سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد؛

توجه به بحث کتاب و زنجیره‌های مرتبط با آن در هفته کتاب ضروری است

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۱۳:۲۳:۳۴
کد خبر: ۱۲۶۴۶۱۷
توجه به بحث کتاب و زنجیره‌های مرتبط با آن در هفته کتاب ضروری است
مجید نصیرایی گفت: در حوزه‌های فرهنگی نقش کتاب و کتابخوانی بسیار برجسته است و طبیعتا در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توجه به بحث کتاب و زنجیره‌های مرتبط با آن مثل ناشران و کتابفروشان ضروری است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مجید نصیرایی (سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اظهار کرد: امروز اگر جامعه ما در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی موفقیت دارد همه آن‌ها مرهون فرهنگ، اصالت‌ و ارزش‌‌های ایرانی و اسلامی است. اگر اشکال و آسیبی در برخی بخش‌ها و حوزه‌ها وجود دارد، ریشه آن در ضعف‌ بخش‌هایی از حوزه فرهنگ است و هر عنصر و موضوعی که فرهنگ عمومی و ارزش‌های ایرانی و اسلامی را تقویت کند،‌ خدمتی است که به همه نسل‌ها شده است.

او با بیان این‌که فعالیت و هزینه کردن در این حوزه‌ها مثل برنامه‌های هفته کتاب یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که باید به آن توجه شود، عنوان کرد: البته حوزه فرهنگ همیشه مظلوم است و آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود. در حوزه‌های فرهنگی نقش کتاب و کتابخوانی بسیار برجسته است که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را بگیرد و طبیعتا در این هفته توجه به بحث کتاب و زنجیره‌های مرتبط با آن مثل ناشران و کتابفروشان ضروری است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به زنجیره و چرخه توزیع کتاب به عنوان یکی از موضوعات مغفول در بخش کتاب، عنوان کرد: متاسفانه کتاب‌های خوب معمولا به دست مصرف‌کنندگان در همه جای کشور به شکل مناسب و عادلانه نمی‌رسد و حتی شاید خیلی‌ها خبر نداشته باشند که کتاب‌های خوبی چاپ شده است.

او با بیان اینکه باید با برگزاری طرح‌ها و برنامه‌های کتابی مختلف مثل هفته کتاب، نمایشگاه مجازی کتاب یا طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) مانند پاییزه کتاب بخشی از این ضعف‌ها را پوشش داد، یادآور شد: ضعف در نظام توزیع هم ناشران و هم مولفان را به نحوی درگیر می‌کند و هر طرحی که به تقویت توزیع و دسترسی به کتاب کمک کند باید جدی گرفته شود.

وی افزود: ما باید به بهانه‌های مختلف، قالب‌های مختلف،‌ فضاها و محیط‌های مختلف و طرح‌های مختلف به مساله کتاب توجه کنیم و چون در سال‌های اخیر قیمت کتاب افزایش یافته است اختصاص تخفیف در طرح‌ توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) می‌تواند کمک خوبی به خانواده‌ها کند.

مجید نصیرایی در پایان  توجه به برنامه‌ریزی برای کودکان، نوجوانان و جوانان را ضروری دانست و گفت: باید متناسب با سن گروه‌های مختلف برای معرفی کتاب و اهمیت فرهنگ مطالعه برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد تا کتاب به دست آن‌ها برسد و کتابخوان شوند.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز