معرفی کتاب؛

«مرگ تصادفی یک آنارشیست» هجویه‌ای از فساد سیاسی

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۴:۰۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۶۳۱۵۵
«مرگ تصادفی یک آنارشیست» هجویه‌ای از فساد سیاسی
کتاب «مرگ تصادفی یک آنارشیست»، نمایشنامه ای اثر داریو فو است که برای اولین بار در سال 1970 منتشر شد. این نمایشنامه که یکی از آثار کلاسیک قرن بیستم به حساب می آید، در سرتاسر جهان و بیش از 40 کشور به اجرا درآمده است.

به گزارش برنا، «مرگ تصادفی یک آنارشیست»، هجویه ای گزنده و بسیار خنده دار از فساد سیاسی است و به پرونده یک کارگر آنارشیست خط آهن می پردازد که در سال 1969 از پنجره ساختمان مرکز فرماندهی پلیس به پایین پرت می شود و جانش را از دست می دهد.

این اثر جنجال برانگیز از داریو فو در دو سال ابتدایی اجرایش، بیش از نیم میلیون مخاطب را به سالن های تئاتر کشاند و نام خود را به عنوان یکی از برترین آثار نمایشی دوران مطرح کرد.

قصه این نمایشنامه‌ بر اساس یک رویداد واقعی که در سال های بحران اجتماعی و سیاسی ایتالیا در آستانه دهه هفتاد اتفاق افتاد پا گرفته است. این نمایش یادآور سال های اعتراض دانشجویان، کارگران و طبقات فرودست جامعه در ایتالیاست که از سال 1998 آغاز شد و به "سال های سربی" معروف شد. برای مقابله با اعتراضات، دولت با همراهی گروه دست راستی افراطی، یعنی نئوفاشیست ها دست به خشونت زد که انفجار بانک کشاورزی میلان با تعداد زیادی قربانی در 12 دسامبر 1999 نقطه اوج این سیاست بود... .

بخش‌هایی از کتاب:

دیوانه: فروید هم گفته که ویزیت زیاد، موثرترین درمانه. هم برای پزشک هم برای بیمار!

دیوانه: یعنی آیا اون کارگر راه آهن، یعنی اون قربانی خودکشی، سه تا پا داشت؟ در این صورت منطقیه که سه تا کفش پوشیده باشه. رئیس: (عصبانی) نخیر، سه پایی نبود! دیوانه: خواهش می کنم. عصبانی نشین. از یه آنارشیست می شه انتظار بدتر از این رو هم داشت.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز