقی مجری که "فلاحی را فردی کارشناس در زمینه آموزش دانست و با این وجود، نظر او را نسبت به گزینه پیشنهادیِ دولت مثبت ارزیابی نکرد" گفت: نگاه بنده نسبت به برنامه ایشان مثبت است ولی درباره اینکه آیا ایشان توان اداره این وزارتخانه را دارند یا خیر، به تیم مدیریتی انتخابی او بستگی دارد. ما ابتدا هم به کابینه دولت پیشنهاد دادیم که تیم‌های مدیریتی خود را معرفی کنند چون یک مدیر شایسته در صورت انتخاب یک تیم ناکارآمد، موفق نمی‌شود و بالعکس ممکن است فردی قوی نباشد ولی تیم مدیریتی خوب او، بر ضعف‌های مدیریتی‌اش سرپوش بگذارد.

وی در رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: در کل نمی‌توان روی سوابق ایشان اظهار نظر کرد. ضمن اینکه ایشان هنوز تیم مدیریتی را معرفی نکرده است. دولت هم در مسیر انتخاب هیچ گفتگویی با کمیسیون انجام نداده و هیچ یک از اعضای کمیسیون آموزش در جریان کار نبودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز